Performancing Metrics

سرنوشت صادرات پس از داستان دلار | اتاق خبر
کد خبر: 409501
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1397 - 14:47
تعیین سیاست‌های ارز تک نرخی و بحث جایگزینی یورو به جای دلار در روزهای گذشته باعث شده سهم واردات و صادرات نسبت به هم به طور مرتب در تغییر باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اگرچه هنوز آمارهای رسمی تجارت کشور در فروردین ماه منتشر نشده اما مروری بر برخی آمارهای ارائه شده گویای آن است که در اولین ماه سال گاه به واسطه افزایش نرخ ارز صادرات تا حدود دو برابر واردات گسترش یافته و گاه بر اساس وضع قوانین جدید تا یک چهارم واردات کاهش پیدا کرده است.

اما طبق آخرین آمارها، یک هفته پس از اجرای سیاست‌های جدید در حوزه نرخ ارز، واردات روند افزایشی به خود گرفت و صادرات با تغییرات دو برابری نسبت به اولین روزهای اجرای این سیاست‌ها در وضعیتی قرار گرفته است که بیش از ۳۳ درصد کمتر از حجم واردات است.

در تاریخ ۲۸ فروردین امسال ۲۰۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار کالا وارد مرزهای کشور شده که وزنی حدود ۱۴۶ هزار تن داشته است. اما در همین تاریخ میزان صادرات برابر با ۱۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است که ۳۳.۵۷ درصد کمتر از واردات به شمار می‌رود.

البته از نظر وزنی، کالای صادره به نسبت حجم بیشتری داشته و در این روز بیش از ۲۶۰ هزارتن کالا از مرزهای ایران صادر شده است. با این حال نسبت به روزهایی که به تازگی قوانین ارزی مدون شده بود صادرات رشد کرده و به نظر می‌رسد ثبات قیمت‌ها باعث شده تجار بتوانند برای ادامه فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی کرده و بر اساس شرایط جدید برای خود تصمیم بگیرند.

جداول زیر نشان دهنده وضعیت واردات و صادرات کشور در روزهای گرانی دلار، پس از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار و روزهای اخیر است:

 

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که فروردین ماه سال قبل تراز تجاری کشور ۳۷۵ میلیون دلار مثبت بوده و بر این اساس میزان صادرات کشور به همین اندازه بیش از واردات بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید