Performancing Metrics

دولت از جنگ اقتصادی نمی‌هراسد | اتاق خبر
کد خبر: 423913
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1397 - 17:02
روحانی در جمع مردم لاهیجان:
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از شرایط جنگ اقتصادی و روانی نمی‌هراسد، گفت: ما در یک اختلاف نظری با آمریکا هستیم که نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز (چهارشنبه) به استان گیلان سفر کرده است، در جمع مردم لاهیجان اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در آستانه ماه رجب و سال جدید مهمان مردم قدرشناس، قهرمان و مرزدار مردم گیلان هستیم.

وی افزود: ما در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفتیم. ملت بزرگ ایران از آغاز امسال یعنی سال ۹۷ و تا پایان آن در یک آزمایش بزرگ تاریخی، پیروزی‌های عظیم و بزرگی به دست آورد.

روحانی تاکید کرد: دشمنان ما می‌خواستند امسال را سال شکست ایران و پیروزی خود قرار دهند اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل در برابر فشار دشمنان این سرزمین ایستادگی کردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از اردیبهشت که فریاد تحریم آمریکا شروع شد تا مرداد ماه که اولین مرحله تحریم‌های آنها علیه ملت ایران اعمال شد و تا آبان ماه که مرحله بعدی تحریم اجرایی شد، مردم ایستادگی، مقاومت کردند و رشادت خود را در برابر دشمنان ایران و اسلام نشان دادند.

روحانی اظهار داشت: از لحاظ آمار اقتصادی سخت‌ترین ماه‌های امسال، شهریور و مهر و بهمن ماه بود. از لحاظ تورم ماهانه مشکلاتی ایجاد شده است. مردم در بهمن ماه، دی ماه و آذرماه مقاومت خود را نشان دادند اما ۲۲ بهمن روز شهامت ملت ایران بود که در برابر دشمنان سرسخت این سرزمین ایستادگی کردند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مردم در طول امسال علیرغم سختی‌ها، ایستادگی، مقاومت و صبر خود را در برابر انواع توطئه دشمنان نشان دادند.

وی گفت: دشمن به آرزوی خود نرسیده است و بی تردید نخواهد رسید، گرچه مشکلاتی را پیش پای کشور و مردم به وجود آورده است.

روحانی تصریح کرد: اولین مرحله‌ای که دشمن می‌خواست ملت ایران را در برابر توطئه خود قرار دهد، این بود که تبلیغاتی را انجام می‌داد تا با عدم تعهد خود نسبت به پیمانی که در برابر ملت ایران و سازمان‌های بین‌المللی داشتند را به گردن ملت ایران بیندازند، به عبارت دیگر ایران را تحریک می‌کردند تا اولین نقض کننده برجام باشد. تلاش کردند دنیا را همراه خود کنند و کاری کنند که دیگر کشورها نیز علیه ملت ایران با آنها همراه شوند، در این مرحله دشمن ناموفق بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچیک از کشورهای جهان و متحدان آمریکا یعنی اروپا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاوردند. آمریکا ناچار شد خود به تنهایی از یک پیمان بین‌المللی خارج شود. این پیمان تنها پیمان آمریکا با ایران نبود، پیمان هفت کشوری بود که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن را تأیید کرده بود، پس آنچه انجام گرفت تخلف و ایستادگی در برابر سازمان ملل و جامعه جهانی بود.

وی اظهار داشت: در این مرحله هم دشمن ناموفق بود. دشمن فکر می‌کرد در تحریم مرحله اول و دوم مقاومت ملت ایران را با شکست مواجه می‌کند اما ملت ما نه تنها در برابر آنها ایستادگی کرد، بلکه انواع توطئه‌های بعدی آنها هم با تلاش نمایندگان این ملت، خنثی شد. در مهرماه جلسه‌ای در شورای امنیت علیه ایران تشکیل شد و همه ۱۴ عضو شورای امنیت در برابر رئیس جمهور آمریکا ایستادند و از ایران حمایت کردند.

وی ادامه داد: آمریکا تلاش کرد تا در نشست ورشو ایران را تحریم کند اما آنجا هم دچار مشکل شد و حتی آنها هم که هم‌پیمان آمریکا بودند در اجلاس ورشو علیه توطئه‌های آن ایستادگی کردند.

روحانی افزود: پس دشمن ما به موفقیت خاصی دست پیدا نکرده اما در عین حال مشکلاتی هم برای ما آفریده است.

رئیس جمهور بیان کرد: ما در یک شرایط عادی و معمولی قرار نداریم، ما در شرایط جنگ اقتصادی و جنگ روانی هستیم و این باید باور ما باشد که ما در یک میدان نبرد در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم. همه ملت ایران می‌دانند که در این مرحله عقب‌نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: سردمدار نهضت مشروطه مردم ایران و در رأس آنها، مردم آذربایجان و گیلان بودند. این مردم بودند که در خط مبارزه با استبداد آن دوران بودند. در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هم مردم استان گیلان در خط مقدم مبارزه بودند.

روحانی ادامه داد: مردم قهرمان و غیور ایران زمین امروز باید به خوبی بدانند که ما باز هم در یک نبرد در برابر دشمن سرسخت ملت ایران قرار داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه مشکل ما با دشمن این است که آمریکا می‌گوید به چهل سال قبل برگردید و ما می‌گوئیم به عقب باز نمی‌گردیم، گفت: ما مسیر پیشرفت، استقلال، آزادی و مردم‌سالاری را ادامه خواهیم داد.

روحانی بیان کرد: آمریکا می‌گوید ایران امروز باید به ایران سال ۵۶ و ۵۷ بازگردد و ما می‌گوئیم مسیری که ملت ما از بهمن ۵۷ آغاز کرده است یعنی مسیر آزادی، استقلال و مردم سالاری این مسیر را ادامه خواهیم داد. بنابراین ما در یک اختلاف نظری با آمریکا نیستیم که نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه باشد.

وی تصریح کرد: ما باید دشمن را به عقب برانیم تا آنها بفهمند که ملت ایران راه سربلندی و عزت خود را ادامه خواهد داد.

روحانی ادامه داد: در میدان جنگ ما نیاز به یک فرمانده جنگ داریم. من در یک جلسه خصوصی دونفره که اردیبهشت با رهبر معظم انقلاب داشتم و در یک جلسه چندنفره با حضور برخی مقامات عالی رتبه، گفتم که شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی و اقتصادی با دشمن است و در این شرایط ما نیاز به یک فرمانده داریم. همه مسئولین، ارکان و مردم در کنار هم با یک فرماندهی واحد باید کار خود را پیش ببرند تا دشمن را وادار به شکست کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: پیشنهاد من این بود که خدمت ایشان اعلام کردم خود جنابعالی به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی و انقلاب، فرماندهی این جنگ را بر عهده بگیرید و همه ما، دولت و سایر مسئولان در خدمت شما خواهیم بود و راه و مسیر را آنطور که شما هدایت می‌کنید، ادامه می‌دهیم.

روحانی اظهار داشت: ایشان فرمودند من قبول دارم شرایط، شرایط جنگ است و این جنگ نیاز به فرمانده دارد. فرمانده این جنگ باید رئیس‌جمهور کشور باشد.

وی تأکید کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری بود و بر این مبنا، ایشان دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: من آمادگی خودم را در آن جلسه اعلام کردم و گفتم دولت و رئیس‌جمهور به عنوان نماینده ملت ایران، فعالیت می‌کنند. حسن روحانی بدون نمایندگی ملت ایران، یعنی هیچ، اما حسن روحانی به نمایندگی ملت ایران، یعنی قدرت ملت ایران.

وی گفت: امروز، روز ایستادگی یکپارچه ملت ایران در برابر دشمنانی است که فکر می‌کنند می‌توانند ملت ایران را به زانو دربیاورند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در اینجا با همان عهد و پیمان سال ۹۲ و سال ۹۶ اعلام می‌کنم دولت به عنوان خادم مردم، از شرایط جنگ اقتصادی و روانی نمی‌هراسد زیرا ملت یکپارچه را در کنار خود دارد و دولت با همه توان، از ملت ایران حمایت خواهد کرد و نسبت به دغدغه و مشکلات آنها، از همه توان خود استفاده خواهد کرد.

روحانی افزود: درست است امروز مشکلات زندگی وجود دارد و این حرف، حق است اما در عین حال عهد و پیمانی که ما با مردم بسته‌ایم و آنچه را به مردم وعده داده‌ایم، عمل خواهیم کرد. ما از آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و در این مسیر، امروز سه سال است که در تولید گندم خودکفا هستیم؛ به برکت خداوند و دست‌رنج کشاورزانمان که بر دستان آنها بوسه می‌زنیم.

وی اظهار داشت: ما به مردم وعده دادیم که در طول این دولت، شما را از لحاظ مصرف انرژی به سمت خودکفایی خواهیم برد. در آغاز این دولت، ۶.۵ میلیون لیتر در روز گازوئیل و ۱۲.۵ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم اما حدود سه سال است که در تولید گازوئیل و نفت و گاز خودکفا هستیم و حتی صادرات انجام می‌دهیم و از لحاظ تولید بنزین نیز به صورت کامل خودکفا شده‌ایم و از مهرماه هیچ بنزینی وارد نکرده‌ایم.

رئیس جمهور گفت: ما کشوری بودیم که ۲۵ میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کردیم اما امروز نیاز به واردات گاز، حتی در هیچ فصلی از سال نداریم.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در مسیر وعده‌هایی که به مردم داده‌ایم، در حد توانمان حرکت کردیم، گفت: حدود ۲۶ میلیارد تومان به مردم وعده دادم که اعتبار به استان‌ها در راستای تحقق وعده‌ها پرداخت کنیم. برای تحقق این وعده‌ها تا امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم. به عبارت دیگر برای تحقق وعده‌هایمان بیش از اعتبار مورد نیاز بودجه اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه، باید اعتبارات بیشتری برای تحقق طرح‌ها و پروژه‌ها اختصاص یابد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: به مردم ایران در دولت یازدهم قول دادم که همه تلاشم را برای اینکه چهار استان کشور به راه‌آهن سراسری وصل شود، همه تلاشم را به کار خواهم برد. احداث راه آهن همدان، کرمانشاه، ارومیه و امروز افتتاح راه‌آهن گیلان. ما خود را در برابر وعده‌ای که به مردم دادیم تا حد توان مسئول می‌دانیم.

وی بیان کرد: امروز سوت قطار راه‌آهن سراسری در شهر رشت به صدا در خواهد آمد. امروز گیلان سرسبز، به راه آهن سراسری متصل خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: سال‌ها مردم در انتظار چنین روزی بودند و سال‌ها تلاش شد و دولت‌ها در این زمینه تلاش کردند. ما در آغاز دولت یازدهم طرح‌های مختلف راه آهن را بررسی می‌کردیم که یکی از آنها طرح راه آهن مهم قزوین به رشت بود که تنها ۳۲ درصد این طرح پیش رفته بود و ما باید این طرح را تکمیل می‌کردیم. این طرح هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت.

وی گفت: ما می‌دانستیم که دولت‌های یازدهم و دوازدهم باید ۱,۳۵۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کنند. برای ما مهم بود این راه آهن راهبردی به ثمر برسد و امروز خوشحالیم که این راه آهنی که قادر است میلیون‌ها تُن بار را حمل و میلیون‌ها انسان را جابجا کند شروع به فعالیت می‌کند.

روحانی تصریح کرد: امروز کلنگ راه آهن رشت به آستارا هم به زمین زده خواهد شد که این طرح مهم ملی و حتی بین‌المللی است. طرح راه آهن رشت به آستارا یعنی اتصال ده‌ها و صدها کشور در آفریقا، آسیا، شرق و شمال اروپا و سایر مناطق به یکدیگر.

وی بیان کرد: یکی از امتیازات مهم گیلان این است که شما مرزدار سرزمین آبی ایران هستید. شما در برابر چهار کشور بزرگ همسایگی را بر دوش دارید. کشورهای آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان. یعنی ۴ همسایه ای که رابطه خوب ما با آنها می‌تواند موجب رونق تجاری در کل ایران و به ویژه استان گیلان و شمال کشور شود.

روحانی افزود: همین جا به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه دستور می‌دهم که تمام تلاش خود را در این دولت به کار ببندند که این راه آهن سریع‌تر به دریای خزر اتصال پیدا کند. انشاالله این کار را در دولت دوازدهم انجام خواهیم داد.

وی بیان کرد: اتصال این راه آهن به بندر انزلی و در بین راه به بندر کاسپین و در آن طرف به بندر آستارا نشان از اهمیت آن دارد. ما باید تلاش کنیم این طرح در دولت دوازدهم اجرایی شود و این به معنای آن است که ما قادر خواهیم بود قطارها و کشتی‌هایی که از روسیه، آسیای مرکزی یا چین می‌خواهند به ایران بیایند یا حتی آنهایی که از اروپا و گرجستان می‌آیند را به بندر انزلی، بندر کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان متصل کنیم. بنابراین این طرح بسیار مهمی برای ما به محسوب می‌شود.

روحانی گفت: همین الان انتقال کالا از طریق آستارا به مناطق مختلف روسیه، اروپا و از بندرعباس تا رشت باید انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه این دولت که از روز اول بر آن تأکید کرده است، رابطه سازنده و مؤثر و تعامل با همه کشورهای جهان است که می‌خواهند با ایران رابطه دوستانه داشته باشند. کشورهایی هم که از ما فاصله دارند، خودشان مقصر هستند، از طرف ما مانعی وجود نداشته است؛ آنها از ابتدای انقلاب موانع را ایجاد کردند.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه امروز ما بهترین رابطه را با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان داریم و این روابط دوستانه را با کشورهای همسایه ادامه خواهیم داد، بنابراین راه‌آهن آستارا با مشارکت دولت آذربایجان اجرایی خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه استان گیلان نیازمند تحول در محیط‌زیست است، اظهارداشت: بحث مفصلی با دولت و وزرا داشته‌ام، مشکلات محیط‌زیستی در تالاب‌های این استان برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی برای ما اهمیت دارد، افزود: آنچه در این استان به عنوان مشکل محیط‌زیست وجود دارد، به عنوان یک مسئولیت مهم بر دوش ماست.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید رودخانه‌های شهر، رشت و رودخانه‌های دیگر این استان، رودخانه‌هایی فرح‌بخش باشند. باید برای مسئله فاضلاب، بیش از گذشته تلاش کرد.

روحانی با بیان این مطلب «در این سفر هم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص دادیم و طرحی را به تصویب رساندیم که انشاالله تالاب انزلی را از شرایط فعلی نجات دهیم، اضافه کرد: با محیط‌زیست نیز صحبت کردیم تا آب‌های این استان مهار شود تا این استان زرخیز که بیشترین بارش باران را دارد، نیازی به آب استان‌های دیگر نداشته باشد و خودکفا باشد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، نوسازی اراضی کشاورزی را از مسائل مهم استان گیلان خواند و گفت: در دولت یازدهم ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصلاح شد و از امروز تا پایان دولت دوازدهم حداقل ۱۸ هزار هکتار زمین کشاورزی نوسازی خواهد شد.

رئیس جمهور می‌گوید: نوسازی اراضی در گیلان می‌تواند کمک مهمی به کشاورزی باشد و امکان کشت دوباره و سه‌باره را به وجود آورد، در چنین شرایطی درآمد کشاورزان و محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

روحانی با بیان اینکه در این سفر طرح‌های کشاورزی مهمی افتتاح خواهد شد، گفت: مسئله راه، محیط‌زیست، کشاورزی و اقتصاد نوبنیان در این استان، جز اولویت‌های دولت است.

وی با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری، گفت: نکته مهمی در پیام اخیر مقام معظم رهبری بود که همه استانداران از جمله استان گیلان باید به آن توجه کنند و آن حضور جوانان در بدنه مدیریتی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نسل جوان ما نیازمند این هستند که در بدنه استانداری حضور داشته باشند، یادآورشد: استاندار به من اعلام کرد که ۱۰ مدیر جوان از زنان استان در ماه‌های اخیر مشغول به کار شده‌اند که این امر امیدوارکننده است

روحانی تأکید کرد: باید نسل جوان را در این شرایط حساس وادار کنیم که مهارت و دانش لازم را بیاموزند و مسئولیت‌های مدیریتی کشور را بر عهده گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در سفر استانی قبلی، من قول داده بودم که ۷۹۶ میلیارد تومان برای ۳۶ پروژه پرداخت شود. تا امروز از این مبلغ ۱,۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ بنابراین بالاتر از وعده‌ای که داده بودیم، اعتبارات به استان اختصاص داده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در کل چهار سال دولت یازدهم ۹,۲۹۶ میلیارد تومان بودجه عمرانی به استان اختصاص داده‌ایم که اجرایی شده است، گفت: انشاالله در این سفر استانی نیز ۶۶ طرح و پروژه به ارزش ۱,۹۱۳ میلیارد تومان مد نظر قرار می‌گیرد؛ امروز حدود ۴,۰۰۰ میلیارد تومان پروژه یا افتتاح خواهد شد یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید