Performancing Metrics

موگرینی: هدف ما حفظ برجام است | اتاق خبر
کد خبر: 428459
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1398 - 22:49
ایران به تعهداتش پایبند بوده است؛
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ایران تا کنون به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: هدف ما حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: منافع ما در این است که توافق هسته ای با ایران را حفظ کنیم. تمرکز ما بر این است که توافق خود با ایران را حفظ کنیم، نه اینکه به دنبال مقصر باشیم.

وی در ادامه اضافه کرد: ایران تا به امروز به برجام عمل کرده است. امیدواریم و انتظار داریم که تهران همچنان به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بماند. معیار ما برای قضاوت درباره پایبندی ایران به تعهدات برجامی خود صرفاً گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و آژانس تاکنون پایبندی ایران به این تعهدات را تأیید کرده است.

وی سپس افزود که اروپا در تلاش است تا مردم ایران از عواید برجام برخوردار شوند.

ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

مقر این گروه در پاریس فرانسه است که مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد و بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

این در حالی است که چند ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می‌کند.

گفتنی است، چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف کرده و فرصتی ۶۰ روزه به کشورهای باقی مانده در توافق می‌دهد تا به تعهدات بانکی و مالی خود عمل کنند.

این در حالی است که در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

شایان ذکر است، آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون ۱۴ بار بر پایبندی ایران به توافق بین المللی برجام تصریح کرده است.

حدود ۴۰ روز پیش، شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن آمریکا به دلیل خروج از برجام، از کشورهای اروپایی باقی‌مانده در این توافق نیز به خاطر کُندی و کم کاری در تأمین تعهدات‌شان به شدت انتقاد کرد.

ایران همچنین در بیانیه هشدار آمیز خود به کشورهای باقی‌مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده بود تا به تعهدات‌شان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی عمل کنند و چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی تهران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

با این حال پیش از این اتحادیه اروپا در واکنش به مهلت ۶۰ روزه ایران برای اجرای تعهدات بانکی و نفتی اعلام کرده بود که هیچ ضرب‌الاجلی را از سوی تهران نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید