Performancing Metrics

پیشنهاد افزایش وام مسکن به۲۰۰میلیون | اتاق خبر
کد خبر: 409446
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1397 - 14:32
معاون آخوندی:
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه امسال قیمت مسکن افزایش می یابد، گفت: از شورای پول و اعتبار، افزایش وام مسکن زوجین به ۲۰۰ میلیون تومان را درخواست کرده‌ایم.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حامد مظاهریان درباره جزئیات درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال آن است تا بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن، از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده، در عین حال، مدت زمان بازپرداخت وام طولانی تر شده و سود آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: به همین منظور، اصلی ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار شدن مردم در ۴ سال اخیر، تأسیس صندوق پس انداز مسکن یکم در خرداد ۱۳۹۴ بود تا بر اساس آن، تسهیلات مسکن بر پایه پس انداز مردم و پرداخت وام با بهره پایین توسط بانک، شکل بگیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: اینکه از نظام بانکی، پرداخت تسهیلات بیشتر خرید مسکن با بهره پایین تر و مدت زمان بازپرداخت طولانی را مطالبه کنیم، جزو دستورالعمل دائمی اقدامات وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل بود که در ابتدای امسال، وزیر راه و شهرسازی این خواسته ها را شفاف مطرح کرد و به رئیس جمهور نامه نوشت. در حال حاضر نیز، این خواسته های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد، تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

جزئیات درخواست وزارت راه از شورای پول و اعتبار

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که مبلغ وام خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش و بهره بانکی نیز در بافت‌های فرسوده ۲ درصد کاهش و از ۸ درصد کنونی به ۶ درصد تنزل یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اجرای این خواسته وزارت راه و شهرسازی متکی به این است که نظام بانکی این موضوع را بررسی کند که تا چه اندازه توان پرداخت تسهیلات با شرایط مذکور را دارد. با این حال وزارت راه و شهرسازی، همواره این سه وضعیت (افزایش سقف وام، کاهش سود و افزایش زمان بازپرداخت) را صرفا برای تقویت سمت تقاضای مسکن از نظام بانکی و بانک مرکزی مطالبه می کند.

مظاهریان تصریح کرد: قرار است در صورت موافقت شورای پول و اعتبار، وام مسکن زوجین خانه اولی به هر یک ۱۰۰ میلیون تومان ارتقاء یابد که پس از یک دوره یک ساله سپرده گذاری، هر کدام از زوجین به مبلغ ۵۰ میلیون تومان نزد بانک عامل بخش مسکن پرداخت شود. به تناسب این افزایش سقف وام مسکن در تهران و با همین نسبت موجود، سقف وام مسکن زوجین در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و مراکز استان ها و همچنین شهرهای کمتر از ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

به گفته این مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر افزایش زمان بازپرداخت وام از ۱۲ سال فعلی و نیز کاهش نرخ سود در غیر از بافت های فرسوده در درخواست نهایی وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار قرار ندارد و صرفا افزایش سقف وام و کاهش سود آن ویژه بافت های فرسوده جزء خواسته های اصلی وزارت متولی بخش مسکن از نظام بانکی قرار دارد.

افزایش قیمت مسکن در راستای نرخ تورم

مظاهریان در پاسخ به این پرسش که آیا بازار مسکن در سال جاری با افزایش ناگهانی و غیر منتظره مسکن روبه رو خواهد شد یا خیر؟ گفت: این اظهاراتی که برخی در خصوص بازار مسکن در سال ۹۷ بیان می کنند، از نظر وزارت راه و شهرسازی منتفی است و پیش بینی ما افزایش قیمت مسکن در امتداد نرخ تورم است. البته باید تلاطماتی که در بازارهای موازی وجود دارد، به سرانجام برسد تا بهتر بتوان در خصوص وضعیت بازار مسکن پیش بینی دقیق تری داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید