Performancing Metrics

پروژه های عمرانی شهر در برزخ بی‌پولی | اتاق خبر
کد خبر: 413500
تاریخ انتشار: 29 تیر 1397 - 09:48
مروری بر 22 پروژه برزمین مانده شهرداری + جدول
بحث پروژه‌های نیمه تمام شهرداری تهران و نبود اعتبار کافی برای اتمام آنها به داستان غم‌انگیز این روزهای تهران بدل شده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پروژه‌های نیمه کاره‌ای که راه پس و پیش برای مسئولان شهرداری نگذاشته‌اند و تنها می‌بایست با تزریق منابع میلیاردی که تامین آن هم در هاله‌ای از ابهام است، کار را تمام کنند تا پروژه‌های عمرانی نیمه کاره رها نشوند. در ابتدای دهه 90 که شهرداری تهران وضعیت مالی خوبی داشت شاهد مسابقه کلنگ زنی پروژه‌های مختلف در تهران بودیم اما کم کم با فروکش کردن منابع مالی و همچنین تعدد پروژه‌های عمرانی، فیتیله کار پایین کشیده شد. به طوریکه حالا تهران به یک کارگاه عمرانی درآمده که آینده مشخص و واضحی نمی‌توان برای سرانجام پروژه‌های آن با توجه به منابع مالی محدود، متصور شد.

تا کنون یک دوازدهم بودجه سال 97 معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تزریق شده است و آنطور که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران می گوید: در میان پروه های موجود، اولویت تکمیل با پروژه‌هایی است که در زندگی مردم تاثیر مثبت دارند.

تزریق تنها یک دوازدهم بودجه معاونت فنی و عمرانی!

مهندس ایرج معزی گفت: معاونت فنی و عمرانی یکی از بازوهای اصلی مدیریت شهری است و اقدامات آن، تاثیری مستقیم بر میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری پایتخت دارد. از این رو تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی به عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تعریف شده است تا پرونده پروژه‌های نیمه تمام، به ویژه آن دسته از طرح‌هایی که طولانی شدن زمان اجرای آنها سبب نارضایتی شهروندان شده است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسته شود.

تشریح شاخص های جدید برای اولویت‌بندی پروژه های عمرانی پایتخت

وی افزود: رویکرد آتی معاونت فنی و عمرانی به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، متکی به شاخص‌هایی برای ارزیابی این طرح‌ها است. به عبارت دیگر فرایند اولویت بندی پروژه‌های نیمه تمام بر اساس شاخص‌هایی همچون ضرورت تامین ایمنی، رفع اختلال از فضاهای شهری، میزان پیشرفت فیزیکی، وضعیت معارضات عملیات اجرایی، اثربخشی و ایجاد رضایتمندی و همچنین ضرورت اجرای تعهدات صورت می‌پذیرد؛ معیارهایی که در نهایت مشخص خواهند ساخت چه پروژه‌هایی از اولویت بیشتری برای تکمیل و آماده سازی برخوردار هستند.

معزی ادامه داد: به سرانجام رسیدن پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیازمند انضباط کاری هر چه بیشتر، هماهنگی نهادهای ذی‌مدخل و همچنین پیشبرد امور اجرایی بر اساس اولویت‌های تعیین شده است. البته نباید فراموش کرد اتمام عملیات اجرایی پروژه‌های نیمه تمام به حمایت مدیریت شهری به منظور تامین منابع مالی نیز نیاز دارد. تعریف روش‌های جدید تامین منابع مالی از دیگر اولویت‌های پیش روی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است؛ با این باور که موفقیت و اثرگذاری بیشتر پروژه‌های آتی، نیازمند توسعه راهکارهای موجود در این زمینه است.

وی گفت: سال 1397 به لحاظ پیچیدگی‌های تامین منابع مالی و موانع اجرایی، یک برهه کاری دشوار است. در چنین شرایطی روند اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی همچون پروژه احداث مجتمع درمانی، تحقیقاتی و آموزشی رویان بلاتکلیف مانده است که تعیین تکلیف این طرح‌ها در اسرع وقت یکی از برنامه‌های ضروری است که باید با جدیت پیگیری شود. در مورد آن دسته از پروژه‌هایی که قیمت تمام شده آنها هنوز محاسبه نشده است نیز ضروری است استحصال قیمت تمام شده به عنوان یکی از اولویت‌های مهم اسنادی مورد پیگیری قرار گیرد.

افزایش طول معابر و تعداد تقاطع ها با تزریق پول

افتتاح فصلی پروژه های بزرگ عمرانی پایتخت

معزی با بیان اینکه در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی شهر تهران به بیش از 630 کیلومتر می‌رسد، گفت: طول پروژه‌های بزرگراهی در حال اجرا حدود 51 کیلومتر است که با تکمیل این پروژه‌ها، طول بزرگراه‌ها و معابر شریانی به بیش از 630 کیلومتر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 370 دستگاه پل و تقاطع غیرهمسطح بر روی بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهر است، گفت: این تعداد بعد از اتمام طرح‌های نیمه تمام به 407 دستگاه افزایش پیدا می‌کنند اما با توجه به کمبود منابع اولویت بندی انجام شده و بر اساس شاخص‌های فوق‌الذکر پروژه‌های نیمه تمام عمرانی مرحله به مرحله تمام می‌شود.

معزی با بیان اینکه ما قول دادیم که هر فصل مجموعه ای از پروژه‌های عمرانی افتتاح کنیم، گفت: چندی پیش پنج پروژه عمرانی در تهران با حضور  شهردار تهران افتتاح شد و امیدواریم با تزریق به موقع منابع بتوانیم پروژه‌های دیگر را برای فصل آینده آماده کنیم.

 

لیست پروژه‌های در حال اجرای شهرداری تهران

لیست پروژه‌های در حال اجرای شهرداری تهران

طبقه زیرین تونل آرش - اسفندیار

95 درصد پیشرفت فیزیکی

دور برگردان بزرگراه امام رضا (ع)

در دست تکمیل

دور برگردان جنوب به جنوب یادگار امام (ره)

پیشرفت 80 درصدی

فاز اول تقاطع غیر همسطح باقر شهر

پیشرفت 80 درصدی

احداث تقاطع غیر همسطح شهر آفتاب با آزادراه تهران – قم

پیشرفت 55 درصدی

فاز اول تقاطع حکیم با محور دهکده المپیک

افتتاح تا پایان سال

تقاطع ثامن در بزرگراه دولت آباد

افتتاح تا پایان سال در صورت رفع معارض ملکی

پارکینگ طبقاتی نیایش

در صورت تامین اعتبار افتتاح تا بهار 98

پایانه جدید شرق

در صورت تامین اعتبار افتتاح تا پایان شهریور ماه

احداث امتداد شمالی بزرگراه صیاد شیرازی   تاپایان سال 97
احداث بزرگراه دولت آباد  در صورت تامین اعتبار نیمه اول 98
 

لیست پروژه‌های در دست اقدام

لیست پروژه‌های عمرانی در دست اقدام را که منوط به تامین منابع مالی و حل معارضین است به شرح ذیل خواهد بود:

لیست پروژه‌های در دست اقدام

تقاطع بزرگراه باقری و بابایی

نیازمند حل مشکل معارض نظامی

پژوهشگاه و بیمارستان رویان

تعیین تکلیف توسط جهاد دانشگاهی

زیرگذر گیشا و طراحی پل زندگی

نیازمند به تامین اعتبار

اتصال پهنه جنوبی دریاچه خلیج فارس به پارک چیتگر

انتخاب  طرح برگزیده

احداث تقاطع حکیم با بلوار تعاون

فعلا مسکوت مانده است

بزرگراه شهید بروجردی

درصورت تامین اعتبار، افتتاح در بهار 98

احداث زیرگذر و تونل امتداد استاد معین

با 30 ماه توقف پروژه، در تیرماه کارگاه مجددا فعال شده است اما نیازمند رفع معارضین تاسیساتی است

 

لیست پروژه‌های قدیمی معطل مانده

لیست پروژه‌های عمرانی قدیمی که بنا به دلایل مختلف معطل مانده است به شرح ذیل خواهد بود:

لیست پروژه‌های قدیمی معطل مانده

احداث ادامه یادگار امام (ره) از خیابان شهیدان تا میدان فتح

بلاتکلیف

خانه شهر یا بلدیه در حال انجام با پیشر فت 30درصدی
بزرگراه شهید شوشتری قدمت این پروژه به بیش از هشت سال می رسد و نیازمند کسب مجوز از اداره محیط زیست استان تهران

بهسازی سطح پیرامونی میدان آزادی

فاز چهارم در مرحله تجهیز کارگاه

نظرات
ADS
ADS
پربازدید