Performancing Metrics

نگران تامین برق درپیک مصرف نیستیم | اتاق خبر
کد خبر: 411246
تاریخ انتشار: 7 خرداد 1397 - 13:34
معاون توانیر:
معاون توانیر گفت: پیش بینی می‌کنیم مصرف برق در ایام پیک از ۵۸ هزار مگاوات تجاوز نکند و براین اساس، می‌توانیم بدون خاموشی نیاز مشترکان را تامین کنیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، طبق اعلام شرکت توانیر پنجمین روز از خرداد ماه سال جاری درحالی که میانگین دمای هوای کشور پس از بارندگی های پراکنده اندکی افزایش را تجربه می کرد پیک مصرف برق کشور ۴۲ هزار و ۵۳۵ مگاوات بود که نسبت به روز جمعه با پیک مصرفی ۳۷ هزار و ۶۵۲ مگاوات ، روند صعودی داشته است. میزان مصرف در پیک مصرف روز یکشنبه، ۶ خرداد ماه نیز به ۴۲ هزار و ۷۶۱ مگاوات رسید. افزایش پیک مصرف برق در حالی است که فصل بهار امسال را نسبت به پارسال، تقریبا در کل کشور با بارندگی بیشتر و هوایی خنک تر آغاز کردیم.

چندی پیش همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ضمن اشاره به کاهش بارندگی ها گفته بود که سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که با بارش‌های اخیر به حدود ۶ هزار مگاوات رسیده و این یعنی ۳۳۰۰ مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجه هستیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم.

وی با بیان اینکه بخش نیروگاهی تعهدات لازم در این بخش را انجام داده و از آبان ماه ۹۶ تاکنون حدود ۷.۳ میلیارد کیلووات ساعت ذخیره انرژی داشته است، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در سال قبل مبنی بر کاهش بارندگی و تولید نیروگاه‌های برق آبی بود بخش تولید با هماهنگی بین نیروگاه‌های بادی و حرارتی بسیاری از این کمبودها را جبران کرد و انرژی مورد نیازی که باید از نیروگاه‌های برق آبی دریافت می‌کردیم از نیروگاه های حرارتی گرفتیم.

با در نظر گرفتن این نکته که به طور کلی میزان بارندگی ( به ویژه بارش برف که حکم ذخایر طولانی مدت را دارد) طی سال های اخیر به شدت کاهش داشته است و به موازات آن چالش های جدی درزمینه آب گریبانگیر کشور شده است، طبیعی است که میزان تولید برق نیروگاه های برقآبی کاهش یابد. با گرم تر شدن هوا علاوه بر آب، نیاز برقی هم افزایش می یابد که به ویژه در استان های جنوبی کشور مبرم تلقی شده و ضرورت تامین مکفی آن غیر قابل چشم پوشی است. به تمام مشکلات موجود در بخش تامین آب و برق، فرسودگی شبکه توزیع را به ویژه در استان هایی نظیر خوزستان اضافه کنید. حال در چنین شرایطی باید چه کرد؟ اولویت با تامین کدام نیاز است؟ صنعت، کشاورزی یا خانگی؟ وزارت نیرو برنامه مدونی برای مدیریت تامین نیاز آب و در پی آن برق در اختیار دارد که باید دید در میدان اجرا چه میزان رضایت مندی ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر به نظر می رسد در حالیکه هنوز ماه های گرم سال را پیش رو داریم، با اندک افزایش دما شاهد رشد مصرف بوده ایم.

پیش بینی پیک مصرف برق؛ ۵۸ هزار مگاوات بدون خاموشی

محمودرضا حقی فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به بارندگی های اخیر در کشور، گفت: این بارندگی ها نسبت به سال گذشته موجب شده است تا شرایط سدهای کشور در استان هایی که شاهد بارندگی بوده اند، کمی بهتر شود. این بارندگی ها که گرمای هوا را به تاخیر انداخت موجب شد تا ۴ میلیون مگاوات ساعت برق در دوماه پیش از منابع نیروگاه های برقآبی خود مصرف کنیم. به همین ترتیب ذخایر آبی ما در سدهای نیروگاه های برقآبی زیاد شد.

وی ادامه داد: در پیک مصرف برق می توانیم از ذخیر نیروگاه های برقآبی استفاده کنیم. این در حالی است که همچنان معتقد به اجرای سیاست های مدیریت مصرف در این زمینه هستیم که امسال تلاش کردیم بر بخش خانگی و اداری تمرکز بیشتری داشته باشیم.

این مقام مسوول درباره اینکه ذخایر برفی مسوول تامین بخش عمده نیاز نیروگاه های برقآبی هستند، توضیح داد: میزان بارش برف در سال گذشته و امسال قابل توجه نبوده اما بارش باران توانسته است تا حدی این کسری را جبران کند.

حقی فام درباره پیش بینی بالاترین پیک مصرف برق در ماه های گرم سال اظهار داشت: پیک مصرف برق بسته به آب و هوا تفاوت است، اما پیش بینی می کنیم این پیک از ۵۷.۵ تا ۵۸ هزار مگاوات تجاوز نکند و می توانیم در این محدوده خدمات رسانی بدون خاموشی را تامین کنیم. بنابراین نگرانی برای تامین برق کشور در پیک مصرف برق نداریم.

طبق گفته معاون هماهنگی توزیع توانیر، علاوه بر توان تامین برق مورد نیاز باید به فرسودگی شبکه توزیع نیز توجه داشت که در استان تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان شاهد محدودیت هایی در این زمینه هستیم که با مدیریت در مصرف این استان ها می توان به عبور از پیک مصرف برق آنها امیدوار بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید