Performancing Metrics

بررسی بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری آبخیزداری با نمایندگان مجلس | اتاق خبر
کد خبر: 419787
تاریخ انتشار: 15 آذر 1397 - 16:00
رییس سازمان جنگل‌ها خبر داد:
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد که در جلسه اخیری که با نمایندگان کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس داشتیم، عملکرد تخصیص بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، خلیل آقایی اظهار کرد: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ برای پروژه‌های آبخیزداری ۲۰۰ میلیون دلار تخصیص پیدا کرد و بر همین اساس نهضت اجرایی در سال جاری اتفاق افتاد چرا که این پروژه‌ها در ۶۰۸۴ نقطه، ۳۴۱ شهرستان که ۷۹ درصد شهرستان‌های کشور را شامل می‌شود و ۶۴۹ حوزه آبریز اجرا شد که سطحی معادل ۸۰۰ هزار هکتار را در بر می‌گرفت.

وی افزود: از آنجا که در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس قرار داشتیم از کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دعوت کردیم تا در سازمان جنگل‌ها حاضر شده و به بررسی عمکرد بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری مذکور بپردازیم. به دنبال حضور نمایندگان عضو این کمیسیون گزارش مبسوطی در این زمینه ارائه و تقدیم شد که از پیشنهادات و انتقادات آنها استفاده کردیم و اعلام کردیم که در حوزه مکانیکی و بندهای خاکی، سنگی و غیره ۶۵ درصد، در حوزه بیولوژیکی حدود ۷۰ درصد و در حوزه حفاظتی حدود ۵۴ درصد پیشرفت در پروژه‌های اجرایی داشتیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه پروژه‌های اجرایی منجر به استحصال حدود ۷۵۴ میلیون متر مکعب آب شده است، ادامه داد: کنترل فرسایش خاک در حدود ۱۱ هزار تن، افزایش تولید علوفه تا حدود ۴۰ میلیون تن، ترسیب ۴۶ هزار تنی کربن و ایجاد و بهبود ۱۷ هزار نفری شغل از دیگر دستاوردهای اجرای پروژه‌های آبخیزداری بوده است.

به گفته آقایی، بودجه تخصیصی ۲۰۰ میلیون دلاری موجب خوشحالی مردم مناطق مختلف کشور و ایجاد اثرات مطلوب مانند جلوگیری از خسارات بلایای طبیعی همچون سیل شد که نمونه و شاهد آن سیل‌های اخیری بود که در مناطق مختلف اتفاق افتاد. در هر نقطه‌ای که این پروژه‌ها اجرا شده بود این خسارات بسیار کمتر و هر جایی که پروژه‌ای نداشتیم شدیدتر شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تکرار تخصیص این بودجه برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در سال آینده، اعلام کرد: نقش آبخیزداری در سال‌های کم آبی برای استفاده بهینه از آب کم و در سال‌های پرآبی برای جلوگیری از خسارات سیل است، طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سیلاب اخیر سبب کنترل در سطحی معادل ۲۸۰ میلیون متر مربع شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید