Performancing Metrics

بخشنامه‌ای که پای غیر حرفه‌ای‌ها را به صادرات باز می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 417621
تاریخ انتشار: 26 مهر 1397 - 17:37
شافعی مطرح کرد
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پافشاری اجرای بخش‌نامه پیمان‌سپاری، ورود غیرحرفه‌ای‌ها را به صادرات در پی دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، غلامحسین شافعی امروز در پنجاه و ششمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، اظهار کرد: یکی از مواردی که توسط بانک مرکزی اعلام شده، فعالان اقتصادی را درگیر کرده و در جسله سران قوا نیز مطرح و مورد توجه قرار گرفته، موضوع آخرین بخش‌نامه بانک مرکزی است که برای فعالان اقتصادی پیمان‌سپاری آن موضوع داغی را رقم زده است.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که با هرگونه صحبتی در خصوص پیمان ارزی، مقداری اتهام به صادرکنندگان زده می‌شود که به خاطر خدا و این مملکت ارزهای خود را به کشور بازگردانید.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: غافل از آن که در طول سال‌های اخیر تمامی این ارزها به کشور باز می‌گشته است و در حال حاضر نیز صادرکنندگان حرفه‌ای راهی جز این ندارند و اگر این ارز را بازنگردانند، چگونه کار خود را انجام دهند؟

شافعی عنوان کرد: این مورد بسیار داغ است که عده‌ای می‌خواهند ارز را به کشور بازنگردانند و مرتب بحث می‌کنند. نتیجه اصراری که بر اجرای این بخش‌نامه وجود دارد، ورود غیر حرفه‌ای‌ها به کار صادرات خواهد بود و خروج صادرکنندگان حرفه‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در اواخر دولت اصلاحات و ابتدای شروع دولت احمدی‌نژاد، موضوع پیمان ارزی به یک مرتبه مطرح و اجرا شد، نتیجه این بود که عده‌ای غیرحرفه‌ای پیمان خرید و فروش بستند. در این مدت در خراسان افرادی صادرکننده و نمونه ملی شدند و از دست رییس‌جمهور وقت لوح‌ تقدیر دریافت کردند اما به اندازه یک درصد صادرات حرفه‌ای نداشتند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این موضوع در جلسات مختلف مطرح شد و جناب رشیدیان نیز در جلسه وزرات کشور آن را مطرح کرد اما در نهایت به جلسه شورای ملی پول و اعتبار فرستاده شد که خوشبخانه دکتر همتی و سایر اعضای شورای پول و اعتبار قبول کردند که با حضور فعالان اقتصادی، مواردی که عنوان می‌شود، درست است و باید در این خصوص تجدیدنظر صورت گیرد.

شافعی بیان کرد: علاوه بر آن فکر می‌کنم که از ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد که جوایز صادراتی برقرار شد، قیمت‌های پایین صادراتی مقداری افزایش پیدا کرد و صادرکنندگان به دنبال این بودند که جایزه بیشتری اخذ کنند و برای دولت نیز خوشایند بود که آمار صادرات خود را افزایش دهد.

وی اضافه کرد: برخی از صادرکنندگان حرفه‌ای دفاتر تجاری دارند که هزینه‌های ارزی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. این افراد این هزینه‌های ارزی را از کجا باید تامین کنند؟

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در منطقه ما و خراسان این امر مشهود است که اگر ما با طرف تجاری خود با اختلاف روبرو شدیم و پول ما وصول نشود، از کجا باید این پیمان را اخذ کنیم؟ آیا نباید سازوکاری تهیه شود که اگر این مورد پیش آمد با تایید مقامات مورد قبول در این قضایا دیده شود؟

شافعی افزود: خبری دیگر توسط وزیر کشور اعلام شده که تقاضای اتاق بازرگانی برای عضویت در شورای هماهنگی سران سه قوا پذیرفته شد و امکانی به وجود آمد که نقطه نظارت بخش خصوصی در شورای سران قوا مطرح شود که مطمئنا موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین نامه‌ای برای ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شد که ما را شوکه کرد و این بود که هر فردی که ارز گرفته و تسویه نکرده، کارت‌های بازرگانی وی معلق خواهد شد. نام حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت را نیز به ما دادند و بررسی کردیم که کالاهای بسیاری از این افراد به گمرک رسیده اما دعوای مابه‌التفاوت دارند و کالاهای برخی نیز در مسیر است. با این وجود مجبور هستیم که کار این افراد را متوقف کنیم؛ بنابراین جلسه‌ای را با رییس سازمان توسعه و تجارت برگزار و پیشنهاد کردیم که به این افراد یک ماه مهلت دهند، اگر در این مدت تعیین تکلیف نکردند و کالاهای خود را حرکت ندادند، با ‌آن‌ها برخورد کنیم.  

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید