Performancing Metrics

علت فراز و فرود قیمت سهام خودرویی‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 434995
تاریخ انتشار: 19 آبان 1398 - 21:15
در روزهای اخیر اخباری درباره افزایش سرمایه شرکت‌های خودرویی شنیده شد که این اخبار توانست در مقاطعی روی تصمیم سرمایه‌گذاران بورسی تاثیر بگذارد و قیمت سهام این شرکت‌ها نیز بالا و پایین شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو دستور پیگیری طرح تجدید ارزیابی‌ها دارایی و اصلاح ساختار مالی این شرکت را صادر کرد و صحبت‌هایی شد که برمبنای مصوبات مجلس شورای اسلامی، عزم وزارت صمت و  حمایت سهامداران و سرمایه گذاران، ساختار مالی ایران خودرو  اصلاح شود. همچنین گفته می شد که باتوجه به این که ۵۰ سال از تاسیس این شرکت می‌گذرد این اقدام به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.

این در حالی است که این شرکت در مقطع زمانی فعلی استفاده از مکانیزم تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای انجام افزایش سرمایه را به گروه خاصی از دارایی‌ها محدود کرده است.

برخی از شنیده‌ها حاکی از این بود که افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تامین سرمایه در گردش، افزایش تیراژ تولید، فروش اموال مازاد و همچنین عرضه محصولات جدید از ارکان اصلی  برنامه اصلاح ساختار ایران خودرو به شمار می‌آید. تعدادی امیدوار هستند با به نتیجه رسیدن این اقدامات، شرایط به وضع متعارف بازگردد و نتایج راهبردهای یادشده در ماه‌های آینده نمایان شود.

در عین حال به تازگی خبر هایی رسیده که قرار است افزایش سرمایه سایپا نیز عملی شود. بر اساس مصوبه هیات مدیره، شرکت سایپا در نظر دارد نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شامل زمین، ساختمان و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت خود اقدام کند. همچنین گفته شده که در حال حاضر مکاتبات لازم با کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران صورت پذیرفته و به محض اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی مراحل اجرایی این امر کلید خواهد خورد.

در این میان در معاملات سهام این شرکت‌ها طی هفته‌های اخیر، قیمت‌ها به دلیل همین نوع اخبار تحت تاثیر قرار گرفت؛ به طوری که فعالان بازار در برخی از روزها شاهد رشدهای بیش از چهار درصد در قیمت پایانی روز و در روزهای دیگر شاهد کاهش قمیت بیش از چهار درصدی بودند.

در این زمینه فردین آقا بزرگی - کارشناس بازار سرمایه -در مورد علت این نوسانات و ارتباط آن با اخبار شنیده شده، اظهار کرد: شرکت‌هایی هستند که دارایی ثابت زیادی دارند. اگر قرار باشند که این شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها غیر از دارایی ثابت افزایش سرمایه دهند این اصلاح ساختار مالی برای آن ها تاثیر خاصی ندارد اما تجدید ارزیابی برای آن‌هایی که دارایی ثابت زیادی دارند و می توانند از محل همین دارایی‌های ثابت افزایش سرمایه دهند و از معافیت مالیاتی استفاده کنند، خبر مثبتی به حساب می آید.

وی در پاسخ به اینکه آیا نوسانات قیمت سهم‌ها در دو گروه سایپا و ایران خودرو را می‌توان مرتبط با اخبار جسته گریخته درباره افزایش سرمایه آن‌ها دانست؟ گفت: این دو شرکت می‌توانند از طریق دارایی ثابت، افزایش سرمایه دهند و مشمول معافیت مالیاتی شوند که این موضوع می‌تواند دلیل رشد قیمت سهام این شرکت ها در برخی از روزهای معاملاتی باشد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، حذف احتمالی پراید و پژو ۴۰۵ از تولیدات این خودروسازان و مشکلات کلی اقتصادی، در قیمت سهم‌های آنها نیز تاثیر گذار بوده است و می‌تواند جو بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید