Performancing Metrics

تدارک سبد کالای رمضان برای کارگران | اتاق خبر
کد خبر: 426539
تاریخ انتشار: 15 اردیبهشت 1398 - 13:28
درخواست ویژه کارگران از کارفرمایان
بسیاری از فعالان کارگری با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان از کارفرمایان خواسته‌اند به کارگران واحدهای تولیدی و صنوف مختلف، ارزاق و سبد کالای رمضان اختصاص بدهند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، از سال‌های گذشته و در آستانه ماه مبارک رمضان، ارزاق عمومی و سبد رمضان توسط کارفرمایان در اختیار کارگران قرار می‌گرفت هر چند که چند سالی است که این حرکت رونق خود را از دست داده و بسیاری از کارگران به دلیل شرایط اقتصادی و ناتوانی کارفرمایان از دریافت بسته‌های رمضان محرومند، اما هستند کارفرمایانی که هنوز به رسم گذشته این حرکت خداپسندانه را برای تأمین نیازهای کارگران خود در ماه رمضان دنبال می‌کنند.

از سوی دولت نیز همه ساله سبد کالای اساسی و بسته‌های مواد غذایی جهت رفاه حال کارمندان توزیع می‌شود و امسال نیز دولت اعلام کرده که اقلام و کالاهای اساسی در این ماه اجازه افزایش قیمت ندارند تا آحاد جامعه و به ویژه کارگران بتوانند با کمترین دغدغه نسبت به تأمین مایحتاج مصرفی خود اقدام و از مواهب روزه در این ماه بهره مند شوند.

کارگران مدت‌ها از اتحادیه امکان در برخی ایام سال و مناسبت‌های خاصی مثل ماه رمضان اقلام مصرفی خود را با قیمت مناسب تهیه می‌کردند ولی در سال‌های گذشته برخی مشکلات مالی و نارضایتی از کالاهای عرضه شده عدم استقبال کارگران را به دنبال داشته است با این حال اغلب کارگرانی که جزو اقشار محروم و کم درآمد و ضعیف جامعه به شمار می‌روند انتظار دارند به دلیل کاهش قدرت خرید و مشکلات معیشتی از سهمیه کالای رمضان برخوردار شوند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی می‌گوید: با وجود آنکه همه ساله بر ضرورت اختصاص سبد کالای رمضان به کارگران تاکید داریم ولی متأسفانه به دلیل مسائلی همچون نبود نقدینگی و رکود تولید با موانعی روبه‌رو می‌شویم؛ البته بسیاری از کارفرمایان که از شرایط زندگی کارگران خبر دارند برای کارگران خود سبد کالا در نظر می‌گیرند، چون همین حالا کارگران قادر به پرداخت مبالغ سنگین خرید کالای اساسی نیستند و اگر این توانایی و امکان برایشان فراهم بود، دیگر نیازی به گرفتن سهمیه رمضان نداشتند.

به اعتقاد فتح‌اله بیات، دادن ارزاق و سبد رمضان به کارگران اجباری نیست ولی اگر کارفرمایی توان مالی برای تهیه و تأمین آن را داشته باشد و به کارگرانش بدهد نه تنها موجب دلگرمی و انگیزه کار در کارگران شده بلکه از نظر شرعی و انسانی کار شایسته و خداپسندانه‌ای انجام داده است چرا که کارگر وقتی می‌بیند کارفرما به جای نگاه ابزاری او را مورد حمایت خود قرار داده به تولید محصول با کیفیت رغبت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی توصیه‌ای هم به کارفرمایان مشاغل سخت کرده و می‌گوید: روزه داری در شرایط سخت و طاقت‌فرسا در محیطی گرم با ساعات کار طولانی دشوار است لذا توقع رعایت حال کارگران روزه‌دار در این شرایط را داریم.

علیرغم آنکه شورای عالی کار اسفند ماه سال گذشته مبلغ بن خواربار کارگران را از ۱۱۰ هزار تومان به ۱۹۰ هزار تومان رساند اما به گفته مقامات کارگری این رقم پاسخگوی نیازهای معیشتی کارگران نیست و کفاف چند قلم کالای ساده را هم نمی‌دهد! اگر چه پیش‌بینی کمک‌های غیرنقدی از سوی کارفرمایان به کارگران در قانون کار وجود ندارد و این مسأله یک ضعف به شمار می‌رود اما فعالان کارگری همواره از کارفرمایانی که دارای بضاعت و تمکن مالی مناسبی هستند، خواسته‌اند حمایت از کارگران را تنها به برخی از روزهای سال و مناسبت‌ها محدود نکنند. به اعتقاد آنها توزیع بسته‌های حمایتی و سبد کالای کارگران باید به طور مداوم و ماهانه در دوازده نوبت صورت گیرد تا کارگران بتوانند نیازهای معیشتی خود را از این طریق تأمین کنند.

انتهای پیام/

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید