Performancing Metrics

دولت بر جبران خسارت‌های مردم سیل‌زده تأکید دارد | اتاق خبر
کد خبر: 425784
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1398 - 09:40
در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان مطرح شد:
استاندار خوزستان با اشاره به اتحاد مردم و مسئولان برای کنترل سیلاب، گفت: خوشبختانه در این سیل تلفات جانی نداشتیم. همچنین از ورود سیلاب به شهرها جلوگیری شد و در نهایت با اقداماتی که انجام شد، آسیبی به شهرها نرسیده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد مدیریت بحران خوزستان که شامگاه پنجشنبه (۲۹ فروردین) با حضور رئیس قوه قضائیه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیلاب خوزستان بسیار سهمگین بود و همه حوضه‌های آبریز استان را درگیر کرده بود. از مهرماه تا اسفندماه سال گذشته ۲۸ میلیارد متر مکعب آورد آب رودخانه‌های خوزستان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته که ۱۳ میلیارد متر مکعب بوده بسیار چشمگیر است.

وی گفت: با سیل‌های مختلفی در خوزستان مواجه بودیم اما در سیل‌های سال‌های گذشته همه حوضه‌های آبریز ما درگیر نبوده است. در سیل اخیر همه حوضه‌های آبگیر خوزستان از جمله مارون، کرخه، کارون، دز و زهره درگیر بودند که کار را سخت کردند.

شریعتی بیان کرد: علاوه بر بارش‌های فراوان، حجم زیادی از سیلاب‌های استان‌های دیگر به خوزستان وارد شد و شرایط سختی را به وجود آورد.

استاندار خوزستان با اشاره به اتحاد مردم و مسئولان جهت کنترل سیلاب، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این سیل تلفات جانی نداشتیم. همچنین از ورود سیلاب به شهرها جلوگیری شد و در نهایت با اقداماتی که انجام شد، آسیبی به شهرها نرسیده است.

وی گفت: دولت بر جبران خسارت‌های مردم سیل‌زده تاکید کرده است؛ از زمان بروز سیل تاکنون امکان نداشت کسی کاری از دستش بر بیاید و دریغ کند. آنچه در استان به چشم می‌آید همدلی و همراهی است.

استاندار خوزستان با تشکر از زحمات همه نیروهای مردمی، دولتی، نظامی و همه اقشاری که در بحران سیلاب کمک کردند، گفت: حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در زمان بحران سیلاب از گله‌های به‌حق و ناحق خود گذشتند و در کنار ما بودند. امیدوارم در کنار هم در مسیر توسعه استان گام برداریم.

برآورد اولیه خسارات سیل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات سیل بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: به لطف الهی و با تلاش شبانه‌روزی، سیلاب با چنین حجمی، بدون تلفات مدیریت شد.

کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۱۳ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۱۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مجموع کل ظرفیت سدهای خوزستان حدود ۲۲ میلیارد متر مکعب است که حدود ۹۷ درصد مخازن پر است.

حاجی زاده با اشاره به وقوع سیلاب با دوره برگشت هزار ساله در حوضه کرخه ادامه داد: میزان آورد کل حوضه‌های آبریز خوزستان از ابتدای سال آبی تاکنون به استان خوزستان بیش از ۳۵ میلیارد متر مکعب است؛ ورود ۱۳ و نیم میلیارد مترمکعب سیلاب به سدهای خوزستان از ابتدای فروردین ماه بیش از کل حجم برنامه ریزی سدها، بوده است.

وی ادامه داد: پیک دبی ورودی سد دز نزدیک به ۶ هزار و ۵۷۸ مترمکعب بر ثانیه و در سد کرخه ۸ هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و تعدیل رهاسازی، متناسب با شرایط پایین دست انجام شده است.

حاجی زاده در خصوص اقدامات انجام شده در امر پیشگیری از سیلاب تصریح کرد: بازگشایی خروجی‌های رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در تخلیه سیلاب، پیگیری احیای فیوز پلاک‌های طبیعی مانند کانال‌های بحره، مالح و کانال محیط زیست، همچنین شناسایی ۵۱۳ نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام سیل بندها از تابستان سال قبل بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت آمادگی برای مدیریت سیلاب خاطرنشان کرد: اقداماتی از قبیل تشکیل جلسه کارگروه سیلاب و مخاطرات از آذرماه ۹۷، راه اندازی مرکز مانیتورینگ مدیریت و کنترل حوادث استان و دریافت ارتباط از دستگاه‌های اجرایی، تشکیل کمیته فنی علمی در مدیریت بحران استان و برگزاری دوره‌ها و سمینارهای متعدد آموزشی جهت اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها، همچنین فعال نمودن کارگروه‌های ۱۴ گانه مدیریت بحران و الزام به برگزاری جلسات منظم ماهیانه از جمله این اقدامات بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص اقدامات مقابله با پدیده سیلاب در خوزستان تصریح کرد: اعلام وضعیت فوق العاده در خوزستان، تشکیل ۱۴ جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان از ابتدای سال جاری، تأمین حدود ۲ هزار ماشین آلات با کمک و همکاری سپاه، ارتش و دستگاه‌های اجرایی و همچنین تقسیم کار بین شرکت‌های بزرگ منطقه‌ای (به عنوان پشتیبان شهرستان‌ها)، جلوگیری از ورود سیلاب به شهر اهواز (احداث ۲۱ کیلومتر دایک ظرف ۴۸ ساعت) و جلوگیری از آب‌گرفتگی شهرهای سوسنگرد گوریه، شیبان، رفیع، کوت سیدنعیم و… به وسیله انحراف سیلاب و احداث و ترمیم و تقویت سیل بندها، اسکان حدود ۱۴۸ هزار نفر از چهارم فرودین ماه ۹۸ تا کنون در ۹۱ اردوگاه اسکان اضطراری از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به وضعیت روستاها و شهرهای خوزستان در پی وقوع سیل، ادامه داد: ۱۲۱ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند. همچنین ۸۰۰ واحد مسکونی و ۸ هزار و ۷۰۰ مسکن روستایی در این سیلاب آسیب دیده‌اند.

حاجی زاده در خصوص جابجایی و تخلیه روستاهای در معرض خطر، تصریح کرد: ۲۷۴ روستا (به صورت کلی و جزئی) تخلیه شده و در خصوص جابجایی عشایر در معرض خطر پیگیری‌های لازم انجام شده است.

وی افزود: انسداد جاده‌ها و مسیرهای خطر آفرین، جاده‌های ساحلی و نقاط حادثه خیز، همچنین جابجایی و اسکان مسافرین نوروزی در مکان‌های امن، هدایت سیلاب به سمت کانون‌های ریزگرد و پیگیری تأمین نیازهای غذایی و بهداشتی افراد سیل زده و نجات بیش از ۶۰۰۰ نفر گرفتار در سیلاب انجام شده است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان در خصوص جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها بیان کرد: نصب پمپ و ماشین آلات مکنده فاضلاب و جلوگیری از بازگشت فاضلاب به درون شهرها با انجام تمهیدات لازم از جمله کارهایی بوده که انجام شده است.

وی در خصوص قطعی آب در سطح خوزستان بیان کرد: با شروع سیلاب آب ۹۳ مجتمع آبرسانی با ظرفیت یک هزار و ۸۱ روستا قطع شده بود که در حال حاضر تعداد ۱۱ مجتمع آب روستایی با حدود ۶۹ روستای تحت پوشش قطع است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده است، بیان کرد: به لطف الهی و با تلاش شبانه‌روزی، سیلاب با چنین حجمی، بدون تلفات مدیریت شد.

حاجی‌زاده در خصوص بازسازی مناطق سیل زده گفت: تشکیل کمیته نحوه بازگشت روستاییان و تعیین اداره کل امور روستایی به عنوان ناظر و عضویت دستگاه‌های اجرایی با هدف پاکسازی و بررسی ایمنی و پایداری منازل مسکونی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم مقامات قضائی در خصوص جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها کمک کنند، بیان کرد: تسریع در تکمیل سد مخزنی بختیاری، جبران خسارات کشاورزی با استفاده از کمک‌های بلاعوض تسهیلات کم بهره و استمهال وام‌ها و حمایت مالی در توسعه بیمه حوادث، تأمین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها و ترمیم سیل بندها، جبران خسارات وارده به بخش‌های عمرانی، تجهیز ستادهای مدیریت بحران، توسعه طرح‌های آبخیزداری، توسعه و تجهیز ایستگاه‌های هواشناسی، مقاوم‌سازی ساختمان‌های عمومی (بیمارستان‌ها، مدارس و …) و بافت‌های فرسوده و شریان‌های حیاتی از جمله پیشنهاداتی است که امید است به آنها توجه کافی شود.

سیلاب بهانه‌ای برای سدسازی جدید نشود

در این جلسه همچنین نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته ما این است که موضوع وقوع سیل خوزستان مورد تحقیق و پیگیری قرار بگیرد و عوامل قضائی مکلف شوند و مقصرین شناسایی و برخورد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید ناصری‌نژاد اظهار کرد: فاجعه وحشتناکی در خوزستان بر اثر سیلاب رخ داده و مردم را گرفتار کرده است. مردم همه چیز خود را از دست داده‌اند و هنوز میزان خسارت‌ها مشخص نیست و شاید در آینده میزان دقیق خسارت‌ها مشخص شود. این سیل از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جهات مختلف بار سنگینی بر کشور وارد کرده است. مردم سال گذشته به دلیل خشکسالی کشت نکردند امسال نیز که با گرفتن وام یا هر نحو دیگری کشت کردند همه چیز را از دست دادند و اکنون در آب زندگی می‌کنند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولین خوزستان برای مهار بحران تمام قد پای کار ایستادند، تصریح کرد: خواسته ما این است که موضوع وقوع سیل تحقیق و پیگیری شود و عوامل قضائی مکلف شوند و مقصرین شناسایی و برخورد شود. اگر کسانی تساهل کردند باید شناسایی شوند و برخورد جدی شود.

وی خطاب به رئیس قوه قضائیه، گفت: شما همیشه عنوان می‌کنید بیان فساد نمی‌تواند مشکل مردم را حل کند و مبارزه با فساد دوای درد مردم است و ما خواستار تحقق این سخن هستیم.

ناصری‌نژاد تصریح کرد: در دولت زمزمه‌های انتقال آب شنیده می‌شود که سیلاب نباید بهانه‌ای برای انتقال آب خوزستان باشد. از بابت انتقال آب نگران هستیم و آن را بدتر از سیلاب می‌دانیم و نباید گرفتاری دیگری به خوزستان تحمیل شود.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از این واقعه سوءاستفاده نکنند و اقدام به سدسازی جدید نکنند. سدسازی جدید به شدت به ضرر خوزستان است و آینده خوزستان را تهدید می‌کند. سیلاب بهانه‌ای برای پیگیری سدسازی جدید نشود و با این اقدام مشکل مردم دوچندان نکنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید