Performancing Metrics

۴۳۰۰معدن کشور فاقد واحد بهداشت و ایمنی! | اتاق خبر
کد خبر: 409451
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1397 - 15:51
نتایج یک گزارش رسمی حاکی از آن است که ۴۳۰۵ معدن کشور معادل ۸۷.۶ درصد از کل معادن، در حال بهره برداری فاقد واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست هستند.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بر اساس مطالعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، نتایج آمارگیری معادن کشور نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵، تعداد کل معادن در حال بهره‌برداری کشور ۴۹۱۳ معدن و متوسط تعداد شاغلان معادن، ۹۳۴۸۶ نفر بوده است.

بر حسب استان، استان‌های کرمان، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب با ۹.۸ درصد، ۷.۴ درصد و ۷.۳ درصد دارای بیشترین معادن و استان‌های البرز و ایلام به ترتیب با ۰.۵ درصد و ۰.۸ درصد و استان‌های گلستان و قم با ۱.۳ درصد کمترین معادن را دارا هستند.

بر حسب فعالیت نیز، استخراج شن و ماسه، سنگ آهک، سنگ لاشه و سنگ تزئینی بیشترین معادن و استخراج نیکل، آنتیموان و تیتانیوم، فسفات، پتاس و ید سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ طلا، سنگ بالاست، بوکسیت و قیر طبیعی جامد، کمترین معادن را دارند.

قابل ذکر است فعالیت گل سفید، از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن، ماسه فاقد معدن است.

بر اساس نتایج این گزارش، همچنین بررسی معادن در حال بهره‌برداری کشور نشان می‌دهد ۶۰۸ معدن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. به عبارت دیگر، فقط ۱۲.۴ درصد کل معادن در حال بهره‌برداری در کشور دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند.

در این راستا استان‌های کرمان، تهران و فارس دارای بیشترین تعداد معادن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست هستند. قابل ذکر است معادن در حال بهره‌برداری استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست است.

همچنین بر حسب فعالیت، استخراج سنگ آهک، سنگ تزئینی و شن و ماسه از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه فعالیت اصلی استخراج سنگ‌های فلزی غیرآهنی دارای بیشترین معادن دارای واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست بوده‌اند.

معادن استخراج گل‌سفید، قیر طبیعی جامد، سنگ بالاست، صدف دریایی و میکا، تالک، سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و سنگ بالاست از واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست محروم هستند.

وقوع حادثه برای ۱۹۰۶ نفر در معادن 

بر اساس نتایج طرح در سال ۱۳۹۵، معادل ۳۷۷ معدن دچار حادثه سقوط شده است. در این معادن، در مجموع ۱۹۱۲ مورد حادثه به وقوع پیوسته که متعاقب آن حدود ۱۹۰۶ نفر دچار حادثه شده‌اند.

استان‌های فارس، مازندران و خراسان رضوی به ترتیب دارای بیشترین تعداد معدن بوده‌اند که حادثه در آنها اتفاق افتاده است. به علاوه استان‌های خراسان جنوبی و کرمان به ترتیب با ۳۸۸ و ۲۶۳ مورد دارای بیشترین تعداد وقوع حادثه بوده‌اند. در همین راستا برای استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد حادثه‌ای گزارش نشده است.

بر حسب فعالیت معادن، بیشترین حادثه در سنگ آهک، سنگ تزئینی و شن و ماسه از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه اتفاق افتاده است.

در معادن در حال بهره‌برداری با فعالیت‌های منیزیت، صدف دریایی و میکا، تالک، فلدسپات، گل سفید، بنتونیت و گل سرشوی، نیکل، آنتیموان و تیتانیوم و سنگ بالاست، حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است.

از تعداد ۱۹۰۶ نفر فرد آسیب‌دیده در معادن در حال بهره‌برداری کشور، ۱۷۶۲ نفر بهبودی کامل یافته و ۴۴ نفر فوت کرده‌اند که در این میان استان فارس بیشترین آمار فوت را به خود اختصاص داده است.

بر اساس نتایج این طرح، نرخ فوت در معادن در حال بهره‌برداری کشور، ۴.۷ در ۱۰۰۰۰ نفر شاغل می‌باشد. همچنین معادن با فعالیت استخراج سنگ تزئینی و شن و ماسه از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه و... به ترتیب با ۱۱ و ۶ مورد و فعالیت اصلی استخراج‌ سنگ‌های فلزی غیرآهنی با ۶ مورد، بیشترین حادثه منجر به فوت را داشته‌اند.

علت حوادث در معادن کشور

از تعداد ۱۹۱۲ مورد حادثه که در معادن در حال بهره‌برداری کشور اتفاق افتاده، بیشترین علت حادثه مربوط به تماس با اشیای تیز و برنده ۴۹۸ مورد، تصادف و برخورد ۳۹۱ مورد و حوادث ماشین‌آلات معدنی با ۳۴۷ مورد بوده است؛ به طوری که در تماس با اشیای تیز و برنده، استان خراسان جنوبی با ۱۵۶ مورد (۳۱.۳ درصد)، در تصادف و برخورد، استان سمنان با ۱۱۰ مورد (۲۸.۱ درصد) و در حوادث ماشین‌آلات معدنی استان مازندران با ۹۲ مورد (۲۶.۵ درصد) بیشترین سهم را در بین استان‌های کشور داشته‌اند.

با توجه به علل حوادث در معادن، علت حادثه تصادف و برخورد و تماس با اشیای تیز و برنده به ترتیب با ۲۴۵ و ۲۲۰ مورد در معادن با فعالیت اصلی استخراج زغال‌سنگ خشک و حوادث ماشین‌آلات معدنی در معادن با فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه و ... با ۱۷۳ مورد بیشترین فراوانی را داشته‌اند.

نوع آسیب‌های وارده به شاغلان

از تعداد ۱۸۸۴ نوع آسیب وارد شده به شاغلان در معادن در حال بهره‌برداری کشور، بیشترین نوع آسیب وارده مربوط به آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز با ۸۳۱ مورد، شکستگی با ۴۱۹ مورد و رگ به رگ شدن و در رفتگی با ۳۳۴ مورد و کمترین نوع آسیب‌های وارده مربوط به قطع عضو با ۱۶ مورد بوده است. همچنین شاغلان معادن سنگ آهک با ۱۳۲ مورد و سنگ تزئینی با ۸۲ مورد، از فعالیت اصلی استخراج سنگ، شن و ماسه و فعالیت اصلی استخراج زغال‌سنگ خشک با ۴۰۸ مورد، بیشترین آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز را به خود اختصاص داده‌اند.

در حالت کلی بیشترین موارد آسیب‌های وارده مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و مازندران بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید