Performancing Metrics

جهانگیری: مذاکره با آمریکا که سیاست‌های خصمانه دارد، پذیرفتنی نیست/ دشمنان سرمایه اجتماعی کشور را نشانه گرفتند | اتاق خبر
کد خبر: 414691
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1397 - 12:28
ایجاد امید و اعتماد نسبت به آینده؛
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هم‌اندیشی با رؤسای ۱۳ دانشگاه برتر کشور و برخی از اساتید دانشگاه گفت: مذاکره با آمریکا که سیاست‌های خصمانه و توأم با بی‌احترامی دارد، پذیرفتنی نیست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور شامگاه سه‌شنبه (23مرداد) در جلسه هم‌اندیشی با روسای 13 دانشگاه برتر کشور و برخی از اساتید دانشگاه با اشاره به جنگ تبلیغی و روانی آمریکا و رسانه‌های وابسته آنان علیه ملت ایران اظهار داشت: دشمنان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با یک جنگ روانی و رسانه‌ای، افکار عمومی در ایران را با تشویش، نگرانی و ناامیدی نسبت به آینده کشور و نظام مواجه سازند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: دشمنان سرمایه اجتماعی کشور را نشانه گرفتند که همه دلسوزان کشور باید با وحدت و همدلی نگذارند سرمایه اجتماعی کشور دچار فرسایش شود.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز مردم و به‌ویژه نسل جوان نسبت به آینده نگرانی‌هایی دارند و تلاش ما باید بر محوریت رفع نگرانی مردم و ایجاد امید و نشاط در جامعه متمرکز شود.

جهانگیری تاکید کرد: در فضای بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به آینده هر نوع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کشور با مشکل مواجه می‌شود بنابراین ایجاد امید و اعتماد نسبت به آینده کشور باید اولویت همه ما باشد.

وی با اشاره به آگاهی دولت از وجود ضعف در ساختار ارتباطی دولت با نخبگان و مردم گفت: باید این اختلال ارتباطی با کمک صاحب‌نظران و هم‌اندیشی دولت با نخبگان مرتفع و مناسبات ارتباطی میان دولت و نخبگان و مردم تقویت شود تا بتوانیم جنگ روانی دشمن را با شکست مواجه کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: در شرایط حساس کنونی باید به سمتی حرکت کنیم که نخبگان، دانشگاهیان و دانشگاه‌ها بتوانند نقش واقعی خود را در کشور ایفا کنند و به کانون حل و فصل مشکلات و مسایل کشور تبدیل شوند.

جهانگیری همچنین با اشاره به این که پس از برجام کشور در مسیر توسعه قرار گرفت و به دنبال جذب و تأمین منابع‌مالی برای رفع نیازهای دانشگاه‌ها و نوسازی و تجهیز بخش‌های مختلف علمی و اقتصادی در مسیر توسعه کشور بودیم، خاطرنشان کرد: اولویت نخست همه ما در شرایط تحریم باید تلاش برای اداره مطلوب کشور به‌نحوی باشد که به زندگی مردم کمترین آسیب وارد شود چرا که آمریکا در تلاش است با اعمال فشارهای مختلف بر جامعه ما را به عقب‌نشینی و تسلیم وادار کند اما به فضل الهی و با تلاش و همت مردم و مسئولین این مشکلات را به خوبی پشت‌سر خواهیم گذاشت و از این شرایط عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با چهار ماه ابتدای سال گذشته هم به لحاظ فروش نفت و درآمدهای ارزی و هم به لحاظ اختصاص ارز برای تأمین نیازهای اساسی کشور در وضعیت مطمئن تری هستیم تاکید کرد: همه تدابیر لازم برای مواجهه با شرایط مختلف اندیشیده شده است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت وحدت مسئولان کشور و قوای سه گانه در مدیریت شرایط خطیر کنونی و تسهیل فرایندهای تصمیم گیری و اجرایی تصریح کرد: خوشبختانه با تدبیر رهبر معظم انقلاب و تشکیل جلسات مستمر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا شاهد وحدت رویه در مواجهه با مسایل مختلف کشور هستیم و دولت نیز در این راستا آمادگی لازم را برای اصلاح فرایندهای تصمیم‌گیری و اجرایی متناسب با شرایط مختلف را دارد.

جهانگیری همچنین حل و فصل اختلافات داخلی را ضروری خواند و گفت: همه نخبگان سیاسی و اجتماعی و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مختلف باید برای انسجام و وحدت در کشور بیش از پیش تلاش کنند تا اعتماد و امید مردم را ترمیم کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان و خروج غیرقانونی از برجام تصریح کرد: به تصدیق غالب نخبگان کشور در مقطع کنونی با توجه به سیاست‌های خصمانه و توأم با بی‌احترامی دولت آمریکا علیه جمهوری‌اسلامی ایران مذاکره با این کشور پذیرفتنی نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به فضاسازی‌های انجام شده توسط دشمنان علیه کشور در خصوص موضوعات مختلف سیاسی نظیر برجام و رژیم حقوقی دریای خزر خواستار بسترسازی و حضور دانشگاهیان برای توضیح مسائل سیاسی و حقوقی به افکار شد و گفت: اگر نتوانیم در این مسائل روشنگری لازم را انجام دهیم و با ایجاد شوک‌های مثبت روانی و رسانه‌ای به جامعه، افکار عمومی را همراه نکنیم، کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر هم در این جلسه با بیان اینکه وحدت مسئولان در داخل کشور باید نمود عینی داشته باشد، بر برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت برای تامین نیازهای جامعه تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در محافل علمی بدون توجه به سوداگری‌های بازار تحقیقات و امور پژوهشی به خوبی در حال انجام است.

در این نشست رئیس‌ دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به برخی نگرانی‌ها در میان اساتید دانشگاه و دانشجویان در خصوص وضعیت کنونی کشور، گفت: دولت باید با ارتباط قوی‌تر با محافل دانشگاهی این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را مرتفع کند.

رئیس دانشگاه تهران نیز موضوع تقویت تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر و استفاده از تجارب دانشگاهی برای حل و فصل موضوعات پیش‌رو را یادآور شد و خواستار همکاری بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی با نهادهای علمی شد.

وی ارائه راهکار از سوی دانشگاه‌ها را منوط به در اختیار داشتن اطلاعات دقیق از مسائل و مشکلات پیش‌روی دولت دانست و اظهار داشت: در صورت ارتباط بیشتر مسئولان اقتصادی با دانشگاهیان می توان برای برون رفت از مسائل موجود به راه حل‌های اجرایی رسید.

در ادامه این جلسه روسای دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، خواجه نصیرالدین طوسی، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، امیرکبیر،تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، تبریز و اصفهان نیز هر کدام در سخنانی با تأکید بر این که ظرفیت‌های بزرگی در دانشگاه‌های کشور برای برون رفت از مشکلات وجود دارد، آمادگی خود را برای همراهی با دولت و ارائه پیشنهادات راهگشا به منظور حل بحران های فعلی اعلام کردند.

روسا و اساتید دانشگاه‌های حاضر در جلسه همچنین ضمن بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود تصریح کردند: مسایل و مشکلات اقتصادی و چالش‌های پیش‌ روی کشور نظیر ترمیم سرمایه اجتماعی، بیکاری، مسایل زیست محیطی، آب و آسیب‌های اجتماعی از طریق ارتباط نظام‌مند بدنه کارشناسی دولت با بدنه علمی دانشگاه‌ها قابل حل و فصل است.

تأکید بر قانونگرایی، ضرورت جلب اعتماد مردم و نمایش همبستگی دستگاه‌ها و قوای سه‌گانه، روشنگری درباره ابعاد تحریم‌ها و ظرفیت‌های کشور، استفاده از توانمندی اساتید و دانشجویان برای ترسیم چشم انداز روشن نسبت به آینده کشور با توجه به واقعیت‌ها، برخورد با مفسدان اقتصادی، چگونگی ایجاد ارتباط نظام‌مند میان مسئولان و نخبگان و همکاری برای تزریق امید و اعتماد به جامعه از مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه مقرر شد روسای دانشگاه‌های حاضر طی جلسه‌ای ساز و کار ایجاد ارتباط نظام‌مند دولت با نخبگان و دانشگاه‌ها را با محوریت رضا فرجی دانا مشاور رئیس‌جمهور تعیین و به دولت پیشنهاد کنند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید