Performancing Metrics

تلاش سوئیس برای فروش کالاهای بشردوستانه به ایران از طریق سازوکاری ویژه | اتاق خبر
کد خبر: 420383
تاریخ انتشار: 28 آذر 1397 - 19:29
فایننشال تایمز گزارش داد
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت که سوئیس در آستانه راه‌اندازی سازوکاری است که به شرکت‌هایش اجازه می‌دهد غذا، دارو و کالاهای پزشکی را به ایران از طریق یک کانال پرداخت ویژه بفروشند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سوئیس در حال راه‌اندازی یک سازوکار است تا به شرکت‌هایش اجازه دهد کالاهایی همچون غذا، دارو و خدمات پزشکی را از طریق یک کانال پرداخت به ایران بفروشند که اولین سازوکاری خواهد بود که از موافقت واشنگتن پس از بازگرداندن تحریم‌هایش علیه تهران برخوردار می‌شود.

طرح برن برای تامین کالاهای بشردوستانه که موضوع گفت‌وگوهای فعلی با ایران و آمریکا است، در حالی بررسی می‌شود که قدرت‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند امیدوارند در هفته‌های آینده سازوکاری بسیار متمرکز را برای تسهیل گسترده‌تر تجارت با ایران راه‌اندازی کنند. این تلاش‌های همزمان‌ نشان دهنده اختلاف فرا آتلانتیک با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از زمانی است که وی در ماه مه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.

این تلاش‌های سوئیس نیز مطابق با اصرار واشنگتن بر این است که اجازه تجارت کالاهای بشردوستانه با تهران را می‌دهد. مقامات آمریکایی تلاش‌های اروپا برای مقابله با تحریم‌ها علیه ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی را محکوم کرده‌اند.

وزارت دارایی سوئیس به فایننشال تایمز گفت که این کشور آماده ایجاد این کانال ویژه پرداخت در کوتاه‌ترین زمان است، اما نمی‌تواند تاریخ راه‌اندازی آن را مشخص کند. همچنین رایزنی‌ها با مقام‌های آمریکایی، ایرانی و شرکت‌های سوئیسی هنوز در جریان است.

سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نیست، بخش گسترده‌ای در داروسازی دارد و سنت بی‌طرفی را در سیاست دنبال می‌کند. از این رو، از اعتباری قوی برای میزبانی چنین سازوکاری برخوردار است.

شرکت داروسازی سوئیسی روشه گفته که از رایزنی‌ها درباره راه‌اندازی یک کانال مالی جایگزین برای کالاهای بشردوستانه (با ایران) مطلع است، اما قادر به اظهارنظر بیشتر در این باره نیست. این شرکت اعلام کرد: تا آنجا که مطلع هستیم هنوز هیچ طرح منسجمی ارائه نشده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز درادامه گزارش خود آورده است که وزارت امورخارجه آمریکا این پیام را ارسال کرده که مشکلی با راه‌اندازی چنین کانالی ندارد. این وزارتخانه گفته است: ما اهمیت چنین فعالیتی را از آنجا که به مردم ایران کمک می‌کند درک می‌کنیم. سیاست آمریکا هیچ‌گاه هدف قرار دادن چنین مبادلاتی نبوده و حالا هم نیست.

وزارت امورخارجه آمریکا مدعی است که واشنگتن همچنان اجازه فروش تجهیزات کشاورزی، غذا، دارو و کالاهای پزشکی از آمریکا یا افراد آمریکایی را می‌دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید