Performancing Metrics

صندوق توسعه ملی ۳.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی پرداخت کرد | اتاق خبر
کد خبر: 417732
تاریخ انتشار: 29 مهر 1397 - 12:01
تا نیمه مهرماه سال جاری مطابق با قوانین و مقررات به منظور پرداخت تسهیلات ریالی مبلغ ۳ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی در بانک های عامل سپرده گذاری شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، جدیدترین آمار رسمی صندوق توسعه ملی نشان می دهد که  مبالغ تخصیص داده شده به سپرده گذاری های ریالی صندوق توسعه ملی در بانک های سپرده پذیر از ابتدای سال تا مهرماه سال جاری بالغ بر ۳۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سپرده گذاری ریالی است.

بر اساس این جدول سهم عمده سپرده گذاری های ریالی به حوزه صنعت و معدن با ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و بخش کشاورزی با ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

بخش گردشگری با یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و صنایع تبدیلی و تکمیلی با یک هزار و۶۰۰ میلیارد ریال نیز از سپرده گذاری منابع ریالی صندوق توسعه ملی برخوردار شدند.

بر اساس این جدول عمده منابع تخصیص یافته در حوزه صنعت و معدن و صنایع تبدیلی و تکمیلی به تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

در حوزه آب و کشاورزی ۷ هزار میلیارد ریال به بخش تسهیلات سرمایه در گردش و ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به طرح های جدید به منظور ارائه  تسهیلات سرمایه ثابت تخصیص یافته است.

عمده منابع تخصیص داده شده به سپرده گذاری ریالی برای بخش آب و کشاورزی در بانک کشاورزی با مبلغ ۱۱ هزار و صد میلیارد ریال است که البته به علت حجم طرح های کوچک و متوسطی که در این بخش از سوی متقاضیان ارائه می شود بیشترین مبلغ سپرده گذاری ریالی نیز در بانک کشاورزی بوده است.

کل منابع تخصیص یافته به بخش گردشگری تا کنون به صورت تسهیلات سرمایه ثابت برای فعالیت های این حوزه بوده است .

مناطق برخوردار، مناطق کمتر توسعه یافته، طرح های دانش بنیان و  تسهیلات ویژه صادرات ازجمله مواردی است که سپرده گذاری های ریالی صندوق را می توان تفکیک کرد.

بر این اساس طرح های دانش بنیان از تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی در حوزه صنعت و معدن از طریق بانک های پارسیان، پست بانک و صادرات می توانند بهره مند شوند.

تاکنون بانک تجارت در حوزه صنعت و معدن و بانک کشاورزی در حوزه آب و کشاورزی از منابع صندوق نسبت به سپرده پذیری به منظور پرداخت تسهیلات ویژه طرح های صادراتی اقدام کرده اند.

سپرده گذاری های ریالی در راستای اجرای ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در بانک های متقاضی انجام می شود که متعاقب آن متقاضیان تسهیلات می توانند با مراجعه به بانک ها ی سپرده پذیر بر اساس نوع طرح متقاضی و حوزه اقتصادی فعالیت مورد نظر مطابق جدول فوق به بانک مراجعه و نسبت به ارائه طرح توجیهی اقدام کنند. بانک ها نیز مطابق با نظام نامه مصوب هیأت امنای صندوق توسعه ملی در خصوص شرایط و ضوابط سپرده گذاری صندوق توسعه ملی با بانک های سپرده پذیر و همچنین قرارداد فی ما بین صندوق توسعه ملی و بانک ها نسبت به بررسی طرح و در صورت تایید توجیه پذیری فنی طرح و همچنین تایید اهلیت متقاضی نسبت به ارائه تسهیلات اقدام خواهند کرد.

گفتنی است؛ نرخ سود تسهیلات صندوق در بخش صنعت و معدن و صنایع تبدیلی و تکمیلی ۱۶ درصد و در بخش کشاورزی و گردشگری ۱۴ درصد برای  مناطق برخوردار است.

نرخ سود تسهیلات در مناطق کمتر توسعه یافته و طرح های دانش بنیان در هریک از بخش های اقتصادی به میزان ۴ درصد کمتر از مناطق برخوردار است.

بانک های سپرده پذیر موظف هستند ۵۰ درصد از منابع سپرده گذاری شده را در مدت ۹ ماه به طرح های اقتصادی در بخش های مشخص شده در قرارداد فیمابین بانک و صندوق تخصیص دهند. در غیر این صورت پس از مهلت تعیین شده مبلغ تخصیص نیافته به منظور مدیریت و استفاده مجدد به صندوق برگشت داده خواهد شد.  ضمنا بانک ها موظفند در مدت زمانی که منابع سپرده گذاری شده در بانک به طرحی پرداخت نشده است معادل نرخ ۱۸ درصد به منابع صندوق، سود سپرده گذاری پرداخت کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید