Performancing Metrics

دولت باید کوچک شود | اتاق خبر
کد خبر: 419403
تاریخ انتشار: 7 آذر 1397 - 09:47
علیرضا مناقبی- رییس مجمع واردات

اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، هرچند می‌تواند به چابک‌سازی در بدنه دولت کمک شایانی کند و جوان‌گرایی و شهامت تصمیم‌گیری‌های سخت را به کانون سیاستگذاری‌ تزریق کند، اما واقعیت این است که مشکل ریشه‌ای دولت‌ها در کشورمان این است که آنها بیش از آنچه باید باشند، بزرگ شده‌اند‌. 
تجربه جهانی نشان داده دولت‌های فربه که هزینه‌های خود را از درآمدهای نفت تامین می‌کنند، کارکردی جز اضافه کردن میزها، سرعت‌گیرها و دست‌اندازها پیش روی فعالان اقتصادی نخواهند داشت و خروجی این کارکرد، حذف بهره‌وری و رقابت‌پذیری است‌. 
ضمن اینکه فربه شدن دولت‌ها، فرآیندی سیری‌ناپذیر و پایان‌ناپذیر است و ممکن است تا جایی پیش رود که حتی تمام درآمدهای نفتی، کفاف هزینه‌های جاری، یارانه‌ها و پرداخت حقوق و دستمزدهای دولت‌ها را ندهد‌. 
بی‌تردید با کوچک‌سازی و مهار عطش دولت به تصدی‌گری، فضای رقابتی در بخش خصوصی افزایش پیدا می‌کند تا با توجه به چنین شرایطی بتواند کیفیت و خدمات را با قیمت مناسب‌تری ارائه کند و این خود یکی از مزیت‌هایی است که از طریق کوچک‌سازی دولت، باعث رونق فعالیت بخش خصوصی و گردش بیشتر پول نزد آنها می‌شود‌. 
متاسفانه سال‌ها یا شاید دهه‌هاست که اقتصاد ایران گرفتار نگاه جزیره‌ای با محوریت دولت شده است و موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی، گریبان فعالان اقتصادی را گرفته است و وقتی صحبت از اقدام اجرایی برای رفع این معضل پیش می‌آید، هیچ سازمانی حاضر به کاهش سهم خود در این دور باطل نیست‌. واقعیت این است که مقاومت سازمان‌ها در برابر کاهش مقررات دست و پاگیر و حذف میزها و موازی‌کاری‌ها، از یک سو ریشه در منافع رسمی و غیررسمی آنها در ارجاع فعالان اقتصادی به آن سازمان دارد و از سوی دیگر تبدیل به یک سنت و رویه شده است درحالی که جهان فرارقابتی امروز بیش از نیم‌قرن است که بنگاه‌های اقتصادی خود را از اسارت کاغذبازی‌ها و مقررات بیهوده نجات داده و فرآیندهای موازی و دوباره‌کاری‌ها را از دستگاه بوروکراسی خود حذف کرده‌اند و این مهم، جز با کوچک‌سازی دولت‌ها تحقق پیدا نکرده است‌. 
واقعیت این است که هرچند کوچک‌سازی دولت به مثابه یک جراحی بزرگ در اقتصاد و سیاست کشور ممکن است دردناک باشد ولی در شرایط فعلی که کشور در تنگناهای ارزی و بانکی قرار گرفته و بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند، باید بیش از پیش مورد توجه سیاستگذاران کلان کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرند و زیرساخت‌های آن را فراهم کنند‌. 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید