Performancing Metrics

وقوع ۴۵۷ سانحه هوایی در ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ | اتاق خبر
کد خبر: 409614
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1397 - 18:23
ایکائو منتشر کرد؛
سازمان جهانی هوانوردی آمار سوانح هوایی مسافری دنیا در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ را منتشر کرد که ۴۵۷ سانحه هوایی رخ داده و ۴۱ سانحه مرگبار بوده است. سهم ایران ۳ سانحه هوایی با یک فقره مرگبار بود.
 
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) در تازه ترین آمار ارائه شده از سوی بخش ایمنی این سازمان، تعداد سوانح هوایی و همچنین سوانح هوایی مرگبار برای پروازهای تجاری (مسافری) و برنامه ای شرکت های هواپیمایی دنیا طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ را به تفکیک اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۲ تعداد ۹۸ سانحه هوایی در دنیا رخ داده که ۱۱ فقره از این سوانح مرگبار بوده است.

همچنین در سال ۲۰۱۳ سوانح هوایی ۹۰ فقره بوده که تنها ۹ سانحه آن مرگبار بوده است.

در سال ۲۰۱۴ نیز اگرچه مجددا تعداد سوانح افزایش یافته و به ۹۷ فقره رسید، اما سوانح مرگبار هوایی در این سال به ۸ سانحه کاهش یافته است.

در سال ۲۰۱۵ سوانح هوایی جهان به به ۹۲ فقره می رسد که تنها ۶ فقره آن مرگبار بوده است.

در سال ۲۰۱۶ تعداد سوانح هوایی به شدت کاهش یافته و به رقم ۷۵ سانحه می رسد که ۷ فقره از آن مرگبار بوده است.

در مجموع در فاصله سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ تعداد سانحه های هوایی ۴۵۲ فقره بود که ۴۱ سانحه مرگبار بوده است.

سوانح هوایی ایران در این بازه زمانی (۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶)

در این بازه زمانی در ایران ۳ سانحه هوایی شامل یک سانحه مرگبار و ۲ سانحه بدون تلفات رخ داده است.

سال ۲۰۱۲

در ایران نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی ۲ سانحه هوایی رخ داد که اگرچه هر ۲ سانحه مرگبار بودند، اما هیچ کدام شامل پروازهای تجاری و مسافری نمی شده است. تنها در ۶ بهمن سال ۱۳۹۰ یک فروند هواپیمای نظامی در بوشهر سقوط کرد و ۲ سرنشین آن جان باختند؛ همچنین در آذر ماه سال ۱۳۹۱ یک هلی کوپتر امدادی که در حال رساندن مصدومان یک تصادف به بیمارستان بود سقوط کرد و ۶ سرنشین آن درگذشتند.

سال ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳ هم در ایران ۳ سانحه هوایی رخ داد که ۲ سانحه آن مرگبار بود ضمن اینکه هر سه سانحه متعلق به پروازهای نظامی (غیر مسافری) بوده است. یک سانحه هوایی در استان ایلام (اردیبهشت ۹۲) با ۲ کشته، در خوزستان (اردیبهشت ۹۲) بدون کشته و یک سانحه در استان بوشهر (مهر ماه ۹۲) با یک کشته و یک زخمی رخ داد.

سال ۲۰۱۴

در این سال ۷ سانحه هوایی رخ داد که ۳ سانحه آن مرگبار بود. از این ۷ سانحه، سقوط هواپیمای تهران ـ طبس (هواپیمایی هسا) پرواز برنامه ای و مسافری محسوب می شود که در لیست سوانح مرگبار سفرهای هوایی مسافری در سازمان ایکائو محاسبه شده است. در این سانحه که در ۱۹ مرداد سال ۹۳ رخ داد، ۳۸ نفر کشته و ۱۰ تن زخمی شدند. این پرواز سبب شد تا پرواز هواپیماهای آنتونف (ایران ۱۴۰) دیگر در ایران ممنوع شود.

یک سانحه هوایی مسافری دیگر نیز در این سال، سانحه برای فوکر ۱۰۰ پرواز مشهد ـ زاهدان هواپیمایی آسمان بود که کشته ای نداشت و تنها ۹ نفر مصدوم شدند.

یکی دیگر از حوادث هوایی مرگبار ۲۰۱۴ در ایران، سقوط هواپیمای فالکن ۲۰ متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری بود که برای فلایت چک استفاده می شد. این هواپیما در حال تست ناوبری هوایی فرودگاه کیش بود که در آب های خلیج فارس سقوط کرد و ۴ سرنشین آن کشته شدند. بنابراین این سانحه نیز جزء سوانح هوایی مسافری محسوب نمی شود.

در این سال در ایران ۴ سانحه دیگر هم رخ داد که همگی غیر مسافری و نظامی بوده اند و به جز یک مورد، همه سرنشینان وسایل پرونده جان باختند.

سال ۲۰۱۵

در این سال سه سانحه هوایی غیر مسافری مرگبار رخ داد که یک مورد پرواز آموزشی متعلق به بخش خصوصی و دو سانحه دیگر سقوط بالگردهای امدادی بودند.

سال ۲۰۱۶

در این سال ۷ سانحه هوایی رخ داد که تنها یک مورد آن مسافری (تجاری) بود که تلفاتی نداشت. ۶ سانحه دیگر متعلق به پروازهای آموزشی، امدادی و نظامی بودند که ۵ سانحه آن مرگبار بوده است.

در این سال پرواز یک فروند ام دی ۸۳ هواپیمایی زاگرس از باند خارج شد که تلفاتی دربرنداشت. چندی پیش فیلم این سانحه در فضای مجازی و دو روز پس از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج در گستره وسیعی با عنوان «یک سانحه هوایی دیگر» بازنشر شد که درنهایت جعلی بودن این خبر اطلاع رسانی شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید