Performancing Metrics

جزئیات واگذاری سهام ۱۸ شرکت دولتی | اتاق خبر
کد خبر: 429677
تاریخ انتشار: 24 تیر 1398 - 09:28
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش پایه ۱۸ شرکتی که قرار است سهم دولتی‌شان واگذار شود را حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که شرایط واگذاری هفت شرکت فراهم شده و فرایند واگذاری ۱۱ مورد باقی مانده که خودرویی‌ها هم جزو آن هستند، به مرور طی می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید جعفر سبحانی درباره واگذاری سهام دولتی ۱۸ بنگاه اقتصادی اظهار کرد: چهارم خرداد امسال هیأت واگذاری مصوبه‌ای داد که به موجب آن مصوبه باید سهام باقیمانده دولت در ۱۸ شرکت واگذار شود.

وی اضافه کرد: از بین این ۱۸ شرکت شش پالایشگاه بودند که نام آنها لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز است. سهم دولت در این شش شرکت پالایشگاهی ۲۰ درصد بود.

سهم ۱۷ درصدی دولت در ۳ بانک

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: سه بانک تجارت، صادرات و ملت نیز در آن ۱۸ شرکت حضور دارند که سهم باقیمانده دولت در این سه بانک ۱۷ درصد است.

سبحانی درباره واگذاری سهام شرکت‌های بیمه‌ای نیز گفت: بیمه البرز و اتکایی امین دو شرکت بیمه‌ای بودند که قرار است سهم دولتی آنها واگذار شود. سهم دولتی بیمه البرز ۱۷.۳۴ درصد و سهم دولتی بیمه اتکایی امین ۱۱.۳۴ درصد است.

میزان سهم دولت در هر شرکت

وی توضیح داد: همچنین سهام دولتی شرکت هلدینگ خلیج فارس که معادل ۱۹ درصد است، در لیست آن ۱۸ شرکت قرار دارد. دیگر شرکت‌های عنوان شده در این لیست شامل شرکت ملی صنایع مس ایران با ۱۲ درصد سهم دولتی، فولاد مبارکه اصفهان با ۱۷.۲ درصد سهم دولتی، ایران خودرو با ۱۴ درصد سهم دولتی، سایپا با ۱۷.۱ درصد سهم دولتی، کشت و صنعت دامپروری پارس با ۴۰ درصد سهم دولتی و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران با ۱۳ درصد سهم دولتی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی ادامه داد: از این ۱۸ شرکت فقط سه شرکت مشمول گروه یک و مابقی مشمول گروه دو بودند. در نتیجه در ۱۵ شرکت می‌توانستند ۲۰ درصد سهم دولتی خود را نگه دارند اما در راستای کاهش تصدی‌گری، دولت این مقدار را هم می‌خواهد واگذار کند.

شرکت‌ها هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند

وی درباره ارزش‌گذاری این بنگاه‌ها گفت: این‌ها هنوز قیمت‌گذاری نشدند، چراکه همه در بورس یا فرابورس عرضه خواهند شد و قیمت روی تابلو این بازارها مشخص است. اما به طور تقریبی مجموع ارزش پایه این شرکت‌ها حدوداً ۵۲ هزار میلیارد تومان است که هیأت واگذاری مصوبه داده این شرکت‌ها باید به صورت بلوکی یکجا و نقد واگذار شوند.

سبحانی توضیح داد: سازمان خصوصی‌سازی بعد از مصوبه هیأت واگذاری اقدامات لازم را انجام داد و به مرور شرایط واگذاری‌ها را مهیا می‌کند. البته شرایط فروش توسط سازمان خصوصی‌سازی مهیا می‌شود اما اینکه خریدار می‌آید یا خیر؛ موضوعی مستقل است.

پالایش نفت شیراز امروز و پالایش نفت لاوان فردا واگذار می‌شود

وی افزود: امروز (۲۴ تیر) پالایش نفت شیراز عرضه خواهد شد که حدود قیمت پایه‌اش ۷۳۰ میلیارد تومان است و پس فردا (۲۵ تیر) پالایش نفت لاوان با قیمت پایه ۶۶۰ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.

شرکت‌های گروه یک شرکت‌هایی هستند که باید ۱۰۰ درصد سهام‌شان به بخش خصوص واگذار شود و شرکت‌های گروه دو شرکت‌هایی هستند که دولت می‌تواند تا ۲۰ درصد سهام آنها را در اختیار داشته باشد. از بین این ۱۸ شرکت که عنوان شده بیمه اتکایی امین، کشت و صنعت پارس و سرمایه‌گذاری ملی ایران گروه یک و مابقی این شرکت‌ها گروه دو هستند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید