Performancing Metrics

فرآورده‌ها خواهان دارند، نفت خام نه! | اتاق خبر
کد خبر: 435965
تاریخ انتشار: 25 آذر 1398 - 16:34
در بورس انرژی
مدیرعامل بورس انرژی از انتشار بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی در سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که شرکت ملی نفت برای عرضه‌های فیزیکی نفت خام و میعانات چاره‌اندیشی و مسیر را بدین منظور باز کند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید علی حسینی با اشاره به عرضه نفت خام، میعانات گازی و فرآورده های نفتی در رینگ بین‌المللی بورس انرژی، اظهار کرد: طبق ماده چهارم قانون برنامه ششم و برای یک برنامه بلند مدت پنج ساله، وزارت نفت مکلف شده است که نفت خام، میعانات گازی و فراورده‌های نفتی را در بورس انرژی را عرضه کند.

وی ادامه داد: استقبال از فرآورده‌های اصلی مانند نفت گاز، بنزین و گاز مایع زیاد است اما در مقابل از نفت خام و میعانات گازی که توسط شرکت ملی نفت عرضه می‌شود، استقبال خوبی نشده به طوریکه در سال جاری نفت خام در بورس معامله نشده است. خریداران نفت خام شرایطی دارند که باید توسط شرکت ملی نفت بررسی شود.

مدیرعامل بورس انرژی درمورد صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق رینگ بین‌المللی بورس انرژی توضیح داد: صادرات به یک کشور محدود نیست. حجم معاملات صادراتی ایران خیلی خوب است و از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۷ تقریبا ۲۴۵ درصد افزایش حجم معاملات رینگ صادراتی  بوده است که طی آن انواع فرآورده‌ها به کشورهای مختلف صادر شده است.

حسینی در ادامه با اشاره به انتشار اوراق سلف موازی، گفت: اوراق سلف موازی عمدتا با هدف تامین مالی منتشر می‌شود. امسال هم بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی منتشر کردیم. امیدواریم روند رشد داشته باشد و شرکت ملی نفت برای عرضه‌های فیزیکی نفت خام و میعانات چاره اندیشی کرده و مسیر را باز کند.

بر اساس این گزارش، چراغ نفت خام در رینگ بین‌المللی بورس انرژی در سال گذشته روشن و وزارت نفت مکلف شد به صورت هفتگی نفت خام را در بورس عرضه کند. ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۷ بود که شرکت ملی نفت ایران با انتشار پیش‌اطلاعیه‌ای اعلام کرد برای تحقق بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و مشارکت بخش خصوصی و همچنین اجرای بند (ح) ماده ۴ قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه کشور، در نظر دارد یک میلیون بشکه نفت خام را در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه کند؛ تصمیمی که با فراهم شدن زمینه‌های قانونی و نهایی‌سازی چارچوب و اصول کلیدی موضوع توسط مراجع ذی‌صلاح، با همکاری شرکت ملی نفت ایران، بورس انرژی ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت و شرایط تسویه وجوه، سازوکار اجرایی و جزئیات عرضه طراحی و جمع‌بندی شد.

با این حال نفت خام آنطور که انتظار میرفت توسط فعالان بازار بورس مورد استقبال قرار نگرفت؛ اتفاقی که کارشناسان دلایلی مختلفی را برای آن ارائه می‌کنند که از جمله آن می‌توان به این اشاره کرد که از آنجاکه عرضه نفت خام در بورس انرژی به‌طور طبیعی از شرایط بازار اثر می‌پذیرد، نمی‌توان نسبت به فروش نفت خام با استفاده از این ابزار، انتظاراتی غیرمعمول داشت. بازار نفت خام ایران با محدودیت‌هایی مواجه است و این محدودیت‌ها فارغ از نوع ابزار یا روش‌های عرضه، فروش نفت خام را با تنگناهایی مواجه کرده که شرکت ملی نفت ایران همه توان خود را به کار گرفته است تا در چارچوب قوانین و مقررات، شرایط را برای استقبال حداکثری خریداران فراهم کند، اما در این میان نباید اثرپذیری از شرایط خاص حاکم بر بازار نفت کشور را نادیده گرفت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید