Performancing Metrics

چگونه بفهمیم مشترک پر مصرف هستیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 427402
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1398 - 12:07
راهکارهای کاهش مصرف برق
درحالی که وزارت نیرو به موضوع تعرفه‌های برق برای کاهش مصرف نگاه تشویقی دارد، جریمه‌هایی را هم برای پرمصرف‌ها با هدف مدیریت مصرف برق در نظر گرفته است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، همزمان با نزدیک شدن به فصل گرما، موضوعاتی همچون مدیریت مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی در تابستان رنگ جدی‌تری به خود گرفته و سناریوهای مختلفی برای روشن ماندن برق خانه‌های مردم در این مقطع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در میان این سناریوها، تغییر بهای آب و برق از همه جدی‌تر بود و جامه اجرا نیز بر تن کرد. در این راستا، اواسط سال گذشته، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - از به تصویب رسیدن طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد و هدف آن را تشویق مشترکان به خوش مصرفی عنوان کرد. درنهایت مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» در ۲۰ فروردین‌ماه ابلاغ شد و هیأت وزیران در مصوبه‌ای به استناد مواد یک و سه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ۱۳۸۸ به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها هفت درصد افزایش دهد. در این راستا از ابتدای اردیبهشت‌ماه شاهد افزایش هفت درصدی بهای تعرفه آب و برق بودیم.

هم‌چنین اعلام شده بود از ابتدای خردادماه نیز با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود که از اول خردادماه نیز شاهد کلید خوردن این پروژه از سوی دولت بودیم.

الگوی مصرف برق چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان الگوی مصرف اینگونه است که برای مشترکان عادی ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق در ماه و الگوی مصرف برای ماه‌های گرم است و ۶۰۰ کیلووات ساعت برای دو ماه مصرف است، حال اگر مشترکی کمتر از این عدد مصرف کند، خوش‌مصرف و بالاتر از این عدد باشد، پرمصرف محسوب می‌شود. البته این یک قاعده کلی است و الگوی مصرف برق در مناطق گرمسیر یا عادی متفاوت بوده و بستگی به نوع آب و هوای مناطق مختلف، این الگوها تعیین شده است.

آمار و ارقام حاکی از آن است که ۱۰ درصد از مشترکان جزو پرمصرف‌ها هستند و با توجه به این که برای تولید برق باید سوخت گاز مصرف شود، این گروه از مشترکان با مصرف بیشتر برق، نه تنها باعث آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شوند، بلکه یارانه بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهند. یک درصد از مشترکان برق که در بالاترین رده مصرفی قرار دارند، به اندازه ۱۰ درصد مشترکان کم مصرف کشور برق مصرف می‌کنند.

چگونه بفهمیم پرمصرفیم؟

در این راستا، محمدحسن متولی‌زاده -مدیرعامل شرکت توانیر- در پاسخ به این پرسش که مشترکان چگونه می‌توانند از قرار گرفتن در سطوح پرمصرف یا خوش مصرف آگاه شوند، گفت: برای آگاهی مردم، از این پس در قبوض برق برحسب میزان مصرف مشترکان، پرمصرف یا کم مصرف بودن آنها درج خواهد شد.

چگونه می‌توان میزان مصرف برق را کاهش داد؟

بنا به گفته‌های متولی‌زاده به نقل از وزارت نیرو، با توجه به این که در تابستان وسایل سرمایشی بیشترین میزان مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند، مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند به میزان زیادی از مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی درباره سهم وسایل سرمایشی از مجموع برق مصرفی کشور در تابستان اظهار کرد: در این فصل حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش، چنانچه مشترکان برق خانگی بتوانند در مصرف برق ۱۰ درصد صرفه جویی کنند، میزان مصرف آن‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. مهم‌ترین عاملی که در فصل تابستان میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد استفاده از کولر است.

اگر مصرف کنندگان کولر، در ساعات اوج مصرف برق (۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳) درجه کولر گازی خود را بین ۲۴ تا ۲۶ درجه تنظیم کنند و دور موتور کولر آبی خود را کند کنند، می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

همچنین هر زمانی احساس کردند محیط خانه خنک شده است می‌توانند به مدت نیم ساعت کولر گازی یا آبی خود را خاموش کنند تا در مصرف برق صرفه جویی صورت بگیرد. مشترکانی که دارای کنتور دیجیتالی یا چند تعرفه هستند می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید