Performancing Metrics

معاون وزیر اقتصاد خواهان تخصیص منابع صندوق توسعه به مسکن یکم شد | اتاق خبر
کد خبر: 429720
تاریخ انتشار: 24 تیر 1398 - 22:37
معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: اگر منابع صندوق توسعه ملی به صندوق پس انداز مسکن یکم اختصاص می یافت، بانک عامل مسکن می توانست سقف وام خانه اولی ها را افزایش دهد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، محمدعلی دهقان دهنوی با تشریح مکانیزم صندوق پس‌انداز مسکن یکم که با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها طراحی شده است، اظهار کرد: این صندوق بر پایه رژیم پس‌انداز اشخاص طراحی شد و البته از ابتدا مقرر شد بانک عامل بخش مسکن از طریق منابع دولتی که قبلاً تزریق شده بود نیز برای اعطای تسهیلات به سپرده‌گذاران در صندوق یکم استفاده کند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن چه به شکل تدریجی و چه به صورت جهشی می‌تواند قدرت خرید تسهیلات را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، گفت: در حال حاضر نیز تحت تاثیر جهش قیمت مسکن در سال گذشته قدرت خرید تسهیلات ویژه خانه اولی‌ها به پایین‌ترین حد کاهش پیدا کرده است.

دهقان دهنوی معتقد است راهکار خروج از این وضعیت را نباید در داخل صندوق جست‌وجو کرد، بلکه باید به دنبال منابعی در خارج از صندوق باشیم تا به کمک بیاید و بتواند قدرت خرید این نوع تسهیلات را که ویژه خانه اولی‌ها طراحی شده است، احیا کند.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه از ابتدای طراحی صندوق یکم، راهکار تقویت قدرت خرید تسهیلات از این محل در صورت افزایش قیمت‌ها پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: طرح اقدام این بود که در طول دوره‌های زمانی مشخص، متناسب با تغییرات قیمت مسکن سقف تسهیلات پرداختی نیز به تدریجی افزایش یابد. اما عملیاتی شدن این برنامه تحت تاثیر عوامل پیرامونی و اقتصاد کلان کشور قرار دارد و در نتیجه زمینه اجرای آن فراهم نشد.

وی توضیح داد: یکی از عوامل بیرونی مؤثر بر این موضوع، نرخ سود بانکی است. از آنجا که نرخ سود در اقتصاد ما بالاست، زمانی که سقف تسهیلات افزایش پیدا می‌کند، مبلغ اقساط ممکن است به کلی از استطاعت تسهیلات‌گیرندگان و به خصوص خانه اولی‌ها خارج شود. از طرفی اگر قرار باشد نرخ سود تسهیلات کاهش یابد هم نیازمند منابعی به جز سپرده‌های متقاضیان مسکن در صندوق یکم هستیم تا به کمک بیاید.

دهقان دهنوی با بیان اینکه بانک عامل بخش مسکن در سال‌های اخیر تلاش زیادی کرد تا بتواند منابعی را بابت تسهیلات‌دهی به سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن یکم اضافه کند، یادآور شد: این منابع می‌توانست از محل سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک مذکور تأمین شود و یا منابع یارانه‌ای دیگری از سوی دولت به این موضوع اختصاص یابد. اما به دلیل وجود برخی از محدودیت‌ها این اتفاق نیفتاد و در نتیجه امکان ترمیم سقف تسهیلات متناسب با افزایش قیمت مسکن پیدا نشد.

به گفته این مقام مسئول اگر سقف تسهیلات از طریق یکی از دو راهکار تامین منابع به شکل سپرده‌گذاری دولت با نرخ‌های پایین در بانک مسکن و یا تزریق منابع یارانه‌ای از محل بودجه عمومی به طور میانگین سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، تا حدود قابل توجهی می توان قدرت خرید تسهیلات صندوق یکم را جبران کرد و مکانیزم صندوق می‌تواند در بازار مسکن نیاز خانه اولی‌ها را کماکان تامین کند.

وی معتقد است با وجود محدودیت منابع یارانه‌ای دولت، همین حالا هم می‌توان از این راهکار برای احیای صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید