آرمان- به زعم برخی فعالان خودرو کلید حل مشکل نوسان قیمت بازار خودرو در ارائه تسهیلاتی است که قرار بوده به خودروسازان پرداخت شود. وعده تسهیلات 2 میلیارد دلاری که شاید در ابتدا بارقه امیدی برای رفع مشکلات خودروسازان بود، حال رنگ فراموشی گرفته و گلایه دوباره خودروسازان را به همراه داشته است. هرچند که روز گذشته تاکید برخی مسئولان بر لزوم پرداخت آن، باز هم وعده فراموش شده یک سال قبل را تازه کرد. وعدهای که به اذعان خودروسازان در صورت دریافت، میتواند قیمتهای بازار را سرو سامان داده و سیر نزولی قیمتها را به همراه داشته باشد.
البته در این میان و با فراموش شدن جلسهای که شورای رقابت برای اعلام تورم جدید بخشی صنعت خودرو عنوان کرده بود، قیمت خودرو باز هم دستخوش تغییرات شده و افزایش قیمت مجددی را تجربه کرده است. از همان ابتدا نیز شورای رقابت، خودروسازان را مقصر این افزایش قیمت عنوان کرده و حتی در مواردی خبرهایی که از انجمن قطعهسازان عنوان شده بود همگی دال بر فشارهایی بود که شورای رقابت به این صنعت وارد کرده تا به صورت دستوری قیمت قطعات و البته خودرو را کاهش دهد. این فشارها تا جایی پیش رفت که رئیس شورای رقابت اعلام کرد که هر کسی که از قیمتها ناراضی است میتواند شکایت خود را اعلام کند. در همین میان خودروسازان نیز از تاخیر جلساتی که شورای رقابت برای تعیین قیمت داشت استفاده کرده و قیمتها را با تغییراتی همراه میکردند تا جایی که اخیرا نیز قیمت را از میزان مصوبی که در سال جاری از سوی شورای رقابت اعلام شده بود، بالاتر بردند.
البته به نظر میرسد که دولت تلاش کرده است تا میزان تولیدات خودرو را بدون ارتباط با اختلاف نظرهای پیش آمده بداند تا جایی که آمار تولید ۶۸ هزارو ۲۹۵ دستگاهی در این صنعت را اعلام کرد. این در حالی است که اندکی بعد گزارشهایی منتشر شد که حاکی از آمار 22هزار و 513 دستگاهی در ماه نخستین سال بود که رقمی معادل 69 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. این درست همان چیزی است که خودروسازان بارها نسبت به آن هشدار داده بودند. در همین میان رئیس سازمان گسترش و نوسازی معتقد است که تخصیص 2 میلیارد دلار نقدینگی به صنعت خودرو، میتواند این صنعت را از بحران نجات دهد.
نامهنگاری خودرویی
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز بر همین اساس با ارسال نامهای به وزیر صنعت از نامناسب بودن شرایط برای تولید خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: هیچ یک از زمینههای تولید این خودروها از جمله توزیع گسترده سوخت اجرایی نشده است. اما از سوی دیگر نیز مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است که گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات صنعت خودرو وجود ندارد؛ بهگونهای که تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی مصوب کارگروه حمایت از تولید در اردیبهشت ماه سال گذشته بهرغم گذشت یک سال و نیم هنوز پرداخت نشده است.
به گزارش ایسنا، داوود میرخانی رشتی با بیان اینکه مشکلات شدید نقدینگی پرداخت مطالبات قطعهسازان را به تاخیر انداخته و واحدهای قطعهسازی یک به یک تعطیل میشوند، خاطرنشان کرد: نتیجه چنین وضعیتی افت بیشتر تولید خودرو بوده که با افزایش قیمت این محصولات در بازار آزاد تبعات آن نمایان شده است. مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اگرچه با توجه به سابقه یک ساله اخیر، امیدی به تحقق وعدههای رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری وجود ندارد اما تحقق آن صنعت خودرو را از روند فعلی نجات خواهد داد.
وی افزود: صنعت خودرو پس از صنعت نفت استراتژیکترین و اشتغالزاترین صنعت کشور است؛ همان طور که در بحران اقتصاد جهانی شاهد بودیم که حتی در کشوری چون آمریکا با سیستم اقتصاد لیبرالی نیز دولت این کشور تسهیلات کلانی را به شرکت جنرال موتورز پرداخت کرد.
میرخانی رشتی تصریح کرد: اگر واقعا تصمیمی برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری به صنعت خودرو وجود دارد این کار هرچه زودتر باید صورت بگیرد، زیرا با زمینگیر شدن کامل واحدهای قطعهسازی این مبلغ نیز دردی از صنعت خودرو دوا نخواهد کرد. از سویی دیگر نیز دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامهای به وزیر صنعت از نامناسب بودن شرایط برای تولید خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ خبر داد و این طور گلایه کرد که هیچیک از زمینههای تولید این خودروها از جمله توزیع گسترده سوخت اجرایی نشده است.
به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه اخیر دولت شمارهگذاری خودروهای یورو 2 از اول تیرماه سال جاری ممنوع خواهد شد و تمام خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 از تاریخ اول تیرماه سال جاری هستند. در همین راستا انجمن خودروسازان با ارسال نامهای به مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تجدید نظر در مصوبه مذکور و ایجاد شرایط مناسب برای تولید خودروهای یورو 4 شد. در همین میان روز گذشته گزارشی نیز از جلسه شورای رقابت در هفته جاری منتشر شد که در آن از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) و نماینده قطعه سازان دعوت کرده بود تا برای بررسی مسائلی از قبیل مشکلات خودروسازان به این شورا بیایند. همچنین از خودروسازان خواسته شد تا عملکرد خود را در خصوص موارد فروش، پیشفروش، تحویل، کیفیت خودروهای تحویلی، فسخ قراردادها، دریافتها و استردادهای واقعی وجوه به مرکز ملی رقابت به نحو مستند اعلام کنند.
کد خبر:
41266
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1392 - 09:52
آرمان- به زعم برخی فعالان خودرو کلید حل مشکل نوسان قیمت بازار خودرو در ارائه تسهیلاتی است که قرار بوده به خودروسازان پرداخت شود. وعده تسهیلات 2 میلیارد دلاری که شاید در ابتدا بارقه امیدی برای رفع مشکلات خودروسازان بود، حال رنگ فراموشی گرفته و گلایه دوباره خودروسازان را به همراه داشته است. هرچند که روز گذشته تاکید برخی مسئولان بر لزوم پرداخت آن، باز هم وعده فراموش شده یک سال قبل را تازه کرد. وعدهای که به اذعان خودروسازان در صورت دریافت، میتواند قیمتهای بازار را سرو سامان داده و سیر نزولی قیمتها را به همراه داشته باشد.
البته در این میان و با فراموش شدن جلسهای که شورای رقابت برای اعلام تورم جدید بخشی صنعت خودرو عنوان کرده بود، قیمت خودرو باز هم دستخوش تغییرات شده و افزایش قیمت مجددی را تجربه کرده است. از همان ابتدا نیز شورای رقابت، خودروسازان را مقصر این افزایش قیمت عنوان کرده و حتی در مواردی خبرهایی که از انجمن قطعهسازان عنوان شده بود همگی دال بر فشارهایی بود که شورای رقابت به این صنعت وارد کرده تا به صورت دستوری قیمت قطعات و البته خودرو را کاهش دهد. این فشارها تا جایی پیش رفت که رئیس شورای رقابت اعلام کرد که هر کسی که از قیمتها ناراضی است میتواند شکایت خود را اعلام کند. در همین میان خودروسازان نیز از تاخیر جلساتی که شورای رقابت برای تعیین قیمت داشت استفاده کرده و قیمتها را با تغییراتی همراه میکردند تا جایی که اخیرا نیز قیمت را از میزان مصوبی که در سال جاری از سوی شورای رقابت اعلام شده بود، بالاتر بردند.
البته به نظر میرسد که دولت تلاش کرده است تا میزان تولیدات خودرو را بدون ارتباط با اختلاف نظرهای پیش آمده بداند تا جایی که آمار تولید ۶۸ هزارو ۲۹۵ دستگاهی در این صنعت را اعلام کرد. این در حالی است که اندکی بعد گزارشهایی منتشر شد که حاکی از آمار 22هزار و 513 دستگاهی در ماه نخستین سال بود که رقمی معادل 69 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. این درست همان چیزی است که خودروسازان بارها نسبت به آن هشدار داده بودند. در همین میان رئیس سازمان گسترش و نوسازی معتقد است که تخصیص 2 میلیارد دلار نقدینگی به صنعت خودرو، میتواند این صنعت را از بحران نجات دهد.
نامهنگاری خودرویی
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز بر همین اساس با ارسال نامهای به وزیر صنعت از نامناسب بودن شرایط برای تولید خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: هیچ یک از زمینههای تولید این خودروها از جمله توزیع گسترده سوخت اجرایی نشده است. اما از سوی دیگر نیز مشاور انجمن خودروسازان ایران معتقد است که گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات صنعت خودرو وجود ندارد؛ بهگونهای که تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی مصوب کارگروه حمایت از تولید در اردیبهشت ماه سال گذشته بهرغم گذشت یک سال و نیم هنوز پرداخت نشده است.
به گزارش ایسنا، داوود میرخانی رشتی با بیان اینکه مشکلات شدید نقدینگی پرداخت مطالبات قطعهسازان را به تاخیر انداخته و واحدهای قطعهسازی یک به یک تعطیل میشوند، خاطرنشان کرد: نتیجه چنین وضعیتی افت بیشتر تولید خودرو بوده که با افزایش قیمت این محصولات در بازار آزاد تبعات آن نمایان شده است. مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: اگرچه با توجه به سابقه یک ساله اخیر، امیدی به تحقق وعدههای رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری وجود ندارد اما تحقق آن صنعت خودرو را از روند فعلی نجات خواهد داد.
وی افزود: صنعت خودرو پس از صنعت نفت استراتژیکترین و اشتغالزاترین صنعت کشور است؛ همان طور که در بحران اقتصاد جهانی شاهد بودیم که حتی در کشوری چون آمریکا با سیستم اقتصاد لیبرالی نیز دولت این کشور تسهیلات کلانی را به شرکت جنرال موتورز پرداخت کرد.
میرخانی رشتی تصریح کرد: اگر واقعا تصمیمی برای پرداخت تسهیلات 2 میلیارد دلاری به صنعت خودرو وجود دارد این کار هرچه زودتر باید صورت بگیرد، زیرا با زمینگیر شدن کامل واحدهای قطعهسازی این مبلغ نیز دردی از صنعت خودرو دوا نخواهد کرد. از سویی دیگر نیز دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامهای به وزیر صنعت از نامناسب بودن شرایط برای تولید خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ خبر داد و این طور گلایه کرد که هیچیک از زمینههای تولید این خودروها از جمله توزیع گسترده سوخت اجرایی نشده است.
به گزارش تسنیم، بر اساس مصوبه اخیر دولت شمارهگذاری خودروهای یورو 2 از اول تیرماه سال جاری ممنوع خواهد شد و تمام خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استاندارد یورو 4 از تاریخ اول تیرماه سال جاری هستند. در همین راستا انجمن خودروسازان با ارسال نامهای به مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تجدید نظر در مصوبه مذکور و ایجاد شرایط مناسب برای تولید خودروهای یورو 4 شد. در همین میان روز گذشته گزارشی نیز از جلسه شورای رقابت در هفته جاری منتشر شد که در آن از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل خودروسازان (ایران خودرو و سایپا) و نماینده قطعه سازان دعوت کرده بود تا برای بررسی مسائلی از قبیل مشکلات خودروسازان به این شورا بیایند. همچنین از خودروسازان خواسته شد تا عملکرد خود را در خصوص موارد فروش، پیشفروش، تحویل، کیفیت خودروهای تحویلی، فسخ قراردادها، دریافتها و استردادهای واقعی وجوه به مرکز ملی رقابت به نحو مستند اعلام کنند.
کلید واژه ها :
