Performancing Metrics

بحران آب به شالیزارهای مازنداران رسید | اتاق خبر
کد خبر: 411133
تاریخ انتشار: 5 خرداد 1397 - 10:48
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: یکی از راه کارهای اساسی برای رفع بحران آب در اراضی کشاورزی نوبت بندی است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، ابراهیم یخکشی، مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: امسال در مازندران با کاهش بارش برف و باران، رودخانه‌های استان نیز با حدود ۵۰ درصد کاهش میزان منابع آب در مقایسه با سال گذشته مواجه شد.

وی با اشاره به این که نزولات جوی نامطلوب باعث کاهش ذخیره سازی آب پشت سدها شد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سدها با حدود ۷۸ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته با کاهش منابع آب مواجه هستیم و بیشترین کاهش منابع آب در سد شهید رجایی با حدود ۴۶ درصد یا ۴۴ میلیون مترمکعب در مقایسه با سال گذشته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، عمده تاثیر کاهش منابع آب را در حوزه کشاورزی دانست و یادآور شد: برای کاهش میزان خسارت به بخش کشاورزی سعی در اطلاع رسانی درست به مردم برای مواجه شدن با کمترین تنش آبی شد.

وی در زمینه اقدامات لازم برای کاهش خسارت، خاطرنشان کرد: امسال بازگشایی زود هنگام سدها و نیز نوبت بندی آب سدها و رودخانه‌ها و همچنین لایروبی رودخانه‌ها و آب بندان‌ها انجام شد تا خسارت‌های جانبی کاهش یابد.

ابراهیم قربان‌نژاد، رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به جز سه مرحله حساس گیاه یعنی مرحله رشد پس از نشاکاری، مرحله پنجه‌دهی و در نهایت مرحله به خوشه رفتن و دانه بندی گیاه برنج که حتما باید پای بوته‌ها آب باشد، در بقیه موارد می‌توان از آبیاری تناوبی استفاده کرد.

وی  با اشاره به این که در آبیاری تناوبی، باید مزرعه به طور کامل پر از آب شود، تصریح کرد: پس از غرق آب کردن زمین، منتظر می مانیم تا با توجه به درجه حرارت هوا از ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت این آب فرونشست کند. زمانی که زمین به مرحله ترک مویی رسید بار دیگر باید آبیاری انجام شود، این روش موجب افزایش پنجه‌دهی و عملکرد می‌شود.

قربان‌نژاد با اشاره به این که کشاورزان می‌توانند با استفاده از کودهای سیلیس و پتاس مقاومت گیاه را در مقابل تنش‌ها افزایش دهند گفت: برای انهدام علف‌های هرز از حاشیه مزرعه، می‌توان آب را مدیریت کرد.

وی افزود: برای آن که آب سریع‌تر به مزرعه برسد می‌توان با لایروبی کانال‌ها و از بین بردن علف‌های هرز سرعت حرکت آب به سمت مزرعه را افزایش داد. با نایلون کشی مرزهای مزرعه نیز می‌توان از هدر رفت آب به کناره های زمین جلوگیری کرد.

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید