Performancing Metrics

آیین‌نامه حذف یارانه پردرآمدها به هیات وزیران می‌رود | اتاق خبر
کد خبر: 420015
تاریخ انتشار: 20 آذر 1397 - 14:47
نوبخت:
رئیس سازمان برنامه با تاکید بر اینکه حذف یارانه پردرآمدها بصورت سلیقه ای نخواهد بود، گفت: آئین نامه اجرایی این اقدام، در سازمان برنامه تدوین و به تصویب هیات وزیران می‌رود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد ۲۷۰هزار فرصت شغلی جدید در بخش صنعت و معدن، در جمع خبرنگاران در خصوص ساز و کار حذف افراد پردرآمد از صف یارانه بگیران اظهار داشت: سال آینده نیز مشابه سال جاری برای خانوارهایی که استحقاق دریافت یارانه را دارند ۴۵ هزار و  ۵۰۰ تومان در هر ماه باید پرداخت کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: اما قانونگذار تعیین کرده افرادی که زیر سه میلیون تومان درآمد دارند باید از این یارانه استفاده کنند و افرادی که بالای سه میلیون تومان درآمد  دارند دیگر مستحق دریافت نیستند از این رو باید این اقدام را انجام دهند که این خانوارها را می شناسند.

وی ادامه داد: اگر وزارت تعاون و سازمان هدفمندی بخواهند نزدیک به ۸۰ میلیون نفر را شناسایی کنند قطعا کار دشواری است. بنابراین برای اینکه به صورت غیرمتمرکز عمل کرده و از ظرفیت استان ها استفاده کنیم قرار شد بر اساس کمیت و جمعیت هر استان، اقدامات در این خصوص را به شورای برنامه ریزی استان واگذار کنیم.

نوبخت تاکید کرد: قطعا در این روند رفتارهای سلیقه ای نخواهیم داشت. اول آن‌که پرداخت‌ها در چارچوب آیین‌نامه اجرایی صورت می‌گیرد که هر سال سازمان برنامه و بودجه باید آن را تهیه کند و هیأت وزیران تصویب کند. به همین جهت دقیقا شاخص‌ها برای پردرآمد یا کم‌درآمدی شناسایی صورت خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ضابطه ها در این آیین نامه مشخص می شود، گفت: افرادی که دیگر یارانه دریافت نکنند می توانند نتیجه کار را در پیشرفت طرح های عمرانی استان شان و یا کمک به اقشار کم درآمد ببینند.

وی با بیان اینکه این روند به عدالت نزدیک تر است، اظهار داشت: واگذاری روند حذف افراد پردرآمد از دریافت یارانه به استان ها به مراتب بهتر از این است که عده ای در تهران بنشینند و برای تمام شهرها تصمیم بگیرند.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای یارانه نقدی افزایش خواهد یافت، گفت: کسی که می خواهد این مبلغ را افزایش دهد باید منابعی نیز برای آن در نظر بگیرد. این در حالی است که طبق قانون در صورت تغییر قیمت حامل های انرژی و مباحث دیگری در قانون هدفمندی مشخص شده می توان مبلغ یارانه ها را افزایش داد اما این در حالی است که دولت به دنبال کاهش تورم است از این رو تصمیمات ما همه جانبه خواهد بود.

نوبخت افزود: ما باید رعایت حال مردم را هم در خصوص گرانی ها، هم در خصوص قاچاق و افزایش مصرف داشته باشیم. به هر حال آنچه در بودجه سال آینده مشخص شده همین قیمت های موجود است. اما باز هم تصمیم نهایی را مجلس می گیرد.

نوبخت همچنین در خصوص حقوق بازنشستگان گفت: برای افزایش حقوق بازنشستگان تمایزی میان افراد قائل نیستیم و همه از جمله کارمندان و بازنشستگان از متوسط ۲۰ درصد استفاده خواهند کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: پلکانی کردن افزایش حقوق و در نظر گرفتن ضریب بیش از ۲۰ درصد برای کم درآمدها و ضریب کمتر از ۲۰ درصد برای پردرآمدها بستگی به نظر مجلس دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید