Performancing Metrics

گزارشی از دومین روز کاری بورس تهران در سال ۹۸ | اتاق خبر
کد خبر: 424695
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1398 - 18:53
بازیگران بورس تهران در دومین روز کاری سال ۱۳۹۸ برعکس معدنی‌ها شاهد رشد قیمت سهم‌ها در گروه خودرویی و دارویی بودند. حجم معاملات به دلیل تعطیلات همچنان پایین است، اما شاخص کل روند صعودی را طی می‌کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در اولین‌ روزهای معاملاتی بورس تهران در سال جاری، تعطیلات نوروزی بر معاملات بازار سهام سایه انداخته است و بازیگران بازار سهام شاهد حجم و ارزش نسبتا کمی در معاملات هستند.

در این چند روز که بازارهای ایران در تعطیلی نسبی به سر می برد، بازارهای جهانی به کار خود ادامه می‌دهند و نوسان قیمت فلزات اساسی از جمله مس در بازارهای جهانی سبب تغییر قیمت سهم ها در بورس تهران شده است؛ به طوری که هم امروز و هم روز گذشته سهام شرکت مای مس ایران از تاثیرگذارترین سهم ها بر روی شاخص های بازار بود.

ارزش معاملات بورس تهران در اولین روز کاری سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵۶ میلیارد تومان بود اما این عدد امروز مقداری افزایش یافت و به ۴۲۴ میلیارد تومان رسید. البته همچنان حجم کم معاملات معاملات کاملا حس می‌شود و در چنین فضایی سهم های کوچک بازار بیشتر خود نمایی می کنند و می توانند هدایتگر بازار باشند.


بسیاری از فعالان بازار سهام در این روزها مردد هستند و در انتظار به سر می‌برند. آنها می خواند بدانند آینده تصمیمات کلان اقتصادی که بر بازار سرمایه تاثیر دارد چیست؟ یکی از این تصمیم ها تصمیم گیری بر سر FATF است. این موضوع در  سال گذشته نیز توانست بخش عمده ای از بازار سهام ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

در دومین روز معاملاتی بورس تهران در سال ۱۳۹۸ دوقلوهای سنگ معدنی گلگهر و چادر ملو به عنوان دو سهم مهم و شاخص ساز در گروه استخراج کانه های فلزی به ترتیب ۱۸۸ و ۱۱۲ واحد شاخص های بازار را کاهش دادند. اگر چه حجم معاملات این دو سهم نسبت به حالت عادی پایین بود ولی همچنان در صدر تاثیرگذاران در شاخص قرار دارند.


روز گذشته بیشتر سهم های خودرویی ها با رشد قیمت رو به رو شد. امر‌وز نیز این روند رشد به رهبری ایران خودرو و سایپا ادامه داشت و معامله گران در بسیاری از سهم های خودرویی در صف خرید ایستادند؛ به طوری که اکثر سهم‌های گروه خودرویی به سقف رشد ۵ درصد نزدیک شدند اما این رشد برای اولین بار نیست که رخ می دهد. در سال گذشته نیز سهامداران شاهد نوسان قیمت شدید در گروه خودرو و سهم های شاخص ساز آن بودند؛ به طوری که یک روز صف خرید و یک روز صف فروش در این گروه مشاهده می شد.


امروز سهم های کوچک از جمله دارویی ها نیز در نوسانات شاخص های بازار سهام نقش کلیدی ایفا کردند؛ به طوری که لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی توانست در قیمت پایانی بیش از ۳.۸ درصد رشد داشته باشد و سبب شد نماگرهای بازار شود اکثر سهم ها در این گروه با رشد قیمت مواجه شدند.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بازار سهام توانست بیش از ۵۹۲ واحد رشد کند و به کانال ۱۸۰ هزار واحدی نزدیک شود. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با ۶۵۱ واحد رشد مواجه شد تراز ۳۴ هزار واحدی را رد کرد.


شاخص آزاد شناور نیز ۹۶۹ واحد افزایش یافت و رقم ۲۰۱ هزار و ۷۹۲ واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول و دوم ۲۶۴ و ۱۹۸۴ واحد رشد کردند.


همانطور که اشاره شد ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۴۲۴ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات این بازار ۱.۵ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه کرد. همچنین تعداد معاملات ۱۷۸ هزار و ۱۵۵ نوبت رسید.


در این میان شاخص کل فرابورس ۲۲ واحد افزایش یافت و رقم ۲۳۱۱ واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات این بازار ۲۸۳ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به رقم ۷۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.


انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید