Performancing Metrics

جنس چینی با افزایش قیمت دلار برای مردم نمی‌صرفد! | اتاق خبر
کد خبر: 416399
تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397 - 10:55
یک کارشناس مطرح کرد
یک کارشناس اقتصادی معتقد است با توجه به اینکه قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی و چینی تحت تاثیر نوسان دلار دو برابر شده است، شرایط امروز اقتصاد فرصتی تاریخی برای تولیدکنندگان داخلی است و خرید کالای ایرانی مقرون به صرفه‌تر است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید نجف اظهار کرد: شرایطی که امروز در کشور تجربه می‌کنیم، ماندگار نیست. در دل هر تهدید، فرصتی نهفته است و ما باید از شرایط موجود اقتصاد به نفع تولید داخلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به نیروی عظیم انسانی در چین بسیاری از کالاها ارزان تمام می‌شود و ما تا قبل از نوسانات نرخ ارز قدرت رقابت نداشتیم ولی امروز تولیدکننده داخلی قادر به عرض اندام با تولید خارجی است و تولید برای تولیدکننده ایرانی و خرید کالای ایرانی صرفه اقتصادی بیش‌تری دارد.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: نوسان نرخ ارز بر قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله کالاهای چینی تاثیرگذاشته و قیمت آن‌ها را دو برابر کرده است، به همین دلیل خرید کالای ایرانی در شرایط حاضر مقرون به صرفه‌تر است.

نجف تاکید کرد: تولیدات ایرانی به دلیل ارزانی بیش از حد جنس‌های وارداتی به ویژه چینی توان رقابت نداشتند. اکثرا در انبارها می‌ماند و شرکت‌های زیادی ورشکسته می‌شدند؛ مثل کارخانه ارج که به سمت تعدیل پرسنل و تعطیلی رفت ولی معتقدم باید به شرایطی که در آن قرار داریم به چشم یک فرصت برای بخش تولید نگاه کنیم و دولت برنامه حمایت از کالای ایرانی را در سال حمایت از تولید ملی در دستور کار قرار بدهد.

او افزود: شرایط فعلی بسیاری از خانواده‌ها را نسبت به آینده نگران کرده و مشاهده می‌شود که خریدهای اضافه برای خانه‌ها صورت می‌گیرد اما شرایط فعلی ماندگار نیست بلکه طوفان گذرایی است که قرار نیست دائمی باشد و به‌زودی ثبات به اقتصاد کشور بازمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی در پایان افزود: امروز مردم قادر به خرید کالای چینی نیستند و جنس‌های چینی دیگر برای مردم نمی‌صرفد چون تابع دلار است، بنابراین دولت با درایت و تدبیر می‌تواند بازار را ساماندهی کند و با احیای شعار حمایت از تولید ملی، هم تولیدکننده را به عرصه اقتصاد برگرداند و هم مردم را به خرید کالای ایرانی تشویق کند.

سال ۱۳۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است. تاکید بر تقویت و پشتیبانی از تولید ملی به‌ منزله حمایت از اشتغال و سرمایه، کار و کارگر ایرانی است. کارشناسان تحقق شعار امسال را مستلزم حمایت دولت از تولیدگران، فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی و جلب مردم به خرید تولید داخلی می‌دانند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید