Performancing Metrics

خبری از اینترنت بدون فیلتر | اتاق خبر
کد خبر: 413376
تاریخ انتشار: 26 تیر 1397 - 08:49
اینترنت بدون فیلتر برای دانشگاهیان و رسانه‌ها وعده‌ای بود که نزدیک به یک سال از آن می‌گذرد و اگرچه ظاهرا برخی از خبرنگاران به صورت محدود از آن بهره‌مند شدند اما هنوز از بهره‌مندی دانشگاهیان خبری اعلام نشده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از اعمال سیاست‌های مختلف برای گروه‌های مختلف در راستای پالایش هوشمند خبر داد و رفع فیلتر یوتیوپ و بلاگ اسپات برای مراجع دانشگاهی را در همین راستا اعلام کرد.

وی در این باره توضیح داده بود که در حال حاضر حتی کسانی که می‌خواهند در حوزه پزشکی تحقیقات کنند، هم باید فیلترشکن نصب کنند. به کار بردن یک مکانیزم پالایش برای همه مطلوب نیست. یکی از بحث‌هایی که در پالایش هوشمند به دنبال آن بودیم و اکنون زیرساخت‌اش فراهم شده همین موضوع است که برای گروه‌های مختلف، سیاست‌های مختلف اعمال شود. با رفع فیلتر این دو سرویس می‌توانیم مرحله آزمایشی این کار را آغاز کرده تا بتوانیم تحولی جدی در نظام پالایش صورت دهیم.

به گفته وزیر ارتباطات برای مثال خبرنگاران نیاز به سایت‌های خبری دارند که شاید به دستور مقامات قضایی از دسترس خارج شده باشند و ما آن‌ها را از دسترسی به این منابع محدود کردیم. اکنون زیرساخت‌های لازم فراهم شده که شاید گامی برای پیاده‌سازی نظام پالایش در سال‌های آینده باشد. طبیعتا نسبت به گروه‌های اجتماعی کم سن و سال‌تر مراقبت‌های بیشتر داشته و به کسانی که نیاز به دسترسی‌های علمی یا سیاسی دارند، دسترسی بهتری بدهیم.

از سوی دیگر ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- اظهار کرده بود: به دنبال مکاتباتی که برخی خبرگزاری‌های بزرگ برای داشتن اینترنت بدون پالایش یا فیلتر با ما داشتند و همچنین درخواست برخی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، ما هم مکاتبه‌ای با دادستانی کل کشور در این زمینه داشتیم و البته مذاکرات شفاهی هم پیش از این با ایشان داشتیم و صحبت‌هایی هم در کمیسیون عالی امنیت که از کمیسیون‌های شورای عالی فضای مجازی است، در این باره انجام شد و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که باید اینترنت مناسب‌تر و بدون فیلتر در اختیار رسانه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد.

وی البته درباره شرایط رفع فیلتر برای دانشگاهیان نیز اظهار کرده بود: برای دارا بودن دانشگاه‌ها به اینترنت بدون فیلتر به دنبال فرمولی مناسب هستیم.

جهرمی اما پیش از این درباره اینترنت بدون فیلتر اظهار کرده بود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مصوبه‌ای را تایید کرده است تا خبرنگاران بتوانند به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشند که متولی اجرای آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آن نهاد باید تصمیم بگیرد. ما معتقدیم اینترنتی باید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که بتوانند از منابع اطلاعاتی بدون محدودیت استفاده کنند و آمادگی داریم زیرساخت فنی آن را برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده کنیم.

همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای رفع محدودیت ارتباطات رسانه‌ها اعلام کرد به منظور تسهیل در ارتباطات خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، نشریات خبری و روزنامه‌ها، پیرو هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مراجع ذیصلاح، پس از دریافت لیست از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هماهنگی‌های لازم برای رفع محدودیت‌ها توسط مراجع ذیصلاح قانونی به عمل خواهد آمد.

البته ابتدای سال جاری اعلام شد با درخواست معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارائه اینترنت بدون فیلتر به ۱۰۰ روزنامه‌نگار، موافقت کرده است و حتی اخباری مبنی بر دریافت اینترنت بدون فیلتر توسط برخی از خبرنگاران منتشر شد اما درخصوص اینترنت بدون فیلتر و رفع فیلتر یوتیوب و بلاگ‌اسپات برای دانشگاهیان هنوز خبری نیست.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید