Performancing Metrics

هشدار به دلالان بی‌خیال مسکن مهر | اتاق خبر
کد خبر: 437733
تاریخ انتشار: 6 بهمن 1398 - 10:57
افزایش سود تسهیلات مسکن مهر از ۴ به ۱۸ درصد برای مالکانی که نسبت به تکمیل آورده و تحویل واحد خود اقدام نمی‌کنند در دستور کار دولت و بانک مسکن قرار دارد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بسیاری از واحدهای مسکن مهر در شهرهای پردیس، پرند و هشتگرد توسط واسطه‌ها خریداری شده است. با این‌که تعداد دقیق این نوع واحدها  مشخص نیست اما به طور  نسبی می‌توان تخمین زد عمده آپارتمان‌های خالی از سکنه توسط  دلالان خریداری شده است؛ افرادی که نه تنها آورده خود را تکمیل نمی‌کنند بلکه همواره بر موج نارضایتی بجای متقاضیان واقعی از تاخیر  در تحویل واحدها سوار می‌شوند و دقیقه ۹۰ خود را کنار می‌کشند.

طی سال‌های اخیر راهکارهای مختلفی برای مجاب کردن مالکان واحدهای مسکن مهر برای تکمیل سهم آورده اندیشیده شده که با توجه ماهیت توصیه‌ای و غیرموثر آنها کارآیی لازم را نداشته است. این بار اما بانک در نظر دارد تنبیهی را برای این مالکان در نظر بگیرد که شاید به قول معروف افاقه کند. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، بانک مسکن اعلام کرده  کسانی که از تکمیل آورده و تحویل واحدهای مسکن مهر خودداری می‌کنند سود وام آنها از ۴ درصد به ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. محسن وطن‌خواهی البته این را هم گفت که تلاش می‌کنیم این موضوع شامل متقاضیان واقعی نشود.

مدیرعامل عمران پرند اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر پرند آماده شده که متقضیان تحویل نگرفتند. البته بخشی از واحدها ممکن است در جزئیاتی مشکل داشته باشد ولی در عین حال هیچ تلاشی از سوی صاحبان این واحدها برای تحویل دیده نمی‌شود و به همین دلیل بانک مسکن اعلام کرده اگر خانه را تحویل نگیرند سود وام آنها از ۴ به  ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند. تلاش ما این است که متقاضیان واقعی آسیب نبینند و اگر قرار است سود تسهیلات این واحدها افزایش پیدا کند شامل دلالان شود.

وی افزود: مصوبه‌ای به دست ما رسید که هزینه نگهداری واحدهای خالی محاسبه شود ولی ما می‌گوییم هزینه  نگهداری را پیمانکار تعیین نکند، بلکه ما تعیین کنیم. حواسمان هست که جانب مردم را رعایت کنیم اما  انتظار  داریم متقاضیان نیز درخصوص پرداخت آورده و تحویل واحدها همکاری کنند.

دلالان مسکن مهر به همان اندازه که از افزایش قیمت‌ها استقبال می‌کنند، نسبت به هر نوع اقدامی که به ضررشان باشد  واکنش نشان می‌دهند. یکی از این موارد به مخالفتشان با اجباری شدن خرید عرصه برای واحدهایی است که بیش از یک بار خرید و فروش می‌شوند.

حسن حضرتی، مدیر اجرایی واگذاری عرصه مسکن مهر پردیس در این خصوص گفت: بر اساس بخشنامه قانون ۹۹ ساله خرید عرصه برای مالکان اولیه واحدهای مسکن مهر اجباری نیست، مگر اینکه خودشان درخواست کنند. اما با توجه به مساله‌ی واسطه‌گری و این‌که بسیاری از واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس توسط  دلالان خریداری شده، برای مالکان بعدی خرید عرصه اجباری است که آن هم می‌توانند به صورت نقدی یا اقساطی پرداخت کنند.

بسیاری از واحدهای افتتاح شده خالی است

وی افزود: بسیاری از واحدهای مسکن مهر پردیس که افتتاح شده خالی است. به طور مثال در بلوک‌های ۵۹ واحدی فاز ۱۱ بعضا ۱۰ خانوار هم ساکن نیستند که نشان می‌دهد عمده واحدها توسط  سفته‌بازان خریداری شده و برای تحویل اقدام نمی‌کنند. به همین دلیل هیات مدیره شرکت عمران مصوب کرد که خرید عرصه برای نفرات اول اجباری نیست ولی اگر واحد در ریل خرید و فروش افتاد باید وضعیت عرصه تعیین تکلیف شود.

هم‌چنین نادر عربی، مدیرکل دفتر توسعه امور مسکن شرکت عمران شهرهای جدید، واسطه‌گری در خرید و فروش واحدهای مسکن مهر را یکی از مشکلات شهرهای جدید دانسته و گفته است: تلاش می‌شود این موضوع نیز سر و سامان پیدا کند  هم‌اکنون مصوبه‌ای را تهیه کرده‌ایم که در صورت تصویب، با این موارد برخورد می‌شود و سود وام بانکی واحدهایی که تحویل گرفته نمی‌شوند از چهار به ۱۸ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید