Performancing Metrics

مداخله دولت در بازار مسکن به میزان یک چهارم پایه پولی کشور | اتاق خبر
کد خبر: 418633
تاریخ انتشار: 19 آبان 1397 - 22:45
آخوندی اعلام کرد:
وزیر سابق راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن دچار عدم تعادل بوده است، گفت: مداخله دولت در بخش مسکن، به قیمت هزینه‌کرد یک چهارم پایه پولی کشور تمام شد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، عباس آخوندی در مراسم تودیع خود با حضور اسحاق جهانگیری گفت: مهمترین مساله در ایران که همچنان به قوت خود باقی مانده است، عمل در نهاد حکمرانی بوده که مغفول مانده است. منظور من از ایران، حوزه تمدنی گسترده برای مرزهای جغرافیایی است.

آخوندی در خصوص بخش مسکن، اظهار داشت: مسکن بخشی است که دچار عدم تعادل در قبل از تصدی من بود که نشانه آن، وجود ۲.۵ میلیون خانه خالی، ۲.۲ میلیون خانه دوم و ۱۹ میلیون نفر بدمسکن بوده است.

وی افزود: بازار مسکن برای اولین بار در تاریخ ایران، با اجرای مسکن مهر به صورت گسترده از سوی دولت مورد مداخله قرار گرفت و جریان ضدرسانه، هنوز هم آن را یک تکلیف می داند.

وزیر سابق راه و شهرسازی این مداخله را معادل یک چهارم پایه پولی کشور دانست و گفت: برای خارج شدن از این وضع، ابتدا توقف توسعه مسکن مهر و تکمیل واحدهای باقیمانده را با حداقل استفاده از منابع دولتی در دستور کار قرار دادم.

آخوندی تصریح کرد: برای اجرای سیاست های خود در بخش مسکن، اولین پیشنهادی که دادم این بود که اکنون که مسکن مهر متوقف شده، اعتبار آن صرف افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن شود و کل اعتبار به بدهی های دولت تبدیل شود. استدلالم این بود که با توجه به تحریم های موجود، عدم انجام این سیاست سبب اتلاف کل منابع خواهد شد؛ اما متأسفانه در ستاد اقتصادی دولت، درک درستی از این پیشنهاد نبود و گفتند اجرای آن سبب بدآموزی می شود؛ اما هیچ گاه نفهمیدند بدآموزی چیست!؟

وی با بیان اینکه بی توجهی به جنبه های ذهنی و معنوی و تکیه صرف بر تکنیک که روح مادی‌گرایانه زمانه است و شوربختانه صورتِ مارکسیستیِ آن به نام دین تبلیغ می شود، گفت: تمام تلاش من در این دوره در این وزارتخانه پروژه‌محور این بود که مفهوم انسان محوری آن هم انسانِ ایرانیِ مؤمنِ به غیب و متمدنِ عضوِ سازمانِ مدنی، بر مبنای پذیرش حقوق اساسی شهروندی و حاکمیت قانون را برکشم.

آخوندی ادامه داد: در باره ابهامی که در پایانِ کار با تبلیغ بسیار گسترده ضدِّ رسانه بر فعالیت های وزارتخانه سایه افکند، چند جمله ای بگویم. حضرات چنان تبلیغ کردند که گویی در پایان ۶۲ ماه کار، وزارت راه و شهرسازی فاقد هرگونه دستاوردی است و تمام مدیران در این مدت به مرخصی و خوشگذرانی رفته بوده اند.

وی در خصوص ساماندهی بازار مسکن اظهار داشت: برای ساماندهی کلی این بازار و خارج سازی سوداگری تا حد ممکن از آن، به چند دسته سیاست روی آوردیم.اول توقف توسعه طرح مسکن مهر و تکمیل واحدهای تعهد شده با حدِّاقلِ توسل به منابع عمومی و ادامه برداشت از منابع بانک مرکزی، دوم اتکا به سیاست پس انداز و سایر روش های تامین مالی مسکن و فعال سازی انواع ابزارهای مالی و پولی، هم به منظور تجهیز کلان منابع مالی بخش مسکن و هم به منظور کمک به برنامه ریزی اقتصاد خانوار، همچون انتشار اوراق رهنی و تشکیل صندوق های سرمایهگذاری زمین و ساختمان که هر دو به طور محدود اجرا شدند.

وزیر مستعفی راه و شهرسازی با بیان اینکه ۵۰ درصد تأسیسات زیربنایی و بیش از ۸۰ درصد تاسیسات روبنایی پروژه ها را علی رغم کم توجهی دولت، با پیگیری و سماجت تمام به پایان رساندم، تصریح کرد: حجم کار انجام شده در این دولت، بیش از یک و نیم برابر دولت قبل است. میتوانستم دست کم هر هفته یک پروژه را افتتاح کنم و یکی از محبوبترین وزیران در اذهان عمومی باشم.

آخوندی خاطرنشان کرد: ضمن وقت گذاشتن زیاد و پیگیری کردن کار، بخش اعظم کار شهروندان و خریداران مسکن مهر که در قلمرو وزارتخانه بود را به اتمام رساندم؛ ولی یک مورد را هم افتتاح نکردم. ضدِّرسانه از این موقعیت حداکثر سوءاستفاده را نمود و از من چهره ضد خریداران مسکن مهر در اذهان ترسیم کرد.

وی یادآور شد: به ناگاه با ایده جدیدی با عبارت بکوبیم و بسازیم روبرو شدیم. هنوز نحوه پیدایش این ایده برای من روشن نیست. هر چند توضیح دادیم که این ایده غیر اجرایی است. چند نمونه بسیار محدود در ایران دارد مانند طرح توسعه اطراف حرم امام رضا (ع) و طرح نواب که هر دو علی رغم هزینه های گزاف، شکست خورده اند.

وزیر سابق راه و شهرسازی درباره مسکن اجتماعی افزود: مسکن اجتماعی مقرر بود از سوی نهادهای حمایتی اقدام شود و نه دولت. باز علی رغم آنکه هیچگاه اعتبار مسکن اجتماعی علی رغم پیش بینی در برنامه ششم در هیچ یک از بودجه های سالانه پیش بینی نشده است، اما بر اساس حمایتی که وزارتخانه از طریق تخصیص زمین و یا واگذاری بخشی از خانه های مسکن مهر فاقد مشتری به نهادهای حمایتی داشته، توانسته بیش از یکصد و بیست هزار واحد مسکن اجتماعی را به اتمام برساند.

وی در ادامه انتقادات خود از رسانه ها گفت: راهبری این وزارتخانه در عینِ رویارویی با جنگ روانی ضدِّرسانه، سخت و طاقت فرسا بود. واقعیت این است که ضدِّرسانه در این ۶۲ ماه جبهه های مختلفی را بی وقفه برای بازداشتن وزیر و مدیران عالی وزارتخانه از تمرکز بر ماموریت های محول باز می کرد. اقدام های تخریبی رسانه بیگانه و مخالف نظام جمهوری اسلامی قطعا به گردِ پای این حضرات نمی رسید!

آخوندی در خصوص تبلیغاتی که علیه خود در زمینه سانحه تصادف قطار در دامغان در جریان بود اظهار داشت: از میان تمام غوغاهایی که به پا کردند، یک جا دلم شکست و آن هم هیاهویی بود که پس از حادثه قطار راه انداختند. مایه دلتنگی من هم از این بود که چگونه این بی انصاف ها قلب های جریحه دار پدران، مادران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان و وابستگان و خویشان جانباختگان عزیز و هم چنین عواطف زخم خورده تمام همسایگان، همشهریان و ملت ایران را بازیچه بازی حقیر خود قرار داده بودند. هر نوع بی اخلاقی را از آنها انتظار داشتم لیکن، تا این حد در تصورم نمی گنجید.

وی ادامه داد: در این مورد ضدِّرسانه و رادیو و تلویزیون، به اصطلاح رسانه ملی کاملا هماهنگ و هم راستا عمل کردند. آنان با منحرف ساختن گفته من چنین نقلِ قول کردند که وزیر گفته جانباختگان بیمه بوده اند ودیه شان پرداخت می شود و جای هیچ نگرانی نیست. بدین ترتیب نمکی بر زخمِ دل تمام مردم ریختند و از من تصویری چونان شمرِ سنگدل ساختند که گویی تعمدا و با مباشرت مستقیم حادثه را سازمان داده ام تا مسافران کشته شوند و واگن ها آتش بگیرند.

آخوندی خطاب به معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: یکی از مشکل های کاری دولت همین انفعال در برابر ضدِّرسانه است. این وهن دولت است که این حضرات از دولت اعتبار بگیرند، به هیچ اصل اخلاق حرفه ای پایبند نباشند و علیه دولت جنگ روانی به پا کنند. توسعه نیاز به رسانه متکی بر جامعه مدنی دارد و اینگونه خبرگزاری ها جز انحراف افکار عمومی و جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات کار دیگری ندارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید