Performancing Metrics

قیمت‌ها برای همیشه از بازار مجازی خودرو حذف شود | اتاق خبر
کد خبر: 427203
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 - 15:26
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: افزایش قیمت‌ها در پی درج قیمت‌های ساختگی در بازارهای خرید و فروش مجازی خودرو در شرایطی اتفاق می‌افتد که خرید و فروش در بازار خودرو کم است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سعید مؤتمنی با بیان اینکه در شرایط فعلی حذف قیمت خودرو از آگهی‌های فروش در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی منطقی است، اظهار کرد: در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که دلالان به صورت دسته‌جمعی به عنوان مثال ۱۰۰ نفری قیمتی غیرمنطقی برای خودروی خود در آگهی‌ها ثبت می‌کردند و این مسئله باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد، چراکه با توجه به نبود نظارت بر درج قیمت‌های خودرو در این سایت‌ها، قیمت‌ها دستکاری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر به جای درج قیمت در بازار مجازی، قیمت‌ها به صورت توافقی تعیین شود افراد می‌توانند با مراجعه به بازار برای معامله تصمیم بگیرند، تصریح کرد: افزایش قیمت‌های خودرو در پی درج قیمت‌ها در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی در شرایطی اتفاق افتاد که در بازار، خرید و فروش مشاهده نمی‌شود و در هفته‌های گذشته تنها شاهد بالا پایین شدن قیمت‌ها در سایت‌های مجازی خرید و فروش خودرو بودیم.

مؤتمنی با اشاره به لزوم بررسی اصالت قیمت‌هایی که در آگهی‌های این سایت‌ها درج می‌شود، اظهار کرد: در این مدت افرادی که تعداد زیادی خودرو داشتند، با سوءاستفاده از فضای مجازی قیمت‌گذاری و قیمت‌سازی کاذب انجام دادند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین با اشاره به کمبود تقاضا در بازار، گفت که در حال حاضر برای خودروهای داخلی تفاوت قیمت حدود چهار میلیون تومانی بین قیمت بازار و قیمت‌های درج شده در سایت‌های اینترنتی وجود دارد و این تفاوت قیمت برای خودروهای وارداتی بیشتر از این رقم است.

وی همچنین تصریح کرد که در هفته‌های گذشته که برنامه‌هایی برای نظارت بر خرید و فروش کالا در فضای مجازی در نظر گرفته شد، شاهد کاهش قیمت برخی از خودروها بودیم برای مثال قیمت خودروی سراتو در دو هفته گذشته حدود ۶۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

موتمنی با تاکید بر اینکه لزومی برای درج قیمت‌های خودرو در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی وجود ندارد، گفت: قیمت‌ها می‌تواند در بازار تعیین شود و مجاز بودن درج قیمت در سایت‌ها باعث شده که افرادی به صورت هماهنگ عمل کنند و قیمت‌ها را ثابت نگه دارند یا بالا ببرند که این اتفاق تأثیر منفی بر بازار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها، خریداران خودرو بیشتر برای دریافت سود این کالا را تهیه می‌کنند و نه برای استفاده شخصی، اظهار کرد: در حال حاضر کاهش عرضه خودرو منجر به افزایش تقاضا شده و در نتیجه افرادی که به دنبال سود هستند با مشاهده کاهش عرضه به بازار ورود پیدا کردند تا بعداً کالای خریداری شده را گران‌تر بفروشند. بنابراین افزایش عرضه به اندازه تأمین نیاز بازار می‌تواند قیمت‌ها را به ماه‌های آخر سال گذشته بازگرداند.

از ابتدای هفته جاری تنها چند روز پس از بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، این سایت‌ها دوباره قیمت‌ها را حذف کردند. اما نکته قابل تأمل این است که در مواردی قیمت خودروها در بخش توضیحات درج شده است.

اما ماجرا آن است که حدود دو هفته پیش رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی، از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد و اعلام کرد که حذف قیمت‌های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت‌های واسط ابلاغ شده است.

به دنبال آن جلساتی بین مسؤولان مرتبط برای بررسی راهکارهای مقابله با دلالان در فضای مجازی برگزار و به دنبال آن رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، از بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی با شرایط جدید خبر داد.

قیمت‌ها به بازار خودرو در فضای مجازی بازگشت اما از ابتدای هفته دوباره حذف شد. در این میان مشاهدات نشان می‌دهد این بار حذف قیمت‌ها در شرایطی انجام شده که در برخی از موارد اگر خریداران روی آگهی فروش خودروی مورد نظر خود کلیک کنند می‌توانند در بخش توضیحات قیمت را مشاهده کنند.

از روز دوازدهم اردیبهشت ماه تاکنون تصمیم درباره درج یا عدم قیمت خودرو در بازار مجازی بارها تغییر کرده است. با توجه به اینکه این تصمیم‌گیری‌های متفاوت و متناقض می‌تواند بازار خودرو را متأثر کند به نظر می‌رسد که باید یک بار تصمیم نهایی اتخاذ و مبنی بر آن عمل شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید