Performancing Metrics

ترکیه کالاهای الکترونیکی آمریکا را بایکوت می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 414668
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1397 - 20:12
اردوغان اعلام کرد:
رجب طیب اردوغان گفت: ترکیه محصولات الکترونیکی آمریکا را بایکوت خواهد کرد و این اقدام در تلافی عملکرد واشنگتن انجام می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، روز سه‌شنبه، رییس‌جمهورترکیه گفت که کشورش، محصولات الکترونیکی آمریکا را بایکوت خواهد کرد. این اقدام در تلافی اقدامات واشنگتن انجام می‌شود که کمک کرد لیره به پایین‌ترین میزان خود سقوط کند.

بر این اساس، پس از اظهارات اردوغان نرخ برابری لیره با دلار تا ۶.۵۳ بهبود پیدا کرد و رشد امروز خود را به ۵ درصد رساند.

نرخ برابری لیره امسال بیش از ۴۰ درصد سقوط کرده است و روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح تاریخ خود یعنی ۷.۲۴ لیره در برابر هر دلار رسید. در این میان نگرانی‌ها از درخواست اردوغان برای کاهش نرخ بهره و بدتر شدن روابط آمریکا با ترکیه، به شدت بر نرخ لیره فشار وارد کرده است.

اردوغان امروز در آنکارا سخنرانی کرد و گفت: یک حمله اقتصادی بر علیه ترکیه صورت گرفته و قبلا چنین کارهایی به صورت مخفیانه صورت می‌گرفت و حالا آنها کاملا علنی این کار را با ما می‌کنند. ما می‌توانیم به دو طریق پاسخ دهیم که اعم از اقتصادی و سیاسی است.

رئیس‌جمهور ترکیه اضافه کرد: وزارت مالی و خزانه‌داری ما شبانه روز کار می‌کنند و ما کالاهای الکترونیکی ایالات‌متحده را بایکوت می‌کنیم. آنها آیفون دارند؛ اما در سوی دیگر بازار سامسونگ هم وجود دارد و ما برند داخلی ونوس وستل را هم داریم که از آن استفاده خواهیم کرد.

قیمت سهام تولیدکننده کالاهای الکترونیکی ترکیه، ونوس وستل، پس از اظهارات اردوغان به شدت جهش کرد.

به علاوه خط هواپیمایی ترکیش ایرلاینز هم اعلام کرد که تبلیغ محصولات آمریکایی را در پروازهای خود متوقف خواهد کرد.

اردوغان خطاب به اعضای حزب ای‌کی گفت: ما به همراه مردم خود قاطعانه در برابر دلار، نرخ‌های ارزهای خارجی، تورم و نرخ بهره، خواهیم ایستاد. ما در کنار هم از استقلال اقتصادی خود حفاظت خواهیم کرد.

وی گفت: اگر ما سرمایه‌گذاری‌های خود را به تعویق بیاندازیم، اگر ما سرمایه‌های خود را به علت ریسک فعلی به ارز خارجی تبدیل کنیم، آنگاه تسلیم دشمن شده‌ایم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید