Performancing Metrics

یک اتفاق نگران کننده برای غول‌های نفتی | اتاق خبر
کد خبر: 423302
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1397 - 14:48
آژانس اعتبارسنجی بین‌المللی فیتچ به شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) رتبه اعتباری AA پلاس را صادر کرده که گواه تبدیل شدن ادنوک از یک شرکت ملی نفت سنتی به یک سازمان نوآور و بازرگانی محور است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رتبه AA پلاس بالاترین رتبه‌ای است که فیتچ به شرکت‌ها در بخش انرژی می‌دهد. این آژانس اعتبارسنجی تاکید کرده که رتبه AA پلاس اعتبار یک نهاد را بدون در نظرگرفتن اکوسیستمی که به آن مرتبط است را به حساب می‌آورد. مهم‌ترین حقیقت قابل توجه در حال حاضر این است که رتبه اعتباری ادنوک از رتبه سهامدار اصلی‌اش یعنی دولت ابوظبی بالاتر است. شرکت ملی نفت ابوظبی ذخایر وسیع و تولید بالادستی بالایی است که با هزینه‌های اندک تولید، یکپارچگی پایین دستی قوی و سود مالی محافظه کارانه همراه است.

ادنوک از شرکت‌های نفت بین‌المللی رقیب اصلی خود نظیر پتروچاینا، شل، شرکت BP و توتال که رتبه آنها از سوی فیتچ به ترتیب A پلاس، AA پلاس، A و AA منفی تعیین شده، عملکرد بهتری داشته است. رتبه اعتباری ادنوک پس از عرضه اولیه سهام موفقیت‌آمیز فعالیت‌های پایین دستی این شرکت مانند بخش پخش سوخت ادنوک اعلام شد. در حال حاضر سهم ادنوک از تولید جهانی نفت، حدود ۴.۲ درصد است که تقریباً همه آن در ابوظبی تولید شده و به این امیرنشین تعلق دارد. در سال ۲۰۱۸ ادنوک ذخایر هیدروکربن خود را به میزان یک درصد افزایش داد و ۷.۱ درصد به ذخایر گاز قطعی خود اضافه کرد. ماه گذشته چندین شرکت نفت بین‌المللی مانند شرکت انی چندین امتیاز جدید نفت و گاز دریافت کردند که هدف از آن، توسعه ذخایر و تولید بود. ادنوک با ظرفیت تولید ۳.۵ میلیون بشکه در روز، در لیگ تولیدکنندگان بزرگ حضور داشته است اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تولیدش به چهار میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۳۰ به پنج میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود تولید داخلی گاز نیز افزایش پیدا کرده و ادنوک را در سال‌های آینده به یک صادرکننده بزرگ گاز تبدیل کند.

بی شک توجه جهان مالی به رتبه AA پلاس ادنوک جلب خواهد شد که جالب خواهد بود به خصوص که شرکت آرامکوی عربستان نیز قصد دارد در هفته‌های آینده اوراق قرضه بین‌المللی صادر کند. رتبه AA پلاس بی شک به ادنوک کمک خواهد کرد با هزینه کمتر به بازارهای اوراق قرضه بین‌المللی دسترسی پیدا کند. در حالی که این شرکت هنوز به فکر انتشار اوراق بین‌المللی نیافتاده اما یکی از واحدهای اصلی ادنوک در سال ۲۰۱۷ با صدور سه میلیارد دلار اوراق، وارد بازار اوراق قرضه شد.

داستان موفقیت ادنوک احتمالاً تأثیر مثبتی روی سایر رتبه‌های اعتباری و پروژه‌های انتشار اوراق قرضه در منطقه خواهد داشت. برنامه‌های آرامکو برای دسترسی به بازارهای اوراق قرضه بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا این شرکت قصد دارد بخشی از پروژه‌های خود را تأمین مالی کرده و با شرکت سابیک ادغام شود. پس از موفقیت ادنوک، دیدن رتبه مشابه برای آرامکو تعجب‌آور نخواهد بود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در نظر شرکت‌های نفتی بین‌المللی این ممکن است خبر بدی باشد زیرا جذابیت شرکت‌های آنها اخیر ضعیف شده است. اگرچه غول‌هایی مانند شل سود و حاشیه مالی بالاتری را گزارش می‌دهند اما به نظر می‌رسد سرمایه گذاران مؤسسه‌ای علاقه کمتری به فراهم کردن سرمایه جدید برای پروژه‌های بالادستی و پایین دستی شرکت‌های نفتی بین‌المللی دارند. احتمال رقابت بیشتر از سوی شرکت‌هایی مانند ادنوک یا آرامکو ممکن است برای این شرکت‌ها دردسرساز خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید