Performancing Metrics

پتروشیمی تحریم پذیر نیست | اتاق خبر
کد خبر: 426449
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1398 - 16:44
معاون وزیر نفت اعلام کرد؛
معاون وزیر نفت در حوزه پتروشیمی با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا بخشی از خسارات خود را از بیمه‌ها دریافت کرده و در مرحله بازسازی قرار دارد، گفت: پتروشیمی مانند نفت خام قابل تحریم نیست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز جمعه (۱۳ اردیبهشت) در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی طی نشست خبری در پاسخ به پرسش درباره آخرین وضعیت پتروشیمی بوعلی سینا، گفت: این پتروشیمی که بخشی از خسارات خود را از بیمه‌ها دریافت کرده در حال بازسازی است و اقدامات لازم را انجام داده است. حتی وسایل و تجهیزات قدیمی موجود در این پتروشیمی نیز جمع آوری شده و پیش بینی می‌کنیم اواخر سال آینده به طور کامل بازسازی و وارد مدار تولید شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید بطری‌های آب معدنی امسال چه برنامه‌ای برای مدیریت بازار پت دارید توضیح داد: در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز پتروشیمی تندگویان (پارازایلن) که وظیفه تولید پِت مورد نیاز برای بطری‌های آب معدنی و البته در برخی گریدهای نساجی را بر عهده دارد، از طریق پتروشیمی نوری تأمین می‌شود که البته موجب افزایش هزینه تمام شده این محصول بود. در همین راستا اقدام به واردات پت کردیم تا بازار این محصول در بورس متعادل شده و قیمت بالا نرود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تأثیر تحریم‌ها بر بازار پتروشیمی اظهار داشت: پتروشیمی مانند نفت خام قابل تحریم نیست چرا که برای نفت خام مبادی و مقاصد مشخص وجود دارد و انتقال آن از طریق نفتکش‌های عظیم الجثه انجام می‌شود اما در حوزه پتروشیمی مبادی متنوع است و صدها مشتری در ده‌ها نقطه جهان خواهان ۳۵۰ نوع محصول پتروشیمی ایران هستند اما در هر حال جلساتی را با هلدینگ های مختلف به منظور جوانب احتمالی تحریم‌های پتروشیمی برگزار کردیم.

محمدی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۰ تولید محصولات پتروشیمی ۷۰ درصد رشد می‌کند، افزود: تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت این صنعت و در پی آن درآمدهای کشور از این محل ۴۶ درصد رشد می‌کند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی نقش مهمی در درآمدزایی برای کشور دارد، گفت: با وجود این مقوله نباید به این صنعت به چشم یک بنگاه اقتصادی نگریست چرا که امروزه با توجه به جایگاهی که این صنعت در تأمین درآمدهای ارزی دارد، به عنوان یک نظام اقتصادی به آن نگریست.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار داشت: ما در صنعت پتروشیمی به صورت کلان حدود ۲۵.۳ میلیون تن خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، گاز و پروژه‌های ان جی ال دریافت می‌کنیم که از این میزان خوراک دو سوم گازی و یک سوم مایع هستند.

به گفته این مقام مسئول نخستین هاب صنعت پتروشیمی در منطقه ماهشهر و دومی در عسلویه است که در مجموع ۲۵.۳ میلیون تن خوراک دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی میزان محصولات تولیدی پتروشیمی را ۵۵ میلیون تن اعلام کرد و توضیح داد: بخشی از این محصول در داخل تولید می‌شود و بخشی دیگر در سه حوزه پلیمری، شیمیایی و غیر شیمیایی است که حجم ۳۱ میلیون تن را تشکیل می‌دهند به صادرات تخصیص می‌یابند.

وی با اشاره به اینکه از ۳۱ میلیون محصول پتروشیمی که قابل فروش است، ۲۲.۵ میلیون تن آن به مقاصد مختلف صادر می‌شود و ۸.۵ میلیون تن را در کشور عرضه می‌کنیم گفت: ۴.۷ میلیون تن آن در بورس عرضه می‌شود و در نتیجه از محل فروش ۳۱ میلیون تن محصول پتروشیمی ۱۷.۱ میلیارد دلار کسب درآمد داریم که از این میزان ۱۲.۱ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از صادرات بوده و ۵ میلیارد دلار نیز ارزش محصولاتی است که در داخل کشور و بورس عرضه می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، ۳۰ مقصد صادراتی در نقاط مختلف اروپا، آسیا و کشورهای مختلف را نام برد و تصریح کرد: در سال جاری کارخانه تولید کاتالیست پلی اتیلن سبک در لرستان به بهره برداری می‌رسد و فردا نیز قصد داریم در همین نمایشگاه قرارداد تولید کاتالیست متانول را با یکی از پتروشیمی‌ها امضا کنیم و در نتیجه در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ برند تولید متانول می رسیم.

محمدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی را نمی‌توان صنعت آب بر دانست، اظهار داشت: در نظر داریم این صنعت را در کنار دریاها توسعه دهیم که یکی از این نواحی ساحلی، دریای خزر است که در حال بررسی است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی در خاتمه با اعلام اینکه سه طرح در این صنعت به بهره برداری می‌رسد، گفت: در سال رونق تولید با توجه به پیگیری‌هایی که داشتیم، در نظر داریم در سال ۹۹ نیز ۱۵ طرح اجرایی داشته باشیم که پرش قابل توجهی در صنعت پتروشیمی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید