Performancing Metrics

پرداخت خسارت سانچی در نوبت سامانه نیما | اتاق خبر
کد خبر: 421196
تاریخ انتشار: 16 دی 1397 - 15:07
بعد از گذشت یکسال
با فرا رسیدن اولین سالگرد تصادف نفتکش سانچی در آب‌های چین و ملزم شدن شرکت‌های بیمه داخلی به پرداخت ۳۰ درصد معادل ۱۰ میلیون دلار از کل ۳۲ میلیون دلار از خسارت این سانحه، هنوز خبری از پرداخت ارز نیمایی به شرکت‌های بیمه‌ای توسط بانک مرکزی نیست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اولین سالگرد سانحه برخورد نفتکش سانچی با کشتی تجاری چینی در آبهای چین در حالی فرا می‌رسد که بحث بیمه‌ای این کشتی بزرگ همچنان به پایان نرسیده است.

در آخرین خبرها از پرداخت بیمه سانچی، دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه‌گران با بیان اینکه بخشی از بیمه بدنه شناور سانچی داخلی و بخشی از آن هم خارجی بود، چینی‌ها را مقصر آن حادثه اظهار کرد و دریافت خسارت بیمه‌ای را از آنها نیز لازم ارزیابی کرد.

اواسط دی ماه سال گذشته بود که نفتکش سانچی که به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بود، به واسطه تصادف با یک کشتی تجاری چینی دچار سانحه و در نهایت غرق شد. جدای از خسارات انسانی این فاجعه که غیر قابل ارزیابی و جبران است، در زمینه خسارت مالی کشتی شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی ملزم به پرداخت این خسارات هستند.

نفتکش سانچی دارای بیمه بود که این بیمه توسط شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی پوشش می‌شد. حدود ۳۰ درصد از بیمه‌نامه سانچی توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شد که ۲۰ درصد از آن از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد آن هم از طرف بیمه ملت بوده است. از این ۳۰ درصد هم ۵۰ درصد آن توسط بیمه مرکزی پوشش اتکایی داشته است.

با توجه به اینکه ارزش نفتکش سانچی حدود ۳۲ میلیون دلار برآورد شده است، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از این خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی است که از این رقم پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و پنج میلیون دلار هم سهم بیمه مرکزی می‌شود.

۷۰ درصد مابقی پوشش بیمه‌نامه سانچی متعلق به یک کلوپ بیمه‌ای بین‌المللی است که توسط ۱۱ شرکت خارجی به رهبری شرکت بیمه نروژی SKULD بیمه شده است. این کلوپ بیمه‌ای که برای جلوگیری از ضرر مالکان و ایجاد اطمینان در سفرهای دریایی تاسیس شده است که اصطلاحا به کلوپ‌های P&I معروف هستند. با این حال این نوع بیمه شامل خسارت‌های معمولی نیست و مواردی نظیر خسارت‌های وارد شده به محیط زیست همچون آلودگی‌های نفتی و خسارت‌های وارده به محموله‌ها و کشتی‌های دیگر را شامل می‌شود.

طبق آخرین اظهارات محسن قره خانی - دبیر کارگروه بیمه اتکایی سندیکای بیمه‌گران ایران - درصدی از بیمه بدنه سانچی از خارج از کشور دریافت خواهد شد و چون کشتی چینی در تصادف با شناور سانچی درصد زیادی مقصر شناخته شده خسارت سانچی از آنجا هم دریافت می‌شود.

به گفته وی، بانک مرکزی برای پرداخت بیمه‌های خارجی حواله ارزی صادر خواهد کرد؛ بنابراین این ارز از سامانه نیما تامین می‌شود. در مورد دریافت خسارت نیز خدمات ارزی انجام خواهد شد.

قره‌خانی همچنین ضمن توصیف کردن حادثه سانچی در فضای بیمه‌ای دنیا، اظهار کرده که این کشتی به لحاظ بیمه مسئولیت در ایران بیمه نبود. هزینه بیمه مسئولیت بسیار بالاست و به همین خاطر به زودی کنوانسیون‌های دریایی به خاطر حادثه سانچی تغییر خواهند کرد.

با اینکه قرار بوده ارز مورد نیاز شرکت‌های بیمه البرز و ملت بر اساس نرخ‌های سامانه نیما در اختیار این بیمه‌گران قرار گیرد، هنوز خبری از پرداخت ارز مورد نیاز این شرکت‌ها برای پرداخت خسارت سانچی صورت نگرفته است.

گفتنی است؛ کشتی چینی در آذر ماه سال گذشته از بندر کالامای آمریکا به مقصد بندر دونگ وان چین حرکت کرده و حامل محموله ۶۴ هزار تنی دانه‌های سویا بود. کشتی سانچی هم از ۲۵ آذر ماه سال گذشته از بندر عسلویه با محموله میعانات گازی به مقصد کره جنوبی در حال حرکت بود که در آب‌های چین این دو کشتی به دلیل خطای انسانی با هم برخورد کردند و یکی از بزرگترین فجایع دریایی و زیست محیطی را باعث شدند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید