Performancing Metrics

در صادرات به مشکل برنمی‌خوریم | اتاق خبر
کد خبر: 415574
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1397 - 09:04
پیش‌بینی مدیران پتروشیمی از وضعیت پیش‌رو
مدیرعامل پتروشیمی پردیس می‌گوید با توجه به اینکه ایران بیش از شش درصد اوره صادراتی جهان را تامین می‌کند، احتمالا در صادرات این محصول مشکلی وجود نخواهد داشت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، امروز قرار است در سفر حسن روحانی -رییس جمهوری- به عسلویه سه طرح جدید پتروشیمی شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند به طور رسمی راه اندازی شود.

محمدرضا صمیمی، مدیرعامل پتروشیمی دماوند در نشستی که درباره بهره‌برداری از این سه طرح برگزار شد اظهار کرد: فاز دو پتروشیمی دماوند ۲۴ طرح دارد که ۳۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی را به کشور اضافه کند و ۲۰ میلیارد دلار هزینه سرمایه گذاری آن است.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی دماوند، تامین کننده سرویس های جانبی مورد نیاز ۲۴ طرح پتروشیمی مستقر در فاز دو توسعه صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه استان بوشهر در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار احداث شده است.

صمیمی افزود: پتروشیمی دماوند باید بتواند برای تمام این ۲۴ طرح یوتیلیتی‌ها را تامین کند. قرار است برای بخش آب ۴۰۰ هزار متر مکعب انواع آب های صنعتی ایجاد کنیم. ۶۰۵ هزار نرمال متر مکعب باید اکسیژن تولید کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی دماوند با اشاره به سفر حسن روحانی به عسلویه گفت: فردا شاهد افتتاح بخشی از نیروگاه خواهیم بود که در بخش اول ۶۴۸ مگاوات برق و ۷۸۰ تن بخار نصب شده و افتتاح خواهد شد. برای این پروژه ۳۰۵ میلیون یورو صرف شده است.

وی افزود: یکی از نکات بارز این نیروگاه این است که بخش زیر ساخت برای فاز یک، یعنی کنترل ساختمان های پست ۲۳۰ کیلوولت برای ۱۲ واحد دیده شده است و ما در بخش‌های آتی فقط نصب توربین و ژنراتور خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه از این نیروگاه هایی که فردا به مدار میآید کدام توان افزایش برق به مدار را دارند گفت: واحد مرجان هر چه ظرفیتش بالا تر برود مصرف بیشتری خواهد داشت. بوشهر در حال تکمیل است و تا پایان سال بوشهر تا ۱۰۰ مگاوات می‌تواند از ما برق بگیرد. این نیروگاه ها سیکل ترکیبی است.

صمیمی ادامه داد: ما قراردادی داریم که طبق آن به علت خاموشی‌ها در یک ماه گذشته ۱۰۰ مگاوات برق به شیراز کمک کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در این مورد که ابلاغیه‌ای وجود دارد که وزارت نیرو تاکید کرده که راندمان نیروگاه‌های مورد استفاده باید بالا باشد و حق استفاده نیروگاه‌هایی با کلاس های پایین را ندارید، گفت: توربین های V۹۴.۲ به تنهایی راندمانشان ۳۳ درصد است وقتی این توربین ها به صورت سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند با راندمان ۵۱ درصد بهره‌برداری می‌شوند. ما در پتروشیمی دماوند چون از بخار برای فرایندی استفاده می کنیم از آن برای تولید برق استفاده نمی‌کنیم، راندمان استفاده از انرژی ما ۵۱ درصد است ولی راندمان برقمان ۳۳ درصد است.


در ادامه شهریاری، مدیرعامل پتروشیمی پردیس نیز در این نشست اظهار کرد: پروژه شرکت پتروشیمی پردیس از سال ۱۳۸۳ شروع شد. فاز یک سال ۸۹ به تولید رسید؛ فاز دو سال ۱۳۸۴ شروع شد و سال ۱۳۸۹ به تولید رسید و فاز سه سال ۹۰ شروع شد و سال ۱۳۹۶ به تولید رسید. ظرفیت هر فاز ما حدود ۶۸۰ هزار تن در سال آمونیاک و حدود یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره است. الان با توجه به احداث این سه واحد ظرفیت آمونیاک ما حدود دو میلیون و ۴۰ هزار تن در سال و حدود سه میلیون و ۲۲۵ هزار تن اوره در سال است. از این مقدار اوره ۷۰۰ هزار تن مصرف داخل است و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن هم صادر می‌شود.

وی افزود: کل اوره ای که در سطح دنیا صادر می شود حدود ۴۲ میلیون تن است که این یعنی ما ۶.۲ درصد از کل صادرات اوره جهان را داریم. امروز افتتاحی توسط رییس جمهور داریم که پروژه اش سال ۹۰ شروع شد و سال ۹۶ راه‌اندازی شد؛ از ابتدای خرداد امسال با ظرفیت ۹۷ تا ۱۰۰ درصد در سرویس است و آماده مراسم رسمی است. سرمایه گذاری مورد نیاز برای این واحد ۵۰۲ میلیون یورو است که از این مقدار حدود ۱۰۲ میلیون یورو صرف ایجاد تاسیسات برای واحد شده و حدود ۴۰۰ میلیون یورو اش هزینه‌هایی است که صرف پروژه های اوره و آمونیاک شده است.

شهریاری ادامه داد: در این پروژه در شرایط سخت تحریم گرفتن لیسانس از منابع خارجی مشکل بود. لیسانس فاز یک و دو مربوط به انگلستان برای واحد آمونیاک بود و همین لیسانس را در فاز سه پیاده کردیم.

وی گفت: پیمانکار اجرایی واحد اوره و آمونیاک داخلی بوده‌اند؛ کل هزینه‌هایی که برای پروژه انجام شده ۵۱ درصدش سهم کارهایی شده که قرارداد های داخلی بوده و ۴۹ درصد پروژه صرف کارهای خارجی بوده است که عمده آن خرید تجهیزات است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس افزود: در مورد اشتغال ما در طول پروژه ۱۲۵۰ هزار-روز اشتغال در پروژه داشتیم که الان که واحد به بهره برداری رسیده ۶۴۶ نفر نیروی کار مستقیم در واحد مشغول کار داریم و حدود ۱۲۰۰ نفر هم به طور غیر مستقیم در مشاغل وابسته مشغول کارند.

وی توضیح داد: از نقاط قوت پروژه این است که در شرایط سخت با رعایت موارد HSE پروژه را به نحوی اجرا کنیم که با کمترین حادثه و بدون صدمه عمده به شخص، واحد را نصب، راه اندازی و بهره‌برداری کنیم.

شهریاری با اشاره به مزیت صادراتی ایران در اوره گفت: یک سری از بازارهای اوره برای ایران بازار سنتی برای ماست، مثل بازار هند و یک سری بازارها مانند بازار چین بازار جدید است؛ چرا که چین تا چند سال پیش خودش به عنوان یک صادر کننده عمده اوره مطرح بود، اما الان با توجه به محدودیت های زیست محیطی که چین دارد به یک بازار عمده واردات اوره تبدیل می شود. بازار های اروپا، آمریکای جنوبی و مخصوصا برزیل و آرزانتین بازار های خوبی است که به آن‌ها ورود کردیم. به نظر می آید با توجه به مزیتی که ما داریم برای بازار اوره مشکلی نداشته باشیم.

شهریاری در پاسخ به اینکه آیا در وصول مبالغ‌تان از هند و چین مشکلاتی داشته اید؟ گفت: خیر تا امروز مشکلی نبوده و تصورمان این است که از این به بعد هم با توافق های صورت گرفته و مسیرهای شناسایی شده به مشکلی نمی‌خوریم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید