Performancing Metrics

لزوم شناسایی دقیق و حمایت از اقشار کم درآمد | اتاق خبر
کد خبر: 436372
تاریخ انتشار: 5 دی 1398 - 13:28
عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد:
یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به فشار اقتصادی که بر اقشار کم درآمد جامعه وارد شده، لزوم شناسایی دقیق این اقشار و حمایت مستقیم و هدفمند از آنها، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، عباس آرگون اظهار کرد: در ماه‌های گذشته اقتصاد ایران از یک سو با شوک تحریم‌ها و از سوی دیگر با تلاطم‌های اقتصادی داخلی مواجه شد و همین مساله باعث شد بر اقشار کم درآمد جامعه فشار وارد شود و افزایش نرخ تورم، قدرت خرید آنها را کاهش داد.

به گفته وی، موضوعی که در حال حاضر از سوی بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی مورد تاکید است لزوم حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و ترمیم قدرت خرید آنهاست.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه حمایت از اقشار کم درآمد باید به شکل مستقیم و بدون واسطه انجام شود، توضیح داد: برای مثال در حوزه قیمت بنزین، در سال‌های گذشته دولت یارانه قابل توجهی را به بنزین می‌داد تا قیمت این کالا پایین باقی بماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه یارانه بنزین، این اقشار پر درآمد هستند که بیشترین بهره را می‌برند و اقشار کم درآمد سهم چندانی از این موضوع ندارند.

آرگون ادامه داد: در رابطه با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز این بحث مطرح است که هرچند این ارز توانسته در قیمت تمام شده برخی کالاها اثرگذار باشد اما با توجه به واسطه‌ها و اضافه شدن قیمت سایر بخش‌های مرتبط با تولید با قیمت ارز آزاد، عملا در نهایت تاثیر این یارانه نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه حمایت مستقیم از اقشار کم درآمد می‌تواند بهترین روش در شرایط فعلی باشد، تصریح کرد: اگر دولت بتواند این اقشار را شناسایی کرده و به آنها به شکل نقدی یا حتی غیر نقدی کمک‌ها و حمایت‌های لازم را برساند، احتمالا می‌توان بودجه این حمایت را هدفمند و با بالاترین بهره‌وری تخصیص داد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید