Performancing Metrics

بخش معدن سرزنده و فعال پیش می‌رود | اتاق خبر
کد خبر: 422746
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1397 - 15:51
/انقلاب اسلامی در چهل سالگی/
رئیس خانه معدن ضمن اعلام دستاوردهای بخش معدن و صنایع معدنی ایران در ۴۰ ساله اخیر در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که به طور کلی بخش معدن طی این سال‌ها حرکت رو به جلو داشته و از بخش‌های موفق اقتصاد بوده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، محمدرضا بهرامن - رئیس خانه معدن ایران- در رابطه با دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: چنانچه به طور کل از سال ۴۸ تا ۵۷ (۱۰ ساله قبل از انقلاب) را در نظر بگیریم، بخش معدن خود به خود حرکت‌ها و فرهنگ گذاری‌هایی داشته است. به طور مثال سرب و روی انگوران در همین دوران کار خود را در مباحث و سرمایه‌گذاری‌ها آغاز کرد.

وی به ترتیب میزان رشد صنایع معدنی ایران طی ۴۰ سال اخیر را به تفکیک بدین ترتیب تشریح کرد که در مباحث فولادی، در ابتدا ما تنها ذوب‌آهن را داشتیم اما بعد از سال ۵۷ عملاً نگاه‌ها و نگرش‌ها در بخش معدن اوج گرفت؛ بطوری که از سال‌های ۱۳۶۷ به بعد جهشی در بخش معدن کشور با برنامه‌ریزی‌های متولیان بخش معدن ایجاد شد و معدن حرکت اصلی خود را آغاز کرد. امروزه در صنعت فولاد علاوه بر اینکه تأمین کننده کل نیاز داخل هستیم، بخش مازاد نیز به خارج از کشور صادر می‌شود.

رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه بخش معدن در آن سال‌ها حدود ۱۲۰ میلیون تن تولید داشته است، اعلام کرد: در کل معادن کشور، امروز ارقام تولید به بیش از ۴۰۰ میلیون تن رسیده است.

بهرامن بیان کرد: در صنعت مس نیز حرکت‌های بزرگی انجام شده است. مس سرچشمه طی سال‌های پس از انقلاب فعال و بخش سرمایه‌گذاری و فرآوری آن به انتهای خود رسید. همچنین معادن بزرگی در اطراف مس چشمه به فعالیت و بهره‌وری رسیدند. امروز در بخش معدن مس در دنیا جزو کشورهای صاحب نام و جزو کشورهایی هستیم که می‌توانیم در بازار مصرف با توجه به میزان تولیدی که داریم اثرگذار باشیم.

وی تصریح کرد: در معادن سنگ‌های تزئینی نیز جهش غیرمترقبه‌ای در کشور طی سال‌های ۶۶ به بعد آغاز شد که در بحث تکنولوژی‌های نو بود. امروز هرچند که در صادرات سنگ‌ها معدنی چندان موفق نبوده‌ایم اما یکی از چهار کشور بزرگ دنیا در معادن سنگ‌های تزئینی چه در ذخایر و چه در میزان تولید هستیم.

رئیس خانه معدن با یادآوری اینکه در بخش سرب و روی معادن بزرگ و جدیدی در کشور علاوه بر منطقه انگوران راه‌اندازی شده است، گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد از بزرگترین معادن این حوزه است که جزو ذخایر بزرگ سرب و روی در دنیا و منطقه است.

وی افزود: همچنین معادن سنگ آهن طی ۴۰ سال اخیر جهش غیرمترقبه‌ای داشته است. در حقیقت علی‌رغم اینکه قبل از انقلاب حتی در تأمین خوراک اولیه برای کارخانه ذوب آهن باید مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می‌کردیم؛ اما امروز ظرفیت این معادن به ارقام بسیار بالایی رسیده است که یک ویژگی خاص در معادن سنگ آهن به حساب می‌آید.

بهرامن با یادآوری اینکه در صنایعی همچون سیمان حتی تا سال‌های ۸۴ هم واردکننده بودیم، اعلام کرد: امروز نه تنها به اندازه کافی برای مصرف داخلی سرمایه‌گذاری شده و در اختیار مصرف‌کننده داخلی برای پروژه‌های مختلف ساختمان، عمرانی و غیره قرار می‌گیرد، فضا برای صادرات نیز فراهم است. صنعت سیمان ما امروز ۸۴ میلیون تن تولید سیمان دارد با وجود اینکه تا حدود ده- دوازده سال قبل واردکننده سیمان بوده است اما امروز به عنوان یک کشور صادرکننده سیمان است.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد که در سنگ‌هایی همچون کاشی و سرامیک علاوه بر اینکه امروزه در معادن پر کننده‌اش (مواد اولیه) مصرف‌کننده خوبی هستیم، مازاد بسیار بالایی در تولید نیز داریم که ما را قادر می‌سازد صادرات خود را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در سایر معادن رنگین و منحصراً طلا جایگاه خوبی داریم. طی پنج-شش سال گذشته حرکت‌های خوبی در اکتشاف معادن طلا در کشور رخ داده که روز به روز بهتر نیز شده است. در سال گذشته هشت تن تولید داشته‌ایم که قطعاً طی سال‌های آینده با توجه به اکتشافاتی که در کل کشور خواهیم داشت و با توجه به فناوری‌هایی که در حین انجام است، دسترسی بیشتری خواهیم داشت.

بهرامن افزود: همچنین در معادن زغال سنگ نیز نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتر شده است. هرچند در مقایسه با معادن زغال دنیا پروژه‌های چندان بالایی نداریم؛ اما حداقل تأمین کننده نیازهای داخلی کشور هستیم. باید توجه کرد که چنانچه بخواهیم صنعت فولاد را گسترش دهیم، نیاز به افزایش ذخایر زغال تا میزان دو برابر اکنون داریم.

رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه در بخش اکتشافات در شرایط خوبی به سر می‌بریم، اظهار کرد: امروز به ذخایر عمقی با اعماق ۱۵۰۰ متر دسترسی داریم. طی ۱۰ سال گذشته حرکت‌هایی در حوزه اکتشافات در کشور راه افتاده که به دلیل پتانسیل‌های خاص این حوزه، به دلیل وجود منابع بسیار غنی در کشور و ایجاد ارزش افزوده است.

وی تصریح کرد: به طور کل بخش معدن بخشی بوده که حرکت رو به جلو داشته است. شاید با توجه به اینکه صنایع معدنی کشور همچون نفت سرمایه و ثروتی الهی است؛ انتظار داشتیم بهره بیشتری داشته باشیم اما می‌توانیم با برنامه‌های تعریف شده با استراتژی‌هایی هم در داخل و هم خارج از کشور خود را تطبیق داده و بر اساس آن تولیدات خود را افزایش دهیم. سپس بر اساس آن حرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدن را عملیاتی کنیم.

بهرامن تاکید کرد: در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش معدن طی ۵۵ سال گذشته تاکنون، حدود ۳۰ میلیارد دلار است که بخش عمده آن طی ۴۰ سال گذشته اتفاق افتاده است. حاصل این سرمایه‌گذاری‌ها این است که امروزه رقمی بیش از هشت و نیم میلیارد دلار تنها در بخش معدن صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: در سال جاری علی‌رغم تمام مشکلاتی که از ابتدای سال وجود داشت، بخش معدن جزو بخش‌هایی بوده که حدود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته است که نشان‌دهنده فعال و زنده بودن این بخش است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید