Performancing Metrics

اولین روز بورس در سال ۹۸ چگونه گذشت؟ | اتاق خبر
کد خبر: 424636
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1398 - 21:35
بورس تهران در اولین روز کاری خود در سال ۱۳۹۸ شاهد معاملات کم حجم و آرام بود. در این روز نمادهایی در گروه محصولات شیمیایی، حمل و نقل و انبارداری بیشترین تاتیر را روی شاخص های بازار سرمایه گذاشتند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، طبق روال هر سال تعطیلات نوروزی در معاملات بازار سهام تأثیرگذار بوده و این موضوع سبب شده که حجم و ارزش معاملات در بازار سهام با افت مواجه شود به طوری که امروز ارزش معاملات بورس تهران به حدود ۳۵۶ میلیارد تومان رسید. در هفته‌های پایانی سال ۱۳۹۶ مقدار قابل توجهی از اوراق با درآمد ثابت در بورس تهران عرضه شد و این موضوع توانسته بود که حجم کل معاملات را به نوبه خود بالاتر برد.

این روزها افرادی معتقدند به دلیل پیشی گرفتن بازدهی بازارهای رقیب به خصوص ارز و طلا از بازار سرمایه، بورس پتانسیل یک جهش بلند را داراست. در این زمینه دو تئوری مطرح است؛ تئوری اول در تأیید این موضوع می‌گوید اگر بخواهیم دارایی شرکت‌ها را با نرخ امروز تخمین بزنیم، طبیعتاً قیمت جایگزینی به مراتب بالاتر از ارزش فعلی شرکت هاست و این می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت جاری باشد. با این استدلال می‌توان گفت سهم‌های زیادی وجود دارد که در کف قیمتی قرار دارد اما در حال آینده کلان اقتصادی و همچنین قیمت دلار همچنان می‌تواند این رویکرد را در بازار سهام تغییر دهد.

تئوری دوم می‌گوید بخش عمده‌ای از سرمایه گذارانی که به بورس آمده و سرمایه گذاری می‌کنند، توجه ویژه ای به درآمد شرکت‌ها یا سود هر سهم دارند. ممکن است ارزش جایگزینی دارایی شرکت‌ها افزایش یافته باشد، اما باید توجه داشت که با رشد ارزش جایگزینی، بازدهی دارایی‌ها نیز تغییر می‌یابد یا خیر.

از طرفی از ابتدای سال ۱۳۹۷ طبق آمارها تورم نقطه به نقطه به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. این موضوع برای شرکت‌هایی که خدمات ارائه داده و کالاهای مصرفی تولید می‌کند می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. اما با گذشت زمان طبیعی است که شرایط اقتصاد توجه سرمایه گذاران را بیش از پیشش جلب کند و این ابهام در ذهن سرمایه گذار شکل گیرد که در ۶ ماه آینده شرکت با چه نرخی مواد اولیه دریافت می‌کند و این موضوع مانع از اثرگذاری واقعی تورم در بازار می‌شود.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۳۵ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد بالا رفت. همچنان شاخص کل هم وزن با ۴۲۲ واحد رشد به رقم ۳۳ هزار و ۳۹۱ رسید. شاخص آزاد شناور ۶۹۸ واحد رشد کرد و رقم ۲۰۰ هزار و ۸۲۳ را تجربه کرد. در عین حال شاخص بازار اول و بازار دوم هر کدام به ترتیب ۴۳۱ و ۸۹۲ واحد رشد کردند.

در اولین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۸ شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین هر کدام به ترتیب ۱۹۸، ۹۳ و ۶۱ واحد تأثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند.

در طرف مقابل گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت ارتباطات سیار ایران هر کدام به ترتیب ۱۳۴، ۱۰۷ و ۱۰۱ واحد تأثیر افزاینده روی نماگرهای بازار سرمایه داشتند.

امروز در گروه محصولات شیمیایی نوسان قیمت سهم‌ها عمدتاً کمتر از دو درصد بود اما در عین حال تعدادی از سهم‌ها توانستند تا بیش از دو درصد را نیز رشد قیمت را تجربه کنند. در این گروه ۶۱ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳۴ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

همچنین در گروه خدمات فنی و مهندسی نماد مپنا که امروز از تاثیرگذارترین نمادهای معاملاتی بود با صف خرید مواجه شد و در قیمت پایانی ۴.۸ درصد رشد کرد.

در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز تقریباً نیمی از سهم‌ها با رشد قیمت مواجه شده‌اند. فعالان بازار سرمایه در این گروه شاهد کاهش ارزش معاملات نسبت به دیگر روزهای معاملاتی در پایان سال گذشته بودند. به طوری که حجم معاملات این گروه در مجموع به حدود ۷۱ میلیون سهم و اوراق مالی رسید که ارزش آن حدود ۱۴.۵ میلیارد تومان بود.

اما در گروه خودرو و ساخت قطعات ارزش معاملات به بیش از ۴۰ میلیارد تومان رسید که این عدد ناشی از دست به دست شدن حدود ۲۸۹ میلیون سهم و اوراق مالی بود. در این گروه بیشتر سهم‌ها با رشد قیمت بیش از دو درصدی مواجه شدند و برخی از سهم‌های شاخص‌ساز نیز صف خرید را تجربه کردند. در گروه فرآورده‌های نفتی ۱۱ میلیون سهم به ارزش ۱۱.۵ میلیارد تومان خرید و فروش شد. در این گروه نوسان قیمت سهم‌ها عمدتاً کمتر از یک درصد بود.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۳۵۶ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۱.۱ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار به ۱۴۵ هزار و ۷۵۸ نوبت رسید.

شاخص کل فرابورس ۳۰ واحد رشد کرد و توانست به رقم ۲۲۸۸ واحدی برسد. ارزش معاملات این بازار تا عدد ۲۵۹ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات به رقم ۵۳۱ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید