Performancing Metrics

اصلاح تعرفه برق پرمصرف‌ها از مهرماه | اتاق خبر
کد خبر: 413350
تاریخ انتشار: 25 تیر 1397 - 14:08
معاون وزیر نیرو؛
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با تعریف یک الگوی مصرف، قصد داریم تا در مهرماه تعرفه برق را برای مشترکین پرمصرف اصلاح کنیم.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، همایون حائری درباره لزوم اصلاح تعرفه برق برای سه دهک بالای جامعه گفت: برای تعیین میزان مصرف برق مشترکین، الگوی صرفه‌جویی مصرف را تدوین کرده‌ایم تا در کنار ورود ظرفیت ۴۰۰۰ مگاواتی به منظور افزایش تولید برق، میزان مصرف نیز کنترل شود. به این ترتیب در قالب این الگوی مصرف، میزان مصرف معقول نیز مشخص شده و بر اساس آن، قیمت واقعی برق از مشترکین پرمصرف دریافت می‌شود که این تصمیم، از مهرماه سال جاری اجرایی می‌شود.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش اظهار کرد : ۹۰ درصد مشترکین برق کشور زیر الگوی مصرف برق، برق مصرف می‌کنند و زمانی که تعرفه‌ها اصلاح شودف ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در سطح کشور باید قیمت حقیقی برق را بپردازند.

به سامانه ۱۲۳ تذکر دادیم 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه‌های خاموشی برق را منظم کرده و برای پاسخگویی به مشکلات موجود سخنگو مشخص کرده‌ایم، ادامه داد: تذکرات لازم درباره عدم پاسخگویی تلفن ۱۲۳ که برای حل و رسیدگی به مشکلات مردمی است، داده شده که مجدد تکرار می‌شود و تلاش می‌کنیم برنامه احتمال قطعی برق دقیق‌تر باشد؛ البته سعی ما این است که شب‌ها خاموشی نداشته باشیم.

حائری با تأکید بر اینکه قطعی‌های برق اخیر در کشور هیچ ارتباطی به توافق پاریس ندارد، تصریح کرد: در تلاشیم که میزان بهره‌وری و استفاده از سوخت پاک در نیروگاه‌ها را افزایش دهیم، اما فعالیت وزارت نیرو در زمره این توافق نیست و تصمیمات ما در حوزه مدیریت صنعت برق، ارتباطی به توافق پاریس ندارد.

تغییر ساعات کار ادارات معادل تولید ۱۷ نیروگاه صرفه جویی ایجاد کرد

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: به دلیل کاهش سطح آب پشت سدها، ۵۰۰۰ مگاوات از تولید برق کشور کاسته شد، این در حالی است که در نتیجه تغییر ساعات اداری، شاهد صرفه‌جویی ۲۰۰۰ مگاواتی در پیک مصرف بوده‌ایم که معادل فعالیت ۱۷ نیروگاه است.

به گفته وی، باید توجه بیشتری به بخش خصوصی در تمامی فصول سال در زمینه تولید برق داشته باشیم. به این ترتیب باید اعلام کنم که پایان هفته جاری یک واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات از بخش خصوصی وارد مدار تولید می‌شود.

حائری با بیان اینکه در نظر داریم تا راهکارهای متفاوتی را برای تسویه بدهی بخش خصوصی با کمک خود آنها تدوین کنیم، گفت: یکی از این راه‌ها، اسناد خزانه است.

وی با اعلام اینکه خوشبختانه در سال گذشته ۹۱ درصد از سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور  گاز بوده است، اظهار کرد: می‌توان گفت امسال تقریباً در تابستان صد درصد مصرف نیروگاه‌ها از طریق سوخت گاز بوده است. این در حالی است که هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق را افزایش می‌دهد. در گذشته پیک مصرف برق در شب بالا بود، اما اکنون این پیک مصرف به روز منتقل شده که به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی است.

بدهی یک میلیارد دلاری عراق به ایران بابت صادرات برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از قطع کامل صادرات برق ایران به عراق خبر داد و گفت: میزان بدهی عراق به ایران یک میلیارد دلار است و در حال مذاکره برای دریافت این مبلغ هستیم.

حائری ادامه داد: باید چهار هزار مگاوات ظرفیت تولید برق به طور سالانه وارد مدار شود که سرمایه لازم برای آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان است؛ این در حالی است که مجوز راه اندازی ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه‌ جدید را صادر کرده‌ایم.

تولید یک هزار مگاواتی برق در نیروگاه هسته ای بوشهر

به گفته او،  سهم نیروگاه هسته‌ای بوشهر در شبکه برق کشور هزار مگاوات است.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل روسیه، چین و آلمان برای حضور در ایران آماده هستند و در این میان آلمانی‌ها برای ساخت نیروگاه «سیریک» در استان هرمزگان قرارداد امضاء کرده و در حال انجام کار در این پروژه هستند. درباره قرارداد «یونیت» ترکیه نیز مذاکرات در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق بررسی‌هایی که با سازمان هواشناسی کشور انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود هفته آینده دمای هوا کاهش یابد، گفت: به احتمال زیاد میزان خاموشی‌ها در صورت کاهش دما مدیریت می‌شود، اما مقوله صرفه‌جویی در مصرف باید همچنان پیگیری شود و پایدار باشد.

درخواست ارمنستان برای صادرات برق را رد کردیم

وی با اشاره به «بِلک اوت» (خاموشی سراسری) جمهوری آذربایجان توضیح داد: علت این خاموشی در این کشور، استفاده بالا از وسایل سرمایشی بود که موجب شد یکی از نیروگاه‌های بزرگ آنها از مدار خارج و دچار خاموشی سراسری شود. به این ترتیب واردات ما از آذربایجان قطع شد و حتی ارمنستان درخواست واردات برق از ایران را داشت که به دلیل نیاز داخلی، این درخواست بی نتیجه ماند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید