Performancing Metrics

خرمشهر پس از 36 سال | اتاق خبر
کد خبر: 411033
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1397 - 10:00
امروز 36 سال از آزادسازی شهر خرمشهر می‌گذرد اما همچنان با مشکلاتی نظیر آب، ریزگردها، بهداشت و درمان و اشتغال مواجه است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سالروز آزادی خرمشهر به مردم ایران اسلامی جای تبریک دارد. اما پای حرف نماینده این شهر که بنشینی دردنامه‌ای از کمبودهای مردم دیار قهرمان خود دارد:

سال‌ها در تب تو سوخته و ساخته‌ایم/ پرچم فتح تو بر بام شب افروخته‌ایم

تا تو یک بار دیگر در کف ما آمده‌ای/ دل و جان یکسره در راه هدف باخته‌ایم

تاریخ به یاد دارد که خرمشهر روزگاری عروس خاورمیانه و شاهراه حیاتی کشور بود. تاریخ به یاد دارد شهر بهشت جویندگان و کوه و جلال بندرش را. به یاد دارد رودخانه خروشان کارون که جولانگاه اقیانوس پیماهای غول پیکر بود. به یاد دارد نخل‌های سر به فلک کشیده خرمشهر را که سبزی و خرمی ایران را رقم می‌زد. به یاد دارد کوچه‌های پر از مهر و صفایش را.

باید سلام کرد بر خرمشهر، شهری که داشته‌هایش را با نداشته‌های کشور تقسیم کرد و خود را در سه راهی نداشته‌ها و معضلات غوطه‌ور کرد. باید سلام کرد بر خرمشهری که مردمانش دین خود را به کشورشان ادا کردند. خرمشهر قهرمانی که خیابان‌های آن مزین به نام شهدای گرانقدر دفاع مقدس است. شهری که رود کارونش جولانگاه جنگ‌آورانی همچون جهان‌آرا و موسوی بود.

اما امروز آن‌گونه که سامری دردنامه خود در مجلس خواند؛ «گاه و بیگاه خانه‌های مردم خرمشهر به گورهای دسته جمعی تبدیل می‌شود»،‌ فرزندان ساکنین شهرستان‌های خرمشهر، آبادان، اهواز، شادگان، بندر امام، هویزه از درد دلی همچون زغال گداخته دارند؛ چراکه با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ تحمیلی هنوز بوی خرابی از دوران جنگ در خیابان‌ها، کوچه‌ها و مدارس احساس می‌کنند. هنوز کارمندان آموزش و پرورش و پرسنل شهرداری و بیمارستان‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر ادارات دولتی در جنوبی‌ترین نقطه کشور که گرد و خاک از یک سو و گرمای طاقت‌فرسا از سوی دیگر موج می‌زند، کمترین تسهیلات را دارند.

در آستانه پاسداشت سالروز دفاع دیگر باید قدر مردم خرمشهر را بدانیم که اگر نبودند حالا ما نبودیم.

 

آن‌چه خواندید بخشی از دردنامه عبدالله سامری در نطق میان دستور روز چهارشنبه مجلسشورای اسلامی بود، وی نیز در رابطه با مسائل و مشکلات خرمشهر با گذشت 36 سال از آزادی آن بیان کرد: سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان را خدمت تمام ملت ایران به ویژه مردم شریف و متدین خوزستان و مردم خرمشهر قهرمان تبریک می‌گویم. ما فقط خرمشهر را در سوم خرداد می‌شناسیم و تنها به مناسبت این روز اسمش را به یاد می‌آوریم.

 

وی در ادامه بیان کرد: هر ساله روز سوم خرداد می‌گذرد و خرمشهر دوباره یک سال به عقب باز می‌گردد. بی توجهی، کم لطفی و تبعیض‌هایی که در راستای اعتبارات نسبت به خرمشهر در حال دیده شدن است سزاوار این مردم نیست. ما شاهد هستیم خرمشهر در زمان جنگ دین خود را به نظام جمهوری اسلامی ادا کرده است. نگاه دولت نسبت به آن ضعیف است.

وی افزود: متاسفانه امروز در زمینه لایروبی اروندرود که قلب تپنده این استان است عزمی دیده نمی‌شود. امروز کارهایی که دولت انجام می‌دهد به صلاح خرمشهر نیست. اگر در زمانی نشستی تخصصی در رابطه با خرمشهر برگزار شود ما بهتر می‌توانیم مسائل آن را بررسی کنیم. امروز تدبیری برای اروندرود از سوی وزارتخارجه دیده نمی‌شود. متاسفانه وزارت امور خارجه یک سری اطلاعات غلط را به دولت منتقل می‌کند و این اطلاعات باعث شده که اروندرود از لایه روبی عقب بیفتد و این امر به نفع دولت عراق و کویت است. خرمشهر و آبادان 8 سال دفاع مقدس را تحمل کردند ولی این بار توسط  دولت‌مردان تدبیر و امید به قهقران خواهد رفت.

نماینده مردم خرمشهر درمجلس ادامه داد: ما فقط در سوم خرداد از خرمشهر نام می‌بریم و سپس به فراموشی سپرده می‌شود. در روز پنجشنبه که سی و ششمین سالگرد آزادسازی خرمشهر است دوباره این شهر به فراموشی سپرده خواهد شد. مطالبات ما از دولت در تمام زمینه‌ها از جمله لایروبی اروند؛ آب و اضلاب ، وضعیت مدارس، بهداشت و درمان است. اما نمی‌دانیم چرا دولت این قدر نسبت به این شهر بی تفاوت است. شهری که جوانانش برای کشور شهید شدند و شهرستان در دوران جنگ با خاک یکسان شد. امروز عزم جدی برای سامان دادن به این شهر دیده نمی‌شود. در کدامین سوم خرداد شاهد آبادانی خرمشهر خواهیم بود؟

وی در ادامه با اشاره به مشکل آب شهرستان‌های آبادان و خرمشهر بیان کرد:‌ شهرستانهای آبادان و خرمشهر از آب بی کیفیتی برخوردار هستند. آبی به نام طرح غدیر به استان آمده است ولی تنها 70 درصد آن به خرمشهر اختصاص می‌یابد و 25 درصد از این آب درآبادان استفاده می‌شود. هم اکنون آب شرب خرمشهر تنها 30 درصد آن در 20 سال پیش انجام شده است که امروز این بخش نیز فرسوده است.

سامری بیان کرد: وضعیت فاضلاب در برخی از مناطق خرمشهر اسفبار است و این برای دولتی با نام تدبیر و امید کسر شان است که نتوانسته مشکلات این شهر را برطرف کند. از دیگر مسائل این استان وجود ریزگردهای داخلی و خارجی است. دولت از برگزاری جلسات و بهره‌وری از کشورهای همجوار خرمشهر عاجز است و نتوانسته این مشکل را حل کند. ریزگردها مشکلات درمانی و بیماری‌هایی را برای مردم و شهرستانهای استان خوزستان ایجاد کرده است. امروز سرطان در خوزستان و خرمشهر زبانزد شده است. دولت باید پاسخگو باشد که در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید