Performancing Metrics

احتمال تولید لادا در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 423378
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1397 - 10:42
روز گذشته گزارش هایی مبنی بر ورود یک خودروساز روسی به ایران برای تولید و مونتاژ محصولاتش منتشر و موجب شد کارشناسان بسیاری در این رابطه نظر دهند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه AERO INDIA - ۲۰۱۹ اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار برخی از کشورها نظیر ایران آماده بوده و بدین منظور مذاکراتی را نیز با مقامات ایرانی مربوطه در این زمینه داشته است.

با انتشار این خبر، بسیاری از تحلیلگران احتمال ورود خودروهای روسی به ایران را بسیار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و خروج و عدم همکاری برخی از شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور بعد از اعمال و بازگشت‌های تحریم‌ها، احتمال ورود و موفقیت شرکت‌های خودروسازی جایگزین که معمولاً از دو کشور چین و روسیه است، به بازار ایران قوت گرفته است.

با توجه به اینکه بازار ایران دارای ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار خوبی برای خودروسازان خارجی و بین‌المللی است، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در جهان همواره درصدد ورود، تسلط و موفقیت در آن بوده تا بتوانند علاوه بر افزایش محبوبیت و رده جهانی خود، درآمدزایی و سودآوری بالایی را نیز برای خود و کارخانه‌های میزبان خود به ارمغان بیاورند.

لازم به ذکر است که شرکت خودروسازی آوتوواز (لادا) در کشورهای دیگری همچون مصر نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و دارای خط مونتاژ در کارخانه‌های این کشور است و حالا به نظر می‌رسد که در مدت‌های اخیر به منظور توسعه فعالیت و افزایش همکاری‌های تجاری خود با سایر کشورها نظیر ایران نیز مذاکراتی داشته است.

البته در این گزارش‌ها هم صادرات و هم مونتاژ خودروهای لادا مطرح شده است که هنوز نتایج این مذاکرات نهایی نشده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از منابع روسی همچون راشاتودی و تاس، خودروهای ساخت این کمپانی روسی به حدود ۳۴ کشور جهان اعم از شیلی، کوبا، ترکیه و تونس، مصر، سوریه و مجارستان صادر می‌شوند و از محبوبیت و استقبال مناسبی نیز برخوردار شده اند.

آوتوواز که بزرگترین خودروساز روسیه و منطقه اروپای شرقی به شمار می‌رود، همچنین اخیراً صادرات خودرو به چین و امارات متحده عربی را نیز آغاز کرده و درصدد است به بازار کشورهای دیگری همچون جمهوری چک، مغولستان و همچنین کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا نیز ورود پیدا کند.

طبق این گزارش‌ها، این شرکت همچنین سالانه یک میلیون خودرو تولید کرده و مدل لادا وِستا، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای این شرکت در سال ۲۰۱۸ توانست به یک رکورد کم سابقه دست پیدا کند و آن نیز اختصاص بالغ بر ۳۰ درصد از سهم فروش بازار خودرو در این کشور بود.

برخی کارشناسان و تحلیلگران فعال در صنعت خودرو خاطرنشان کرده‌اند با اینکه گزارش‌های متعددی از سوی منابع روسی مبنی بر احتمال فروش و مونتاژ مدل‌های مختلفی از این کمپانی بزرگ روسی منتشر شده و مذاکراتی نیز با مقامات ایرانی مربوطه صورت گرفته است، هنوز سرنوشت نامعلومی بر سر خودروهای روسی و موفقیت فروش آنها در ایران در انتظار است چراکه آنها بر این باورند که خودروسازان اروپایی نظیر رنو و پژو فرانسه، سابقه طولانی و درخشانی در بازار ایران داشته‌اند و مردم این کشور نیز استقبال بالایی از آنها کرده و خاطره خوبی از این خودروها دارند به همین دلیل نیز صادرات و مونتاژ آنها در ایران نیز موفقیت‌آمیز بوده است اما از آنجایی که خودروهای روسی سابقه حضور چندانی در این کشور نداشته اند و تمایل مشتریان ایرانی نیز بیشتر به سمت خودروسازان اروپایی و کره‌ای بوده است، این احتمال هرچند اندک وجود دارد که استقبال چندان بالایی نیز از آنها نشود که البته به گفته آنها، همه این موارد تحت بررسی و مذاکره در میان مقامات مربوطه شرکت‌های خودروسازی در ایران و روسیه است.

این در حالیست که برخی دیگر از این کارشناسان بر این باورند که با توجه به وضعیت کنونی بازار خودرو در ایران و محدودیت‌هایی که ناشی از تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور وجود دارد، ورود خودروهای روسی می‌تواند موجب احیا و افزایش تنوع در محصولات موجود در این بازار شود و نیازهای اقشار مختلف جامعه با سلایق و توان مالی مختلف را تأمین کند.

سال گذشته صادرات خودروی لادا تولید این شرکت خودروسازی ۵۷ درصد افزایش داشت و به ۳۸ هزار و ۵۰ دستگاه رسید. به گفته جان پتاکک ، معاون فروش و بازار یابی شرکت آوتو واز، این خودروها به ۳۴ کشور ازجمله ترکیه، تونس، شیلی و کوبا صادر شده‌اند. بیشترین فروش خودروی لادا در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع بوده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار و ۳۰۵ خودرو در قزاقستان، بلاروس و ازبکستان به فروش رفت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید