Performancing Metrics

۴۰۵ از ابتدای تیر و پراید از ابتدای مرداد، شماره‌گذاری نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 436234
تاریخ انتشار: 1 دی 1398 - 21:19
معاون سازمان استاندارد اعلام کرد:
طبق اعلام معاون سازمان ملی استاندارد ایران، چهار مدل خودروی پرتیراژ داخلی که از رده خارج اعلام شده‌اند، به دلیل تعهدات فروش و تعهداتی که این خودروسازان به قطعه‌سازان دارند، برای خودرو پژو ۴۰۵ تا ابتدای تیرماه ۹۹ سال آینده تحویل صورت خواهد گرفت.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وحید مرندی‌مقدم در نشست خبری امروز (یکشنبه) سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه از سال ٩۶، در حوزه خودرو موفق شدیم استانداردها را از ۵۵ مورد به ۸۵ مورد ارتقا دهیم که دقیقا یک سال بعد از استانداردهای اتحادیه اروپا بوده است، لذا این بدان معناست که استانداردهای ایران طبق استاندارهای روز دنیا هستند. در سال ۹۶، ۸۵ استاندارد را برای کلیه خودروهایی که قرار بود وارد شوند، اعمال کردیم اما برای خودروهای داخلی طبق توافق با وزارت صنعت و خودروسازان، برنامه‌ و در واقع فرجه‌ای سه ساله در نظر گرفته شد. مرحله اول دی ماه سال ۹۶، مرحله دوم، دی ماه ۹۷ و مرحله سوم اکنون و در دی ماه سال جاری انجام خواهد شد.

معاون رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: به غیر از سه استانداردی که برای خودروهای سواری و سه استاندار برای خودروهای سنگین یا تجاری، توانسته‌ایم برای تمامی خودروهایی که در کشور تولید شوند، انطباق را داشته باشیم. براین اساس خودروهایی که امکان پاس کردن ۸۲ استاندارد را هم نداشتند، بحث خاتمه تولید مطرح شد. در جلسه‌ای که در هجدهم آبان امسال در شورای عالی استاندارد برگزار شد، چهار مدل از خودروهای پرتیراژ کشور قرار شد که از رده خارج شوند. علاوه بر پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو که در تاریخ ابتدای تیر ماه سال آینده آن هم به دلیل تعهداتی که دارند و قطعاتی که متعهد به شرکت‌های قطعه‌ساز برای ساخت آن‌ها هستند، تا این زمان ادامه داشته اما پس از آن از رده خارج شد و تنها این خودرو به صورت دوگانه‌سوز برای مدتی به عنوان خودروی تاکسی استفاده خواهد شد که آن هم بعد از مدتی تمام خواهد شد. در مورد سایپا نیز سه مدل پراید ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ از  ابتدای مردادماه سال آینده(۹۹)، از رده خارج شده و تولید نمی‌شود و تنها برای پراید نیز اجازه داده شده است که برای مقطعی به جهت تامین نیاز خودوریی وانت کشور، پراید وانت تولید شود. بنابراین دیگر از تاریخ‌های مذکور این خودروها شماره‌گذاری نخواهند شد.

وی افزود: سه استاندارد مطرح شده برای خودروهای سواری و تجاری که عنوان شد نیز در بخش سواری در زمینه استاندارد مربوط به تعویض دنده که بر روی سوخت خودرو تاثیرگذار است، استاندارد باد لاستیک و همچنین استاندارد چراغ روشن روز خواهد بود. در خودروهای تجاری نیز در زمینه ترمز هوشمند، استاندارد انحراف از مسیر و همچنین به صورت مشترک با خودروهای سواری، استاندارد نشان‌دهنده باد تایر است. 

معاون رییس سازمان ملی استاندارد در ادامه در رابطه با میزان آلایندگی‌های موجود در بنزین توزیعی کشور گفت:‌ بنزین را در فصل گرم و سرد مورد آزمون قرار می‌دهیم که نمونه برداری‌های فصل سرد انجام شده ولی هنوز نتایج آزمون نهایی نشده است. در مورد نمونه‌برداری‌های فصل گرم، در کل کشور میزان بنزن موجود در بنزین سوپر  ۰.۵، برای بنزین استاندارد ملی (یورو۴)، ۰.۵ و برای بنزین معمولی ۱.۱ صد شده است.

وی افزود: گوگرد موجود در بنزین توزیعی در کشور نیز در بنزین سوپر عدد ۱۵.۱ و در بنزین استاندارد ۱۴.۸۲ گزارش شده که این رقم برای بنزین معمولی ۲۹.۵۳ بوده است در حالی که حداکثر مجاز بنزن در بنزین توزیعی کشور عدد یک است. در مورد اولفین‌ها نیز حداکثر مجاز استاندارد عدد ۱۸ است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر ۳.۴۳، بنزین استاندارد یا یورو ۴ معادل ۳.۱۱ و بنزین معمولی ۴.۳۶ است. در مورد آروماتیک‌ها نیز حداکثر مجاز استاندارد عدد ۳۵ است که در بنزین سوپر، بنزین استاندارد ملی و بنزین معمولی به ترتیب ۱۶.۵۱، ۱۴.۷۲ و ۱۸.۵۳ است. میزان اکتان استاندارد عدد ۹۵ است که در آزمون‌های انجام شده برای بنزین سوپر ۹۵، بنزین استاندارد ۹۲.۴ و بنزین معمولی ۸۸.۱ گزارش شده است.

مرندی مقدم با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده هوا هستند، گفت: تولید کارخانه‌ها به سمت موتورهای انژکتوری در حال تغییر است. در عین حال باید به تردد موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده توجه داشته باشیم.

معاون رییس سازمان ملی استاندارد در پایان در رابطه با تدوین استانداردها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها، اظهار کرد: برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای تولیدی در کارخانه، استاندارد ملی تدوین شده اما از سوی دیگر راهی برای دوگانه‌سوز کردن خودروها در کارگاه‌ها نیز باز شده است که استاندارد ملی برایشان وجود ندارد، اما استانداردهایی بین سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت مورد توافق قرار گرفته تا به استاندارد ملی تبدیل شوند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید