Performancing Metrics

ادامه رشد در آسمان ایران | اتاق خبر
کد خبر: 409559
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1397 - 18:43
شرکت فرودگاه‌ها که از سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ تلاش کرده با یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه شرایط را برای افزایش تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران فراهم کند، در آمارهایی که مربوط به سال گذشته می‌شود نیز افزایشی ۱۱ درصدی را به ثبت رسانده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی کشورها در صنعت هوایی استفاده از فضا و حریم هوایی آنها برای دیگر قیمت‌ها به شمار می‌رود. در این بین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران که محلی برای جابجایی پروازها از اروپای شرقی و آسیای میانه به سمت خلیج فارس و اقیانوس هند به شمار می‌رود، باعث شده آسمان ایران یکی از اصلی‌ترین محل‌های توجه شرکت‌های هواپیمایی باشد.

البته در طول این سال‌ها بعضی از کشورهای منطقه نیز توانسته‌اند با ایران رقابت کنند اما آمارهای جدید نشان می‌دهد که ایران روند رو به رشد خود در چهار سال گذشته را حفظ کرده است.

آمارهای شرکت‌ فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۵ حدود ۳۸۲ هزار پرواز از آسمان ایران عبور کرده که این عدد در سال گذشته با رشدی ۱۱ درصدی به ۴۲۶ هزار پرواز رسیده است.

همچنین آمار تفکیک شده بر اساس ماه نیز نشان می‌دهد که به غیر از اسفند پروازهای عبوری از آسمان ایران در تمام ماه‌های سال گذشته در نسبتی مشابه با سال قبل رشد داشته‌اند اما در ماه پایانی سالی که گذشت تعداد این پروازها با کاهش ۵.۸ درصدی مواجه شده که در صورت عدم پیگیری می‌تواند رشد به ثبت رسیده سال‌های قبل را متوقف کند.

همچنین آمارهای شرکت‌ فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که رشد ۵۳ درصدی پروازها در سال ۱۳۹۳ در سال‌های ۱۳۹۴  و ۱۳۹۵ به رشد ۲۷ درصدی رسیده و در سال گذشته نیز این رشد در ۱۱ درصد متوقف شده که علاوه بر اینکه نشان می‌دهد آسمان ایران از بخش قابل توجهی از ظرفیت خود استفاده می‌کند، این نگرانی را نیز ایجاد کرده که شاید این رقم رو به رشد نتواند تداوم پیدا کند.

بر اساس آمار عملکرد به ثبت رسیده در ماه‌های مختلف شهریورماه با ثبت بیش از ۴۰ هزار پرواز عبوری پر ترافیک‌ترین ماه در آسمان ایران بوده و پس از آن نیز ماه‌های مرداد و آبان قرار دارد. در ماه‌های کم‌ترافیک نیز پس از اسفند دو ماه اردیبهشت و بهمن با ثبت آماری نزدیک به هم در رده‌های بعدی هستند.

پس از آنکه با ورود نیروهای تروریستی به مناطق مختلف عراق و افزایش تنش‌های سیاسی در اوکراین شرایط برای حفظ امنیت پروازهای عبوری بر هم ریخت، ایران توانست بخش قابل توجهی از تقاضای بین‌المللی موجود را به سمت آسمان خود بیاورد.

با بالا گرفتن تنش‌های سیاسی میان قطر و چند کشور عربی منطقه نیز این حریم هوایی ایران بود که برای مدیریت پروازهای پرتردد فرودگاه دوحه اعلام آمادگی کرد.

ایران در طول سال‌های گذشته تعداد قابل توجهی مسیر هوایی جدید ایجاد کرده تا این بار ترافیکی مدیریت شود. البته بحث کاهش مناطق ممنوعه پروازی که از سال‌ها پیش در دستور کار بوده به منظور افزایش وضعیت نسبی آسمان ایران در رقابت با کشورهای منطقه نیز موضوعی است که از سوی شرکت فرودگاه‌ها پیگیری شده و شاید در سال جاری نتیجه‌ای جدید حاصل کند.

انتهای پیام

نظرات
ADS
ADS
پربازدید