Performancing Metrics

آمریکا قصد دارد ایران آغازگر جنگ در منطقه باشد | اتاق خبر
کد خبر: 425387
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398 - 09:38
گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا
در رابطه با قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی از سوی آمریکا، «آرمان» گفت‌وگویی بامهدی مطهرنیا تحلیلگر و آینده پژوه سیاسی داشته که می‌خوانید.

ارزیابی شما از اقدام اخیر ترامپ درباره سپاه پاسداران چیست؟

باید بر این امر اذعان داشت که دریچه‌های گوناگون از زوایای فرضیه‌های مختلفی به این موضوع در محافل مختلف سیاسی وجود دارد. اینکه کدام یک از این فرضیه‌ها نزدیک‌تر به واقعیت هستند باید از منظر علمی و با حضور محققان رشته‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد. من از زاویه تخصصی خود به عنوان یک آینده‌پژوه اجتماعی سیاسی به بیان موضوع می‌پردازم و بر این امر معتقدم که قرار دادن ایران در لیست گروه‌های تروریستی در چارچوب قدرت رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و فرمان او قابل پذیرش و قابل اجرا خواهد بود. هرچند به کنگره عرضه شده، بی‌تردید کنگره از آن حمایت خواهد کرد. نباید فراموش کرد که از بعد ازظهر روز دوشنبه با اعلام قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی و بیانیه شورای امنیت جمهوری اسلامی ایران و موضع‌گیری وزیر امور خارجه همگی نشان‌دهنده عملیاتی شدن این موضوع از هفته آینده است و اگر قرار بود که کنگره آن را تصویب کند و سپس اجرا شود موضع‌گیری‌های این گونه در برابر آن دور از خردورزی سیاسی جلوه خواهد کرد.

این اقدام چه پیامدهایی برای ایران و آمریکا خواهد داشت؟

اینکه چه خروجی‌ها و پیامدهایی در برخواهد داشت در موضع‌های گوناگون مورد عنایت و بررسی قرار می‌گیرد. برخی معتقدند که این اقدام ترامپ موجب افزایش سطح تنش‌ها میان ایران و آمریکا خواهد شد و این موضوع امری مسجل و مسلم پنداشته می‌شود چرا که بدون تردید با اعلام این موضوع و قبل از عملیاتی شدن آن در هفته آینده خروجی آن در افزایش سطح تنش میان تهران و اشینگتن هویداست. افزون بر این از زمان اضافه شدن تنش به دنبال آن هستند که پیامدهای بسیار پرحجمی را بر این تصمیم دیکته و تحمیل کنند. دولت حاکم بر واشینگتن، شخص ترامپ، بولتون مشاور امنیت ملی او، پمپئو وزیر امور خارجه، رئیس CIA، وزیر دفاع و وزیر خزانه‌داری آمریکا در چارچوب گروه اقدام مشترک وزارتخانه‌ها و نهاد ریاست جمهوری آمریکا علیه تهران که برایان هوک سخنگویی آن را برعهده دارد، به گونه‌ای صحبت می‌کنند که به خوبی نمایانگر آن است که اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خارج از مرزهای ایران محدود نخواهد شد. هر فرد و نهاد و سازمانی که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست داده و همکاری کند حتی در درون ایران تحریم خواهد شد، به این معنا که اگر بانک‌های داخلی ایران، سازمان‌ها و نهادها و... همکاری خود را با سپاه پاسداران انجام دهند آنها نیز دچار تحریم و مجازات‌های ناشی از قرار گرفتن در گروه‌های تروریستی و همکاری با گروه‌های تروریستی می‌شوند. بدین ترتیب بانک‌ها، مراکز اداری و سازمان‌ها و نهادهای متفاوت همکاری‌کننده با سپاه پاسداران حتی در داخل مرزهای ایران در فعالیت برون‌مرزی خود به واسطه این ارتباط تحت فشار بین‌المللی ایالات متحده آمریکا خواهند بود. اینکه ایران تا چه اندازه می‌تواند با چه میزان قدرتی بر ایالات متحده آمریکا و ارتش آمریکا در منطقه از این جهت فشار وارد آورد تا حدود زیادی باید به وزن‌کشی قدرت در ترازوی قدرت منطقه‌ای ایران و ایالات متحده آمریکا توجه کرد و به پاسخ این سوال پرداخت.

برخی معتقدند با این حرکت ترامپ به ضرر منافع اسرائیل گام برداشت.

در ارتباط با نتانیاهو این دیدگاه‌های توجیه‌گرانه سیاسی است که موضوع را برجسته می‌کنند. ایالات متحده آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند، شخص نتانیاهو به ترامپ نزدیک شده است اما تمام اقدامات ایالات متحده آمریکا در حول منافع شخص نتانیاهو یا حتی تل‌آویو شکل نمی‌گیرد بلکه براساس منافع و اهداف تعریف‌شده منطبق با این منافع در ایالات متحده آمریکا مشخص می‌شود. اگر از نتانیاهو و تل‌آویو حمایت می‌شود نه به جهت باورهای معتقد به یهودیت و صهیونیسم بلکه براساس منافع ایالات متحده آمریکا و اهداف تعریف‌شده از این منافع است. ایالات متحده آمریکا بر آن بود که در شب میلاد حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار و در روزهای نزدیک به خروج خود از برجام بار دیگر تهران را تحت فشار بیشتر قرار دهد. برایان هوک آشکارا اعلام کرد که وزیر امورخارجه ایران محمدجواد ظریف سخنگوی سیاست خارجه ایران و حتی عامل اجرایی نیست بلکه این سردار سلیمانی است که باید سخن سیاست خارجی ایران را از او شنید. فلذا آمریکایی‌ها ازدولت گذشته‌اند و به این امر وقوف پیدا کردند که ساختار دولت در ایران امری فرادولتی است. فلذا سعی دارند نهادهای اصلی قدرت در ایران را تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دهند. من بارها گفته‌ام استراتژی ترامپ به کشتی و جوجیتسو بازمی‌گردد. او تحریک می‌کند و جاخالی می‌دهد و سپس پرتاب می‌کند. همین بازی را در برجام با تهران انجام داد و اعلام کرد که از برجام خارج می‌شود، برجام را پاره می‌کند. در ایران اعلام شد او اگربرجام را پاره می‌کند ما برجام را آتش می‌زنیم. او برجام را پاره کرد، امضای خود را بر زیر ورق‌پاره‌های برجام نهاد ولی ایران از برجام خارج نشد. از سوی دیگر بارها اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحت تحریم‌های بین‌المللی ناشی از عملیات تروریستی قرار خواهد داد. در ایران باور نشد. اکنون انجام داده و در تهران موضع‌گیری‌های بسیار سختی به انجام می‌رسد که اعلام مقابله به مثل و از بین بردن امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه را به عهده خواهد گرفت. فلذا این نوع تهدید کردن برای اعلام چنین مواضعی بوده و سپس جاخالی دادن و پرتاب کردن است. براین اساس و چنین تحلیلی معتقدم آمریکا قصد دارد ایران آغازگر یک جنگ در منطقه علیه آمریکا باشد و پس از آن آمریکا به یک جنگ بزرگ علیه ایران وارد شود.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید