Performancing Metrics

خودرو و ما ادراک خودرو | اتاق خبر
کد خبر: 419154
تاریخ انتشار: 1 آذر 1397 - 15:57
سیاوش فتح اللهی دهکردی

 

اتاق خبر: این روزها که تمام افراد جامعه درگیر افزایش نرخ اتومبیل های خود هستند، نکته اساسی و جدی برای همه این مطلب است که از پاییز پارسال چه شده است که قدرت ریال به این شدت کاهش یافته است. این جمله شاید جوانب زیادی داشته باشد اما ذکر یک نکته ضروری است. افرادی که در پاییز گذشته پول خود را به تیم خودروسازی به جای بانک سپرده اند و در فکر خود به جای خرید دلار و یا گرفتن سود بانکی در تولید کشور سرمایه گذاری کرده اند، امروز بعد از گذشت یکسال در چه وضعیتی قرار دارند و آیا در اتفاقات مشابه این تصمیم خود را تصمیم درستی می دانند؟

ذکر یک مثال شاید برای توضیح مسئله مفید باشد و بتوان از آن برای توصیف وضعیت موجود استفاده کرد؛

در بهمن ماه گذشته یک ایرانی در حساب خود 500/000/000 ریال اندوخته داشته و تصمیم خرید یک دستگاه اتومبیل رنو داشته است. به نمایندگی مراجعه نموده و حداقل 60 تا 70 درصد از ارزش خودرو را در اختیار خودروساز قرار داده است. به طور معمول خودروساز با وعده چند ماهه به ایشان حواله فروختند و از آورده این شخص نسبت به تامین مالی بنگاه خود اقدام نموده است. بر اساس برابری ارزی در آن زمان، ارزش پول ایشان معادل 12000 دلار بوده و با این پول قدرت خرید آن خودرو را در بازار آزاد نداشته است. در گذر زمان با تغییرات شرایط اقتصادی، این فرد دسترسی به اصل سرمایه خود را از دست داده و انتظار دارد در کارخانه فوق الذکر یک اتومبیل با شرایط روزی که ایشان اندوخته خود را در اختیار خودروساز قرار داده است تحویل بگیرد. با گذشت زمان، دلار به دامنه 12 تا 15 هزار دلار می رسد. خودروساز اعلام می کند قادر به تامین قطعات به قیمت سابق نمی باشد اگرچه تامین مالی در شرایط قبل صورت گرفته است و قیمت اتومبیل به حدود دوبرابر در بازار آزاد می رسد. خودروساز میخواهد قیمت خود را با حدود 5 درصد پایین تر از قیمت بازار به مشتری تحویل دهد. در این شرایط اگر برابری ارزی 12000 دلار ذکر شده را در نظر بگیریم، اندوخته ایشان در حدود 144 تا 180 میلیون تومان ارزش دارد. این بدان معناست که شخص در صورتی که به خودروساز اعتماد نمی نموده و به جای آن دلار و سکه خریداری میکرد، امروز میتوانست از بازار هم خودرو تهیه کند و هم اصل پول خود را در حسابش ذخیره کند. از سوی دیگر خودروساز تامین مالی را به نرخ قدیم انجام داده است اما به نرخ جدید می خواهد بفروشد.

مجموعه این عوامل را در کنار فردی بگذارید که در این هیاهو در حساب خود اندوخته داشته باشد و هیچ کار اقتصادی با آن انجام نداده بلکه آن را به بانک سپرده است تا در تلاطم ها و مشکلاتی که برای هم میهنانش به وجود می آید شریک نباشد. این موضوع نشان می دهد نه تنها کسی که از خرید و فروش دوری کرده ضرر نموده است بلکه کسی که به صنعت هم اعتماد نموده، ضرر کرده است و این برای دولت و تیم اقتصادی هزینه ی سنگینی خواهد داشت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید