Performancing Metrics

موافقین و مخالفین FATF با عصبانیت با این لایحه برخورد نکنند | اتاق خبر
کد خبر: 417673
تاریخ انتشار: 27 مهر 1397 - 21:12
سید احمد خاتمی:
خطیب موقت نماز جمعه تهران اعلام‌ کرد: موافقین و مخالفین FATF با این موضوع با عصبانیت برخورد نکنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، آیت الله  احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به تصویبFATFدر مجلس بیان کرد: این لایحه تا بخواهد قانون شود دو مرحله دیگر باقی مانده است. مجلس که تصویب می‌کند باید شورای نگهبان  نیز آن را تصویب کند. اگر مجلسی ها قانع شدند که شدند اما اگر نشدند به مجمع تشخیص مصلحت می رود، بنابر این این قصه هنوز تمام نشده است. موافقین و مخالفین با این موضوع با عصبانیت برخورد نکنند. یک طرف به موافقین بگوید از دم خائن هستند که این نادرست است و طرف دیگر به مخالفین بگوید شما کشور و مشکلات کشور را نمی شناسید، با عصبانیت مشکلات کشور حل نمی شود.

وی در ادامه گفت: این لایحه نیز مانند سایر لوایح مسیر قانونی خود را طی می‌کند. از اینکه فضای کشور را طوفانی کنیم کار حل نمی شود. از عزیزانی که سرانجام کار در دست آن‌ها است می خواهم به آیه ۱۱۳ سوره هود توجه بیشتری داشته باشند. سازمان های بین المللی سازمان های قابل اعتماد نیستند. دبیر اجراییFATF به صراحت گفته که هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. حالا که تضمینی نیست این طناب دار را به گردن خود بیندازیم و خود را خفه کنیم؟!

وی در ادامه تصریح کرد: چهل سال پیش این ملت دزدهایی را با خفت از در بیرون کرد. دنیای استکبار می خواهد از پنجره قوانین بین المللی دوباره وارد شود، مواظب باشید دزد هایی که ملت با سیلی آن ها را بیرون کرده از پنجره قوانین بین المللی دوباره وارد نشوند.

خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران بیان کرد: قرآن می‌گوید راز و رمز زندگی سعادتمندانه در دو عنصر نهفته است. عنصر اول خداباوری است و عنصر دوم تقوا است. در سوره اعراف و آیه ۲۶ آمده است اگر مردم اهل ایمان و تقوا بشوند ما برکات خود را از آسمان و زمین بر آن ها فرو خواهیم فرستاد. یعنی با خدا رفیق باشید و برای او حریم نگهدارید خواهید دید که مشکلات بر طرف خواهد شد. به عنصر تقوا نگاه حاشیه ای نداشته باشیم، بلکه باید به عنوان یک عنصر اصلی به آن نگاه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: وعده های خداوند حق است و اگر مشکلی است، مشکل از ما است. ما در چند خطبه  از مبانی مراقبت از نفس گفتیم و از این هفته از موانع مراقبت از نفع می گوییم.

خاتمی با اشاره به تفسیر نادرست از سیر و سلوک بیان کرد: این امر نه تنها آدمرا  به خدا نزدیک نمی کند بلکه از خدا دور می کند. ما امروز عرفان های قلابی داریم که انسان را به خدا نزدیک نمی کند و با سوء استفاده از گرایش جامعه به معنویت و سیر و سلوک عرفان های غلط را مطرح می کنند. عرفانی که خروجی آن بریدن از خانواده و جامعه و نظام اسلامی است. ما طرفدار عرفانی هستیم که پیغمبر اکرم تبیین کرد. ما طرفدار عرفانی هستیم که امیر المومنین در راسش بود و امام حسین (ع )با گفتار و رفتارش آن را تبیین کرد.

وی در ادامه افزود: پیامبر (ص) با همان عشقی که در محراب با خداوند صحبت می کرد با همان عشق در خط مقدم مقاومت داشت. امام علی( ع) فرمود زمانی که جنگ داغ می شد به پیامبر پناه می بردیم و هیچکس از پیامبر به دشمن نزدیک تر نبود و مانند او در مقابل دشمن ایستادگی نمی کرد.این عرفان، عرفان ناب محمدی است. ما سید الشهدا را می بینیم که در دعای عرفه انچنان عاشقانه با خدا سخن می گوید که اصلا اگر کسی دعای عرفه را نخوانده باشد عارف نیست.

خاتمی ادامه داد: فردی که از انقلاب و نظام می برد و یا دعوت به بریدن می کند، عرفانش قلابی و بی اثر است. باید مراقب باشیم به نام سیر و سلوک ما را به انحراف نبرند. باید بنده خدا باشیم. بندگی باید در محیط خانه خودش را نشان دهد. باید احترام و گذشت و همکاری متقابل داشته باشیم تا زندگی ها شیرین شود. امام صادق (ع )فرمود که  اگر می خواهید به خدا نزدیک شوید باهم همدرد باشید. در شرایط سخت زندگی به فکر جیب خود بودن در تضاد با سیر و سلوک است. بندگی در عرصه سیاسی آن است که حجت شرعی مدار باشیم. و در همه مواضع تاکید داشته باشیم که آیا این خدایی هست یا نه. باید موضعی داشته باشیم که فردا قیامت از ما پرسیدند بتوانیم جواب دهیم.

خاتمی در خطبه دوم ‌نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: پیامبر اکرم فرمود اگر همه تقوا را یکجا می خواهید ببینید در آیه ۹۰ سوره نحل ببینید که در آن گفته شده امر خداوند به عدالت است. امر خداوند به کمک به نزدیکان است و امر خداوند به احسان است و از گناهان بزرگ نهی می کند. موعظه می کند شما را تا راه درست را بیابید. ان شاءالله خداوند عدل و احسان را به همه ما عنایت کند.

وی در ادامه با اشاره به روز شهادت عمار یاسر بیان کرد: اول شهید مادر اسلام سمیه و دوم شهید پدر او و سوم شهید برادر او است که شهدا دوره بعثت هستند. یک آن عمار از علی(ع) جدا نشد و سرانجام در رکاب امام علی( ع) در جنگ صفین به شهادت رسید.

خاتمی در ادامه گفت: روز سه شنبه یکم آبان سالروز شهادت مصطفی خمینی است. بزرگی که شهادتش بذر انقلاب بزرگ اسلامی را درمرحله پایانی نشاند. امام درباره او فرمود شهادت او لطف خفی الهی بود. آنچه که در گزارشات است دست دشمنان در شهادت او بوده است. یکشنبه ۲۹ مهر سالروز درگذشت آیت الله مهدوی کنی است که به حق عالمی اهل تقوا و سیاست بود. اگر کسی می خواست سیاستمدار دینی را بنگرد نگاه به او سیاست دینی را نشان می داد.

وی در ادامه با اشاره به رزمایش با شکوه اربعین، بیان کرد: جدا رزمایش اربعین رزمایش ولایت است. این رزمایش ، رزمایش بیعت با آرمان های امام حسین (ع) است و رزمایش عملی لبیک یا حسین است. الحمدالله کشور خوب بسیج شده برای برگزاری با شکوه این مراسم. هم مردم و هم مسئولان محترم در این عرصه تلاش دارند و ما امیدواریم امسال نیز مانند سال ها گذشته شاهد برگزاری با شکوه آن باشیم.

خاتمی با اشاره به مطاللبی که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و سران سه قوه و اجتماع بسیجیان در ورزشگاه آزادی بیان کرد، گفت: مقام معظم رهبری مطالب مهمی فرمودند. ایشان فراخوانی در رابطه با الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت داشتند. یک سند بسیار محکم را تعداد زیادی از فرهیختگان فراهم کردند که مقام معظم رهبری فرمودند، سند بالا دستی است و مجمع تشخیص و مجلس شورای اسلامی و دولت و شورای امنیت ملی و تمام مسئولان را مامور کردند
که در این عرصه تحقیق و عمق بخشی داشته باشند تا این سند هرچه بیشتر غنی شود که سند پنجاه سال آینده خواهد بود. خداروشکر خداوند رهبری آینده نگر به این ملت عنایت کرده است.ان شاالله نخبگان کمک کنند تا در دوسال آینده که قرار است این سند تصویب شود و محور اجرایی کار ها شود و کامل تر باشد.

وی افزود: معنای این سند این است که نظام و انقلاب ماندنی است. افراد کوتاه فکر که گاهی تعابیر نادرستی بیان می کنند سخت در اشتباه هستند. نظام در مسیر قله صعود است و به فضل خداوند این انقلاب ماندنی است. این ملت از گردنه های سخت عبور خوهد کرد و زمینه ساز قیام جهانی حضرت بقیه الله الاعظم خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات معیشتی زندگی مردم تصریح کرد: خطیب جمعه نمی تواند از کنار مسئله معیشت مردم بگذرد. مسئله اول کشور حل مشکل معیشت مردم است. این از بدیهیات است که همه باید باور داشته باشند. درست کردن مسایل حاشیه ای که ربطی به زندگی مردم ندارد و تنش درست کردن از ناحیه هرکس بد است به خصوص اگر از ناحیه مسئولین باشد. مشکل مردم مسایل جزئی نیست. با حاشیه سازی ها مردم را مشغول نکنید. راه حل برون رفت از مشکلات توکل بر خداوند است و در درجه دوم باید به درون نگاه کنیم و از بیگانگان قطع امید کنیم و از رهنمودهای ولایت اطاعت عملی کنیم و برنامه ریزی جهادی داشته باشیم ، وحدت ملت حول محور ولایت.

خاتمی خاطر نشان کرد:مشکلات کشور با داد و بیداد حل نشده و نخواهد شد. مشکلات در فضایی آرام و صمیمی به فضل خداوند حل خواهد شد. شما مطمئن باشید که چشم بیداری دارید که مدام به فکر حل مشکلات هستند. باید مراقب موج سواران بود که می خواهند بر خواسته های به حق مردم سوار شوند و آب را گل آلود کنند و از آب گل آلود ماهی خیانت و آسیب به نظام بگیرند. آدمی بد سابقه که از رسانه آلوده شما را تحریک می‌کند خیر شما را نمی خواهد. الحمدالله ملت ما بصیر است و در عرصه های مختلف این بصیرت را نشان داده است.

وی در ادامه با اشاره به اسارت در اوردن مرزبانان در میرجاوه بیان کرد: در این عرصه بحمدالله نیرو های امنیتی و وزارت خارجه و نیرو های مسلح خوب وارد عرصه شدند. امیدواریم این تلاش ها جواب دهد و به همین زودی ها مرزبانان عزیز ما آزاد شوند. لکن بنطر می رسد که دولت ما باید به همسایه ما پاکستان تذکر دهد که این رسم همسایگی نیست که تروریست ها از مرز شما بیایند و از مرز شما بروند و کشور شما بشود مقر تروریست ها. باید تلاش بیشتری کنند تا دیگر چنین حوادث تروریستی اتفاق نیفتد.حتی اگر نیاز به همکاری جمهوری اسلامی با پاکستان است بابد این همکاری انجام شود تا کلک تروریست ها در پاکستان کنده شود.

خاتمی در ادامه با اشاره به حواشی FATFبیان کرد: بعضی ها دست به قلم شدند و می‌گویند نمازجمعه چه کار به این حرف ها دارد.چهل سال است که در اینجا نماز جمعه خوانده می شود و نماز جمعه به مسایل سرنوشت ساز ملت کار دارد. نماز جمعه های ما نماز جمعه های عربستان که دستوری است، نیست. ما وظیفه داریم آنچه را که مصلحت می دانیم در تراز نماز جمعه بیان کنیم. از عزیزانی که اهل قلم نیز هستند انتظار می رود اهل نقد منصفانه و محترمانه نیز باشند.

وی در ادامه با اشاره به ماجرای خاشقچی بیان کرد: این ماجرا به مسئله اول جهان تبدیل شده و تاج و تخت آل سعود را به لرزه در آورده است. دو مطلب در این زمینه وجود دارد. مطلب اول این است که این جنایت نشان دهنده هویت آل سعود است. آل سعود از ۱۰۰ سال پیش همین هویت را داشته اند و آل قتل و غارت و جنایت هستند. پرونده آن ها در این عرصه بسیار سیاه است. امروز دنیا به یکی از این جنایات پرداخته است و چشمش را بر روی سایر جنایات آل سعود بسته است.

خاتمی افزود: ده ها هزار نفر در ماجرای جنایت آل سعود در یمن به شهادت رسیدند و ۱۲ میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند. دنیا چشمش را بر روی این جنایت بسته است. البته خوش حال هستیم که حداقل دنیا یک مورد از جنایات آل سعود را دیده است. آمریکا خیلی در تلاش است که این قصه را ماست مالی کند و وزیر خارجه خود را به عربستان فرستاده و دولت عربستان هم میلیارد ها دلار دارد خرج می کند تا این قصه را در عرصه بین المللی ماست مالی کند. آمریکا نیز دلش برای عربستان نسوخته است بلکه به دنبال ده میلیارد دلاری که از این گاو شیر ده می خواهد، بدوشد است.

وی در پایان گفت: ولی این طوفانی که به پاشده هم دامن آمریکا را خواهد گرفت و این حامی اول آل سعود از این گرداب جان سالم به این راحتی به در نمی برد و هم آل سعود نخواهد توانست جان سالم به در ببرد. امیدواریم این ضربه مبداء آن باشد که آل سعود، آل سقوط گردند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید