Performancing Metrics

جریان‌های انحصاری مانع کاهش قیمت‌ها شده است | اتاق خبر
کد خبر: 420692
تاریخ انتشار: 5 دی 1397 - 17:35
با وجود کاهشی شدن نرخ ارز
کاهشی شدن نرخ دلار، این انتظار را در مردم ایجاد کرد که قیمت کالاهای مختلف نیز کمتر شود تا قدرت‌ خریدشان بهبود یابد اما برخلاف انتظار، قیمت‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه همچنان بر میزان آن اضافه می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، کمیل طیبی - استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان -در این باره اظهار کرد: واقعیت این است اقتصاد کشور بسته است، در چنین اقتصادی اصطلاحاً چسبندگی قیمت وجود دارد. به این معنا که عوامل داخلی بیشتر از فعل‌ و انفعالات بازار ارز بر قیمت‌ها و در نهایت تورم تاثیر دارد.

وی عامل موثر بر بازار را در چنین اقتصادی ناشی از رفتار توده‌وار مردم دانست و تأکید کرد: در شرایط نابسامانی، مردم دچار بی‌اعتمادی می‌شوند و اقدام به خرید ارز می‌کنند. این رفتار تا جایی که جریان وارونه‌ای اتفاق بیفتد، ادامه می‌یابد تا بعد از آن مردم شروع به فروش ارز کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: شاید بخشی از سیاست‌های تسهیل‌کننده دولت یا قوه قضاییه به روش‌های مختلف این وضعیت را کنترل کند، اما این کنترل چندان اثرگذار نیست، چراکه افزایش قیمت در بازار صرفاً به واسطه افزایش ارز نیست و با آن رابطه ۱۰۰درصدی ندارد.

وجود جریان‌های انحصاری مقاوم در برابر کاهش قیمت‌ها

طیبی افزایش هزینه‌های تولید و جریان‌های انحصاری مقاوم در برابر کاهش نرخ‌ها در کشور را عوامل مهمی در افزایش قیمت اجناس دانست و تأکید کرد: تورم و افزایش قیمت بیشتر از نرخ ارز جنبه ساختاری دارد. مثلاً اگر نرخ ارز سه برابر شود سبد تورمی به طور میانگین از ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؛ بنابراین نباید انتظار داشت موج تورمی ایجاد شده برگشت داشته باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران، اقتصادی بسته و در بسیاری از شاخص‌ها دچار مشکل است؛ بنابراین هزینه‌های اضافی ایجاد شده سر جای خود می‌ماند و نباید انتظار داشت اگر کاهشی در ارز ایجاد شد، نشانه‌های آن در قیمت سایر کالاها نمایان شود.

این استاد دانشگاه درباره عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، اظهار کرد: اخیراً بازارهای کشور اندکی تعدیل شده است، اما شرایط باید به نحوی باشد که آرامش در کل بازار حاکم شود.

تورم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است

وی درباره نرخ تورم موجود در کشور گفت: نرخ تورم گاهی به صورت نقطه‌به‌نقطه و کالا به کالا بررسی می‌شود، اما برای بررسی دقیق آن باید سبد کالا را در نظر گرفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک مرکزی در بررسی‌های خود سبد کالا را در کنار اقلامی مانند حامل‌های سوخت در نظر می‌گیرد که اصلاً افزایش قیمت نداشت، اما به عنوان مثال بخش مسکن و محصولاتی چون لبنیات افزایش قیمت چشمگیری داشت؛ بنابراین میانگین این اقلام باید در نظر گرفته شود.

طیبی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نرخ تورم از منظر اقتصاددانان چقدر است، گفت: میانگین متوسط نرخ تورم در حال حاضر بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید