Performancing Metrics

چرا طلا از چشم هندی‌ها افتاد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 427333
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1398 - 15:41
یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در رشد تقاضای جهانی برای طلا، علاقه هندی‌ها به خرید این فلز ارزشمند است که آنها را به دومین مصرف کننده بزرگ طلا در جهان تبدیل کرده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جشنواره هندوی آکشایا تریتیا که امسال در هفتم ماه مه برگزار شد، فرصتی برای خرید طلا است. صف‌هایی که بیرون جواهرفروشی‌های هندی تشکیل می‌شود به قدری طولانی است که چادرهای موقتی زده می‌شود تا از ازدحام خریداران کاسته شود. صندوقداران دسته‌های اسکناس را در محیط پرسروصدایی شبیه رستوران‌های فست فودی دریافت می‌کنند و فروشندگان پاسخگوی سیل درخواست‌های مشتریان هستند.

هندی‌ها بیش از هر کس دیگری در جهان بجز چینی‌ها طلا خریداری می‌کنند (چین در سال ۲۰۱۴ عنوان بزرگترین مصرف کننده طلای جهان را از هند ربود). برآورد می‌شود هندی‌ها در خانه طلایی به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار نگهداری می‌کنند. با این حال بازار طلای هند رونق سابق را ندارد. خرید این فلز از اوج خود در سال ۲۰۱۰ حدود یک پنجم کاهش پیدا کرده است اما چرا طلا دیگر درخشش سابق خود را ندارد؟

بر اساس گزارش اکونومیست، تغییر ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان هندی، کاهش اقبال آنها به طلا را کلید زده است. حدود یک سوم از جمعیت هند بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند و اغلب ترجیح می‌دهند پول خود را روی دستگاه‌های الکترونیکی هزینه کنند و به جای جواهرات، قسط‌های ماهانه این دستگاه‌ها با نرخ‌های بهره صفر را پرداخت کنند. دستگاه‌های الکترونیکی از نظر هزینه واردات در سال ۲۰۱۷ از طلا به عنوان بزرگترین کالاهای وارداتی سبقت گرفت و پس از نفت خام قرار گرفت. بعلاوه به نظر می‌رسد سلیقه کسانی که طلا خریداری می‌کنند تغییر کرده است و جواهرات سنگین وزن جای خود را به جواهراتی با طراحی سبک داده‌اند. یک مشتری هندی در فروشگاهی در بمبئی می‌گوید طلا دیگر نشانه ثروت نیست بلکه مد است. در فوریه قیمت طلا در هند به بالاترین حد در پنج سال اخیر صعود کرد و به جذابیت طلا به عنوان پناهگاهی برای حفظ دارایی ضربه زد. این اتفاق کسانی که طلا با بالاترین عیار را که برای جواهرات مناسب است خریداری می‌کردند تا آن را آب کرده و با قیمت بالاتری بفروشند را دلسرد کرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید