Performancing Metrics

صندوق بین‌المللی پول میان کشورها تبعیض قائل نشود | اتاق خبر
کد خبر: 440875
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1399 - 14:49
روحانی در جلسه هیات دولت:
رییس جمهور گفت: از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که به وظایف قانونی خود عمل کنند ما اگر درخواستی برای وام از صندوق بین‌المللی پول کرده‌ایم، اگر میان ما و دیگر کشورها تبعیض قائل شوند نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل قبول نیست.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیئت دولت با بیان اینکه آنچه برای ما مهم است امید به آینده است، گفت: آن کسی که در زندگی فردی و جمعی الگویش تلاش برای رسیدن به عدالت است منتظر است و درست می‌گوید. بنابراین در مکتب ما یأس معنا ندارد و باید همیشه امید به آینده وجود داشته باشد.

وی افزود: نباید در ذهن ما بن بست نسبت به آینده وجود داشته باشد، بلکه باید بدانیم همیشه فرجی در کار خواهد بود. امروز هم بسیار به این موضوع امید به آینده و ایمان نیازمندیم.

روحانی تاکید کرد: فرج و گشایش واقعی در انتظار جهان است و این موضوعی است که می‌تواند ما را از غم و افسردگی نجات دهد؛ چرا که آینده جهان پر از عدل و داد خواهد بود. پس عید نیمه شعبان بسیار مهم است و امیدواریم با عنایت و دعای آن حضرت این ایام سخت را پشت سر بگذاریم.

رییس جمهور با بیان اینکه ۲۰ فروردین روز انرژی هسته‌ای است، گفت: امسال هم برنامه‌ریزی برای این روز شده بود تا بسیاری از پیشرفت‌های علمی هسته‌ای که مخصوصا از اردیبهشت پارسال قدم به قدم سریعتر پیش رفتیم و به دستاوردهای بزرگی رسیدیم را اعلام کنیم، اما امسال شرایط برای این کار مناسب نیست و در آینده به مردم اعلام خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه این دستاوردها شامل مسائل پزشکی و سلامت هم می‌شود، اظهار کرد: موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج‌هایی را برای جامعه ما به ارمغان آورد، اما در زمینه سلامت و نیازهای بخش درمانی قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است و امروز تولید کیت‌ها به مرحله خودکفایی نزدیک شدن است.

وی افزود: در زمینه سی تی اسکن آنچه دستاورد یک شرکت دانش بنیان بود در زمان کوتاهی عکس را تفسیر می‌کند و میگوید که اشکال در کجای دستگاه تنفسی بیمار است. همچنین کیت‌های تازه‌ای تولید شده و به ما نشان می‌دهد در زمان کوتاه که آیا طرف کرونا گرفته و آن را پشت سر گذاشته یا نه. این بسیار مفید است برای کسانی که در جامعه این ویروس به آنان اصابت کرده و آن را پشت سر گذاشته اند بدون اینکه علامتی داشته باشد و با این کیت می فهمد آیا آنتی بادی برایش به وجود آمده یا نه.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز برای تنفس مصنوعی در داخل تولید ما افزایش یافته است،‌ تاکید کرد: به اندازه نیاز بخش پزشکی ما این تولیدات انجام می‌شود و هم در تجهیزات پزشکی و هم ضدعفونی‌ قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده است. در حالی که در روزهای اول یکسری دانشجو از چین به ایران می خواستند بیایند اما هیچکس نمی‌توانست مسئولیت قرنطینه را قبول کند و از زیر بار شانه خالی می‌کردند. آنقدر ترس و وحشت وجود داشت و دلیلش هم این بود که امکانات کافی و لازم فراهم نبود، اما امروز این شرایط برطرف شده است و حالت اضطراب اولیه دیگر وجود ندارد.

روحانی تصریح کرد: در شرایط تحریمی و شیوع ویروس مردم ما وفور مواد غذایی و حتی بهداشتی را مشاهده می‌کنند و امیدواریم برای ماسک هم به خودکفایی برسیم. حتی برای الکل هم برخی کارخانه‌های استانی گفته اند که اگر تولید افزایش یابد می‌توانیم استانهای خود را تامین کنیم و به سایر استانها هم بفرستیم.

وی افزود: وزیر نفت گفته است که در همه بخش‌های تولیدی نفت که همه پروتکل‌ها عمل می‌شود هیچ مورد ابتلا به کرونا نداشته‌ایم. این نشان می‌دهد هم می‌توان کار کرد و هم به کرونا مبتلا نشد. همه این کارها هم برای این است که تولیدات ما افزایش باید.

رییس جمهور ادامه داد: آمار ذخایر گندم نشان می‌دهد ما ذخایر خوبی برای مدتی داریم و این نشان می‌دهد که کشور ما در شرایط خوبی قرار دارد. کالای اساسی و ضروری غذایی هم نشان می‌دهد که ذخایر بسیار خوبی دارند. هفته گذشته تصمیم خوبی برای کل سال ۹۹ گرفتیم که از کجا نیازمندی کالاهای اساسی انجام شود و این نشان دهنده این است که همه بخشها از برق، گاز، نفت، آب و از همه مهتر بهداشت فعال هستند.

روحانی افزود: اقدامات خوبی برای زندگی و نیازمندی‌های ضروری مردم برای این شرایط انجام شده است. ما از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که در این شرایط به وظایف قانونی خود عمل کنند ما اگر درخواستی برای وام از صندوق بین‌المللی پول کرده‌ایم اگر میان ما و دیگر کشورها تبعیض قائل شوند نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: موج اول مبارزه با کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم. به عنوان دولت از ۳۰ بهمن متوجه ورود کرونا شدیم و در همان جلسه اعلام شد که خبر را به مردم بدهیم. آن روزی که به ما اعلام شد اول فقط در قم بود و روز بعد اراک را هم اعلام کردند که متوجه شدیم آن روز که ما فهمیدیم هم در قم شیوع یافته و هم از قم عبور یافته است. اکثر استان‌ها را هم که میپرسم می‌گویند روز یک یا دو اسفند این بیماری وارد استان شده است. ما از همان روز اول چیزی را از مردم عزیزمان پنهان نکردیم.

رییس‌جمهور ادامه داد: تا حالا هم هرچه موفقیت در این روزها را تجربه می‌کنیم و کارگاه‌های تولیدی را فعال می‌بینیم و کشاورزی رونق دارد یا سیلابها خسارت آنچنانی نداشته است به خاطر کار بزرگی است که مردم انجام داده‌اند و وزارتخانه‌ها هم کوشیدند از پارسال تا امروز آمادگی در برابر سیلاب را بالا برند تا جایی که امروز از سیلاب‌ها خوشحالیم چون سدها آماده هستند و در مناطق پرخطر سدها خالی شدند و رودخانه‌ها لایروبی شده‌اند.

 

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

میلاد با سعادت حضرت ولی عصر(ارواحنا له الفداء) را خدمت همه مردم عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و به محضر همه مسلمانان جهان و به یک معنا به محضر همه آنهایی که در سطح جهان منتظر هستند ولو اینکه دارای اعتقاد و ادیان دیگر هستند.

چون تعبیر قرآن مجید هم این است که انتظار صلح، عدالت و حکومت عادلان مخصوص اسلام نیست به صراحت قرآن می‌گوید " وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فیِ الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّلِحُون‏" ، ما قبلا در ذکر و تورات و در زبور این را نوشته‌ایم و مساله انتظار ظهور یک منجی در واقع جزو اعتقادات همه ادیان آسمانی است و البته در دین اسلام و به ویژه در مذهب تشیع رنگ و بوی خاص خود را دارد.

ما خیلی دقیق‌تر، صریح‌تر، با نام و نشان و با علائم نسبت به زمان ظهور، از آن منجی یاد می‌کنیم گرچه هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چه زمانی این ظهور اتفاق می‌افتد و لذا در روایات ما برای اینکه کسی سوء استفاده نکند گفته شده  هر کس گفت من آن حضرت را ملاقات می‌کنم یا ملاقات کردم، او را تکذیب کنید و بگوید دروغ می‌گوید و هرکس زمان را تعیین کرد  او را تکذیب کنید. هر که بگوید یک سال دیگر، یک هفته دیگر اینها جزو مواردی است که لا یعلم الغیب إلا الله؛ فقط خداوند بزرگ آگاه است.

اما آن چیزی که برای ما مهم است امید به آینده است و از امید بالاتر، آمادگی است. انتظار ظهور حضرت ولی عصر(عج)، هم به معنای امید به آینده است و هم به معنای آمادگی برای صلح و عدالت در سراسر جهان است و لذا هر کسی در عمل و در زندگی خودش می تواند ببیند که آیا او واقعا منتظر هست یا خیر. آن کسی که در زندگی فردی و جمعی خود به‌ گونه‌ای است که الگوی او تلاش برای رسیدن به عدالت است معلوم است او منتظر هست و درست می‌گوید و همان‌طور که در روایات ما آمده فرمود،" شیعیان ما را از عمل آنها بشناسید آنهایی که در عمل مسیر درست را انتخاب کردند و امامت ائمه هدی را در عمل آنها مشاهده می‌کنیم آنها شیعیان واقعی هستند".

بنابراین در دین و مکتب ما یاس برای آینده معنا ندارد و سراسر زندگی ما باید امید باشد و اعتقاد بر اینکه پشت سر هر پیچیدگی‌ها و بن‌بست‌هایی بالاخره فرج هست فرج به همین معناست که گشایش خواهد بود.

اینکه ما بگوییم بن‌بست است و گره باز ناشدنی است این نباید در ذهنیت ما باشد و همیشه باید منتظر گشایش و منتظر فرج باشیم و در این مقطع زمانی نیز  بیش از هر زمان دیگر ما نیازمند این اعتقاد و عقیده هستیم و این انتظار هر مقدار بیشتر شود و این اعتقاد هر چه قوی‌تر بشود، سکون و آرامش و جهان‌بینی واقعی برای انسان حاصل می‌شود.

مهدویت به ما یک جهان‌بینی واقعی می‌دهد، می‌گوید آینده جهان آینده صلح و عدالت و پایان همه گره‌ها و فرج و گشایش واقعی است، بنابراین، این ایمان و اعتقاد می‌تواند زندگی ما را نشاط ببخشد، ما را از ناامیدی نجات دهد و از غم و از افسردگی ما را برهاند.

آینده جهان را آینده باشکوه، زیبا و پر از عدل و داد و آن که در روایات ما آمده، نه عدل جزیی (یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا  ) این قسط و عدل سراسر جهان را فرا می‌گیرد و بنابراین عید بسیار مهمی داریم، فردا روز عید بزرگ ماست روز نیمه شعبان و امیدواریم با عنایت و دعای آن حضرت، دست همه ما را در این ایام سخت بگیرد و سریع‌تر در یک شرایط عادی و معمولی مردم با آرامش بیشتر بتوانند به فعالیت‌های اجتماعی خود و به مسائل شخصی خودشان ان شاءالله ادامه دهند.

همچنین بیستم فروردین روز انرژی هسته‌ای هم هست، روزی که همه سال جشن هسته‌ای می‌گیریم و هر ساله افتتاح‌های بسیار فراوانی داریم. امسال هم برنامه‌ریزی شده بود، یعنی از سال گذشته برنامه ریزی شده بود. بسیاری از پیشرفت‌های علمی هسته‌ای که در این مدت به دست آوردیم، مخصوصا از اردیبهشت سال گذشته که قدم به قدم مسیر را برای فعالیت بیشتر باز کردیم و همه محققین ما بدون هیچ مانعی فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف ادامه می‌دادند و به دستاوردهای بسیار بزرگی رسیدند.

حال این ایام خیلی مناسب اجتماعات نبود و برای یک فرصت مناسب دیگر می‌گذاریم برای اینکه همه آن دستاوردها برای مردم تشریح شده و به نمایش گذاشته شود.

این دستاوردها در زمینه پزشکی، بهداشت و درمان هم جای خاص و ویژه‌ای دارد و امروز علم هسته‌ای و دانش هسته‌ای می‌تواند به ما کمک کند و ما همین دیروز در ویدئوکنفرانسی که با استان‌های مختلف داشتیم، در یکی از استان‌ها دیدیم که یک مرکز پرتودهی گاما چگونه همه ماسک‌هایی که آنجا می‌آید پرتودهی می‌کند و در واقع آن ماسک‌ها را برای استفاده مناسب می‌کند. همچنین در بخش‌های مختلف کشاورزی و غیرکشاورزی آثاری که دارد و گسترشی که باید پیدا کند می‌تواند برای ما بسیار موثر باشد.

در همین ‌جا اشاره می‌کنم به این مساله که موضوع کرونا گرچه سختی‌ها و رنج‌هایی را برای جامعه ما  به ارمغان آورد، اما در زمینه علم و دانش و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه سلامت و نیازمندی‌هایی که بخش درمانی و پزشکی دارد، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و این قدم‌ها بسیار ارزشمند است.

امروز در کیت‌های آزمایشگاهی تقریبا کم‌کم روی پای خودمان داریم می‌ایستیم. تولیدات داخلی به اندازه کافی در اختیار ما قرار می‌گیرد و روز به روز این تولیدات هم می‌تواند بیشتر شود و هم با شیوه‌های جدید و با فناوری‌های جدید این کار صورت بگیرد.

چند روز پیش در همین‌جا نمایشگاهی که بود و بازدید کردیم، دیدیم که در زمینه سی.تی.اسکن آنچه که دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان بود در یک زمان بسیار کوتاهی این عکس را برای ما تفسیر و بیان می‌کند و می‌گوید نقص در ریه در کجاها هست و اینها همه تلاشی است که در زمینه علم و دانش دارد صورت می‌گیرد.

همین امروز در جلسه دولت، معاون علمی فناوری اطلاع داد که کیت‌های جدیدی در اختیار قرار گرفته که - البته این کیت‌ها کار دیگری را انجام می‌دهد، اما مکمل کارهای گذشته است- در یک زمان بسیار کوتاهی نشان می‌دهد که آیا طرف ویروس کرونا را گرفته و پشت سر گذاشته یا نه؟ یعنی به روشنی در یک زمان کوتاهی نشان می‌دهد که آنتی بادی تشکیل شده یا نه؟ این خیلی می‌تواند مفید و موثر باشد.

برای بسیاری از افرادی که در جامعه این ویروس به آنها اصابت کرده، علامتی هم نداشتند و مشخص هم نبوده دوره را پشت سر گذاشتند، امروز این کیت می‌تواند به راحتی به طرف اطمینان دهد و در واقع یک مجوز خوبی به طرف می‌دهد برای اینکه خیالش راحت باشد و بداند که شرایط او به گونه ای است که لااقل برای مدتی -کاری به زمان آن نداریم- لااقل امسال علی‌القاعده این آنتی بادی می‌تواند او را در برابر این بیماری حراست و حفاظت کند.

هر روز در علم و دانش و تولید پیش می‌رویم. همچنین در کنار این فناوری، تولیدگران هر روز برای رفع نیاز کشور به ماسک، مایع ضد عفونی و نیازمندی‌های تجهیزات پزشکی تلاش می کنند. امروز هم برای تولید دستگاه های تنفس مصنوعی، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده اند و دیدیم ونتیلاتورهایی به دست عزیزان ما تولید می‌شود و عدد خوبی هم هست و به اندازه‌ای است که تقریبا مورد نیاز بخش پزشکی ما است. دستگاه های سی.تی.اسکن دارد تولید می‌شود که ارزشمند است و می‌توانیم اینها را افزایش دهیم.

بنابراین هم در تجهیزات پزشکی و هم در تجهیزات ضدعفونی و نیازمندی‌های مردم، پرستاران و پزشکان قدم بسیار خوبی برداشته شده است. برگردید به آن روزهای اولیه نگاه کنید، یک تعداد دانشجو می‌خواست از چین به ایران بیاید و می‌خواستیم آنان را یک جایی قرنطینه کنیم. مانده بودیم که کجا اینها قرنطینه شوند. هر کجایی به آنها اعلام می‌شد به یک صورتی از زیر بار مساله شانه خالی می‌کردند، نه بیمارستانی و نه جایی حاضر بود اینها را از ترس کرونا پذیرا باشد. یعنی این بیماری چنان وحشتی را ایجاد کرده بود. حالا این بنده‌های خدا معلوم نبود که مشکلی داشته باشند و البته بعدا در دوره قرنطینه که بودند معلوم شد که اصلا مشکلی نداشتند، اما در عین حال این ترس را ایجاد کرده بود.

وقتی هم که این بیماری در کشور شروع شد، در روزهای اولیه ترس و وحشت زیادی را در میان پزشکان و پرستاران ایجاد کرد. دلیل آن روشن بود برای اینکه در روز اول، تجهیزات و آمادگی لازم نبود.

امروز وقتی امکانات لازم از لحاظ لباس، گان، ماسک و سایر تجهیزات در اختیار پرستار ما قرار می گیرد، با اطمینان خاطر به بیمارستان می‌رود و درمان می‌کند و آن حالت اضطرابی که روز اول ایجاد شده بود، الحمدالله امروز وجود ندارد. بیمارستان‌ها و پزشکان و پرستاران ما فعال هستند.

در اینجا می‌خواهم نکته دیگری را خدمت مردم عزیزمان عرض کنم و آن تلاش برای تولید در کشور است. ببینید در شرایطی که هم تحریم و هم این ویروس و مشکلات آن هست، در زمینه مواد غذایی مردم الحمدالله در فروشگاهها حتی درمورد مواد بهداشتی وفور را مشاهده می‌کنند.

ان شاءالله امیدواریم در زمینه ماسک و امثال اینها هم در آینده نزدیک بتوانیم به خودکفایی برسیم امروز وزارت صمت تلاش بسیار زیادی را شروع کرده، اصناف ما تلاش خوبی را شروع کرده و بعضی از خط تولیدها را تغییر دادند.

دیروز با استان هایی که صحبت می‌کردم خیلی از آنها معتقد بودند ما بیش از این ها می‌توانیم الکل تولید کنیم، به ما مجوز بدهند ما استان خودمان را خودکفا می‌کنیم و به استان‌های دیگر می‌فرستیم. ما باید همه مقررات و امکانات لازم را در اختیار مردم عزیز قرار دهیم.

الحمدالله تولیدگران ما، کشاورزان ما، کارگران ما، مهندسین ما که از همه آنها سپاسگزاریم و از همه آنها متشکر هستیم، شرایط آرامی را برای جامعه ما ایجاد کردند.

در این چند روز که تقریبا با ویدئوکنفرانس با همه استانها صحبت کردم و در بسیاری از استان‌ها از مراکز تولیدی که برای تولید مواد ضدعفونی و ماسک و چیزهایی که مورد نیاز ما هست فعالیت می کنند، پرسیدم که شما در طول کارتان که در ماه اسفند و فروردین از همیشه فعال‌تر بودید، آیا کسی از افراد شما هم دچار این ویروس شده است؟ من در مواردی که با اینها صحبت کردم هیچ موردی نبوده فقط یک مورد بود که گفتند یکی دو نفر از افراد ما مبتلا شدند و دوره درمان خود را گذراندند و دو مرتبه به کار برگشتند و اکثریت قاطع آنها می‌گفتند ما مشکلی در این زمینه نداشتیم.

وزیر نفت ما یک حرف بسیار خوشحال کننده‌ای زد و گفت در همه فعالیت‌هایی که ما  در زمینه بخش نفت داریم، همه آنها احتیاطات لازم را انجام می‌دهند و دستورالعمل ها را مراعات می‌کنند و ما هیچ مورد ابتلا به کرونا در مراکز تولیدی خود نداشتیم. اینها بسیار ارزشمند است و به ما می آموزد که می‌توانیم کار تولید را به خوبی انجام دهیم اما در عین حال مبتلا هم نشویم؛ یعنی همه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را به خوبی مراعات کنیم.

تمام کار هم بر این مبنا هست که تولید کشور ما بتواند برای امروز و برای ماههای آینده نیازها را پاسخگو باشد. الحمدالله دیروز اعلام شد که اولین بخش گندم کشور ما آماده شده و درحال تحویل است و همین دیروز که من آمار ذخایر گندم را نگاه می‌کردم دیدم که ذخایر بسیار خوبی برای مدتی داریم و این نشان می‌دهد که کشور کاملا خودش را آماده کرده است و در مورد تمام کالاهای اساسی نیز دیشب آمار را با دقت دیدم. گندم، برنج، کنجاله، روغن، جو و تمام این نهاده ها و نیازمندی‌های مواد غذایی که برای ما مهم است و کالای اساسی است، همه اینها ذخایر بسیار خوبی داشتند.

یعنی با زمان‌بندی که برای آنها مشخص شده که ذخایرشان برای ماهها باشد ذخایر خوبی در این زمینه داریم و قبلا هم اعلام کردم که در جلسه اقتصادی هفته گذشته تصمیم خوبی برای کل سال 99 اتخاذ کردیم که خریدها چگونه و از کجا انجام بگیرد. تقریبا تصمیمات خوبی برای همه نیازمندی‌های کالاهای اساسی اتخاذ کردیم.

 معنایش این است که بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات، برق ، نفت و گاز و همه بخش‌ها فعال هستند و تلاش می‌کنند و حال بخش بهداشت و درمان هم که معلوم است بار بسیار سخت و سنگینی را بر دوش دارد.

در جلسه اقتصادی این هفته هم تصمیمات مهمی را گرفتیم. یعنی همه آن رقم حدود 100هزار میلیارد تومانی که در نظر گرفتیم برای پرداخت در بعضی از موارد، برای تسهیلات در بعضی از موارد، تقریبا نسبت به همه آنها در جلسه اقتصادی تصمیم گرفتیم. چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی آن به زودی تدوین و عملیاتی می‌شود.

در حد توان کشور، کشوری هستیم که در بعضی از امور قدم‌های بسیار خوبی را برداشتیم. تصمیم گرفتیم در ماه آینده، -انشاءالله مقررات این تدوین می‌شود- در ماه اردیبهشت وقتی یارانه پرداخت‌ می‌شود، همانجا یک اعتبار یک میلیونی هم به همه خانواده‌ها داده می‌شود که از آن یک میلیون تومان برای کالاهایی که مورد نیازشان است، استفاده کنند و به تدریج ظرف 24 ماه از خودِ یارانه کم می‌شود.

کسب و کارهایی که آسیب دیدند برای آنها رقمی در حدی که امکان‌پذیر بوده در صندوق بیمه بیکاری مدنظر قرار دادیم، آنچه که درخواست وزارت رفاه بوده انجام دادیم. در همین جلسه اخیر همه این موارد را تصمیم گرفتیم.

بنابراین در مجموع اقدامات خوبی در کشور انجام گرفته برای اینکه مردم اعتماد و اطمینان خوبی را نسبت به زندگی و نیازمندی‌های ضروری خود برای ماههای آینده داشته باشند.

در همین جا، قبل از اینکه نکته مهم و اقدام اصلی دوم در زمینه کرونا را توضیح دهم، اشاره می‌کنم که ما از همه مجامع بین‌المللی می‌خواهیم که در این شرایط به وظایف قانونی خود عمل کنند. ایران عضو صندوق بین‌المللی پول است، عضو بانک جهانی است، سهمیه خود را پرداخت می‌کند، بخشی از ذخایر ایران در اختیار آنها هست و درخواستی که برای وام کردیم ، اگر بنا باشد بین ایران و کشورهای دیگر تبعیضی قائل شوند، معلوم است نه برای ما و نه برای افکار عمومی جهان قابل تحمل نیست.

بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند، بسیاری از اندیشمندان هم در بیانیه‌های خود به صراحت اعلام کردند که صندوق بین‌المللی باید به وظیفه خود نسبت به ملت ایران عمل کند. ما در طول شاید 50 سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. حالا بعد از این همه مدت که عضو صندوق هستیم و حالا عضو بُورد هم تقریبا هستیم و این همه تلاش کردیم، پول ما آنجا ذخیره بوده، در این شرایط سخت اگر آنها بخواهند به وظایف خود عمل نکنند، دنیا یک قضاوت دیگری نسبت به آنها انجام خواهد داد.

متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه یکجانبه‌گرا بودند. یعنی در طول این مدت همواره یکجانبه‌گرایی را ادامه دادند. حالا در مساله این بیماری هم باز همان روند غلط و تفکرات نادرست خود را ادامه می‌دهند که این یک موضوع تاریخی است. در تاریخ این مساله باقی می‌ماند که کاخ سفید که تا حالا در مسائل اقتصادی تروریست بود، از این پس در مسائل درمانی هم تروریست است. یعنی این به عنوان یک ننگ تاریخی برای هیات حاکمه آمریکا خواهد ماند که در این شرایط، فشارهای خود را بر ملت بزرگ ایران ادامه می‌دهد.

البته مردم ما تاب‌آوری خوبی در طول تاریخ داشتند و امروز هم دارند و در آینده هم خواهند داشت. آمریکایی‌ها اخیرا در این داستان کرونا در واقع مصوبه 2005 بهداشت جهانی را هم نقض کردند که در این مصوبه تصریح می‌کند که همه باید به هم کمک کنند و همه باید آزاد باشند که در بیماری‌های واگیر چگونه عمل کنند.

علیرغم اقدامات تروریستی که آمریکا دارد، امیدواریم روبط بسیار خوب خود را با کشورهای دیگر و با کشورهای دوست، ادامه دهیم، نیازمندی‌های خود را نیز هم در داخل تولید می‌کنیم و هم از خارج خریداری می‌کنیم.

بانک مرکزی نیز ارز مورد نیاز در زمینه بهداشت، درمان و مسائل پزشکی را کاملا تامین می‌کند. الان داریم کالاهای موردنیاز خودمان را وارد می‌کنیم و بعد هم ادامه خواهیم داد اما مساله مهم، روند جدید در مبارزه با بیماری کروناست.

ما تقریبا یک مرحله یعنی موج اول مقابله و مبارزه با کرونا را پشت سر گذاشتیم، این موج از 30 بهمن شروع شد اولین روزی که فهمیدیم کرونا وارد کشور شده و متوجه شدیم یکی دو نفر در سایه این ویروس فوت کردند و تست شان مثبت شد، یعنی ما به عنوان دولت از 30 بهمن فهمیدیم و 30 بهمن بود که وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دولت به ما اعلام کرد و همانجا در همان جلسه دولت به صراحت اعلام کردم که خبر را به مردم بدهید یعنی مردم باید مطلع باشند این بیماری هست، آمده و باید مراقبت کنند.

البته آن زمان و در روز 30 بهمن که به ما اعلام شد، اول فقط در قم بود و به ما اعلام شد اما بلافاصله روز بعد اراک را هم به ما اعلام کردند و فهمیدیم از همان زمانی که حس کردیم این ویروس هم در قم شیوع پیدا کرده و هم از قم عبور کرده و وارد استان‌های دیگر هم شده، الان هم از استان‌های مختلف که می‌پرسم کرونا چه وقت آنجا وارد شد، در اکثر آنها تقریبا  بین اول تا سوم بوده که یک مسافری از جایی وارد آن شهرستان و استان شده است.

از همان روز تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کردیم و هیچ چیزی را از مردم عزیز مخفی نکردیم و اساسا در مقابله با کرونا، اصل کمک و حضور مردم در صحنه است تا اینجا هم هر چه موفقیت داشتیم به خاطر حضور و همکاری مردم بوده است. اینکه شما می‌بینید الان در بسیاری از زمینه‌ها دست ما باز شده و شرایط بازار در زمینه مواد بهداشتی باز شده، کارِ مردم و کارِ کارگاهها بوده است. همه فعال شدند و به میدان آمدند.

 اینکه ما در مواد غذایی مشکل نداریم، وزارت کشاورزی ما الان پیش‌بینی‌اش این است که امسال هم باز در تولید گندم ان شاءالله خودکفا خواهیم بود و محصول خوبی را در اختیار خواهیم داشت اینها همه تلاش کشاورزان ماست و همه دارند تلاش می‌کنند.

اینکه امسال شما می‌بینید بارندگی‌ها بعضی جاها شدید است، سیلاب هم هست اما خسارت آنچنانی نداریم و خسارت ها جزیی است، به خاطر کار بزرگی است که از پارسال تا امسال انجام گرفته است. آن همه کاری است که ستاد بحران و استانداری‌ها انجام دادند و نتیجه لایروبی‌های انجام گرفته، کار وزارت نیرو و سدهایی است که در طول این یک سال تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

الان می‌بینیم در خیلی از جاها سیلاب که وارد می‌شود موجب خوشحالی ما می‌شود چون سد هست جلوی آن، ما مشکل نداریم، این روزها سیلاب‌هایی که وارد می‌شود در سیستان و بلوچستان برای همه ما خوشحال کننده است برای مردم این استان خوشحال کننده است و ان شاءالله تالاب‌ها و دریاچه‌های ما پر می‌شود، محیط زیست ما بهتر می‌شود و اینها همه خبرهای خوش است .

می‌بینیم هامون هیرمند، هامون صابری و در همه این هامون‌ها دارد آب وارد می‌شود کم‌کم بخش بزرگی از اینها را آب فراگرفته، انشاءالله امیدواریم بیشتر هم بشود و این به خاطر تلاشی است که در این یک سال انجام گرفته ، معمولا اثر کاری که انجام شده کمتر بیان می‌شود یعنی امروز باید در رسانه‌ها بیان شود که امسال چرا ما آرام‌تر هستیم و الان جایی باران می‌آید چرا آرام‌تر هستیم.

اولا هواشناسی ما فعال‌تر شده و دقیق‌تر و زودتر خبر می‌دهد، سدهای ما آماده‌تر است، آن جاهایی که احساس خطر می‌کردیم سدها را قبلا تخلیه و خالی کردیم. بسیاری از رودخانه‌ها در این مدت لایروبی شده وهمه اینها یک کار عظیمی است که مردم با همه بخش‌ها با هم دارند انجام می‌دهند.

امروز هم در مقابله با کرونا بحث دولت نیست ، بحث یکپارچگی ملت است. این نکته را می‌خواهم تاکید کنم البته رشته سخن از دست من نرفته و بحثی را که شروع کرده بودم ادامه می دهم، از 30 بهمن و کارهایی که ادامه دادیم.

امروز فاصله‌گذاری اجتماعی داریم و این به خاطر سلامت ما درست است، اما پیوندهای ملی ما باید از هر روز دیگر محکم‌تر شود. نباید این "فاصله اجتماعی" که می‌گوییم "فاصله ملی" برای ما درست کند فاصله میان اقشار مختلف و جناح‌های مختلف درست کند. ما پیوند ملی و اتحاد ملی می‌خواهیم. اما فاصله اجتماعی هم الان می‌خواهیم تا زمانی که از این مشکلات بتوانیم عبور کنیم.

بنابراین ما با کمک همه مردم، نیروهای مسلح در همه بخش‌ها برای تامین نیازمندی‌ها و مبارزه با کرونا وارد عمل شدیم. اینکه بعضی‌ها می‌گویند دولت یک زمانی تلاشش فقط مقابله با کرونا بود امروز تلاشش شده برای تامین زندگی مردم ، فکر کنم دقیق بیان نمی‌فرمایند. از اول تلاش ما بر این بود که هم در مقابل کرونا ایستادگی کنیم و سلامت مردم را تامین کنیم و هم نیازمندی‌های ضروری مردم تامین شود.

ما مرگ کرونایی را قبول نداریم و باید به حداقل ممکن برسد، ما مرگ از فقر و گرسنگی را هم قبول نداریم این هم معنا ندارد اگر کسی بگوید یکی از گرسنگی بمیرد این اشکال ندارد از کرونا بمیرد اشکال دارد، این بیان بیانِ دقیق و درستی نیست ما باید همه نیازمندی‌های ضروری مردم را تامین کنیم. شما بگویید فقط کرونا، خیلی خب برای مقابله با کرونا بنزین می‌خواهیم یا خیر؟ بگویید فقط کرونا، برای این مبارزه با کرونا برق می‌خواهیم یا خیر؟ بگویید فقط کرونا، برای مقابله با کرونا، جان نیاز به نان دارد یا خیر؟ جان بی نان که نمی‌ماند با گرسنگی از بین می‌رود؟

ما همه نیازمندی‌ها را با هم، نیازمندی‌های ضروری، البته اولویت‌بندی وجود دارد یعنی مراحل همه یکسان نیست گاهی به هر حال در بعضی از موارد باید یکی را فدای دیگر کرد اهم و مهم داریم اما همه امور مهمه باید مدنظر ما باشد و پیش برویم.

این روند شروع شد و با همه تلاش به مقابله با کرونا و تامین نیازمندی مردم آمدیم، این مرحله و موج اول مقابله با کرونای ما امروز، فردا و تا جمعه ادامه پیدا می‌کند. شنبه مرحله سخت‌تری شروع می‌شود ببینید اگر بخواهیم با وجود یک بیماری که دارای اپیدمی است و مشکل به وجود آورده و مسری هست به  همه مردم بگوییم بروند داخل خانه بمانند و کسی هم از خانه خارج نشود، این راحت‌ترین کارِ دولت است که بگوید همه بروید داخل خانه، راحت‌ترین کار مقابله هم هست چون بهترین فاصله اجتماعی حفظ شده و هیچ‌کس از خانه خارج نشده است.

اولا که عملا امکان پذیر نیست که هیچ کس از خانه خارج نشود، یک عده‌ای باید برای تولید بروند ، یک عده باید برای نیازمندی‌ها بروند، یک عده‌ای باید حمل و نقل انجام بدهند، نمی‌شود این کار را کرد. بعد هم به هر حال دو جور مردم داریم یک جور مردم حقوق ثابت دارند یعنی من حقوق بگیر دولت هستم بروم سرکارم حقوق می‌گیرم، بگویند تعطیل باز هم حقوق می‌گیرم.

حالا بگویند کشور دو یا سه هفته تعطیل، حقوق کارمندان را که قطع نمی‌کنیم اگر کسی این پیشنهاد را بدهد و بگوید سه هفته تعطیل آن سه هفته حقوق هم تعطیل، ببینیم آن‌وقت چه کسی موافق هست؟ می‌گویند تعطیل باشد، حقوق هم صددرصد بگیریم نه 95درصد، حالا بعضی از کشورها هستند که از هفته پیش اعلام کردند 20 درصد حقوق کارمندها باید برای مبارزه با کرونا داده شود، حالا آن کشورها این کار را کردند ما که چنین کاری را شروع نکردیم، چنین کاری در دستور کار ما نیست همه حقوق را به طور کامل دریافت می‌کنند وقتی حقوق به طور کامل دریافت می‌کنند به کارمند بگوییم سر کار نیا خیلی برایش سخت نیست، آسان است و می‌گوید خب به من دستور دادند من در خانه می‌مانم.

برای کارگری که اگر یک روز کار نکند دستمزدی ندارد و پولی ندارد برای غذای شب، او چی؟ او را باید چه کار کنیم؟ برای آن افرادی که الان کسب و کارشان تقریبا در این دو ماه تعطیل شده، تقریبا فروردین را هم می‌گوییم اواخر آن هستیم، فروردین و ماه اسفند کارشان تقریبا تعطیل شده و کار و شغلی نداشتند.چک هایشان، بدهکاری‌شان و اجاره مغازه‌هایشان خیلی مشکلات دارند. پس ما باید اینجا دو امر را تلفیق کنیم هم سلامت مردم هم مبارزه با کرونا ، هم فعالیت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب مقررات، یادمان نرود چارچوب مقررات و دستورالعمل‌های پزشکی برای ما اصل است.

یک جایی ممکن است شغلی با پروتکل‌های بهداشتی سازگار نباشد، مثل پرریسک‌ها، آنجا را الان اجازه نمی‌دهیم. تمام مشاغل پر ریسک گفتیم بماند برای مرحله بعدی تا ببینیم باید چه کار کنیم! باید قابل جمع باشد. معیار اینجا پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان است. اگر وزارت بهداشت و درمان گفت این کار با این پروتکل امکان‌پذیر است، آن را انجام می‌دهیم و اگر گفت قابل جمع نیست و اصلا نمی‌شود، آنجا سلامت را ترجیح می‌دهیم.

از شنبه در واقع مرحله جدید مبارزه با کرونا شروع می‌شود، موج دوم آغاز می‌شود و این موج همکاری بیشتر مردم را می‌خواهد. این موج همکاری بیشتر همه را با همدیگر نیاز دارد و این دوره یک مقدار سخت‌تر از دوره قبل است، چون می‌خواهیم بیاییم فعالیت اقتصادی را هم در حدی که امکان پذیر است انجام دهیم و همزمان مبارزه با کرونا را هم انجام دهیم. یعنی آن مبارزه قبلی مبارزه نشسته در خانه بود، امروز مبارزه ایستاده در صحنه فعالیت اقتصادی است؛ معلوم است این دومی سخت‌تر است.

راهی جز این پیش روی ما نیست که این کار را، البته بعضی از کشورها آمدند کشور را تفکیک کردند. یعنی چند استان که شرایط آنها شرایط بدی بوده آنها را قرنطینه کردند، به یک معنایی آنجا سخت‌گیری‌های بیشتری کردند، استان‌های دیگر را باز گذاشتند. ما هم البته می‌توانیم بعدا به تدریج این قدم‌ها را برداریم اما هنوز برای این مرحله زود است.

دیروز با استان‌هایی صحبت می‌کردم که این استانها در واقع خودشان می‌گفتند ما استانهای سفید هستیم و استانهای سفید هم هستند، اما در عین حال از من می‌خواستند که فعالیت مدارس الان آغاز نشود. گفتیم هیچ عجله‌ای نداریم مدارس و دانشگاهها باز شود. ممکن است برخی از کارها و فعالیت‌های فرهنگی، نه تنها مدارس و دانشگاه، ممکن است سینما و تئاتر هم همینطور باشد. خیلی از فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی باید اینجور باشد. مساجد اینجور باشد، اماکن مقدس هم اینجور باشد. خیلی جاها هنوز باید صبر کنیم و با تامل جلو برویم.

در کسب و کار هم شرط آن این است که تمام اصول مورد مراعات قرار بگیرد. در این زمینه هم وزارت بهداشت و درمان هم وزارت کشور کارِ بسیار بزرگی را برای تلفیق این امور انجام دادند و جلسات متعددی گذاشتند و نیروهای مسلح در همه موارد همکاری کردند و در این مورد هم همکاری می‌کنند.

ما برای نظارت بر اصناف و کسب و کارها قاعدتا به کمک بسیج نیاز داریم که بنا شد وزارت بهداشت و درمان از نیروی بسیج استفاده کند. یک وقتی ممکن است در حمل و نقل هم نیاز داشته باشیم که بسته به شرایط است. یعنی باید 20 یا 30 نفر داخل یک اتوبوس بروند، یک صف 200 نفره ایستاده، با نصیحت که بگوییم بالا نروید ممکن است گوش نکنند، اینجا ممکن است لازم باشد ما بگوییم این اتوبوس ظرفیت آن این مقدار است، مشخص و اعلام شود. آن ظرفیت که تمام شود باید درِ این اتوبوس بسته شود. حالا ممکن است یک نفر هم لازم باشد آنجا به این اتوبوس کمک کند، چاره‌ای نداریم. یعنی ما باید با تلفیق این امور کارمان را پیش ببریم و جلو برویم.

بنابراین در این بخش کار را 3 مرحله کردیم، کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی پرریسک را فعلا تا اطلاع ثانوی کنار گذاشتیم، شهرستان‌ها و استان ها را گفتیم از شنبه کسب و کارها با پروتکل‌های بهداشتی شروع شود. اما تهران را باز یک هفته تاخیر انداختیم به خاطر اینکه همه شرایط یک شرایط درست و مهیایی باشد، همانطور که وزارت بهداشت و درمان می‌گوید.

امروز بحمدالله در مرحله کنترل این بیماری هستیم و اضطراب آنچنانی نداریم و همه بخش‌های پزشکی آماده‌اند. الحمدالله به هر بیمارستانی زنگ‌ می‌زنیم و سوال می‌کنیم هم تخت خالی و هم تخت در بخش آی.سی.یوی خالی دارد. این مهم است. ممکن است تخت خالی باشد، آی.سی.یوها پر باشد. آنجا مشکل داریم اما در هر دو خالی دارد.

بنابراین باید حساب‌ شده جلو برویم. مردم باید یاری و کمک کنند. خاضعانه در برابر مردم تعظیم و از آنها تشکر می‌کنم. در این مدت یاری و کمک کردند. اکثریت قاطع چهره‌های سیاسی هم بحمدالله با سخنان بسیار خوب خود کمک کردند و ان شاءالله روزنامه‌ها هم بعد می‌آیند و فعال می‌شوند، از آنها هم انتظار داریم یاری و کمک کنند، همانطور که صدا و سیما امروز دارد کمک و یاری می‌کند.  همه باید همدیگر را یاری کنیم. این مرحله کمی سخت‌تر از مرحله قبل است. در این مرحله سخت باید قدم به قدم و حساب شده و با یاری هم جلو برویم تا ان شاءالله به مقصد برسیم.

در اینجا جا دارد از همه نیروها و قوای دیگر، از نیروهای مسلح، از همه اقشار مردم، از همه نهادها و همچنین از مقام معظم رهبری تشکر ویژه کنم که هر جا ما نیاز به یاری داشتیم و از ایشان خواستیم، کمک و یاری کردند و انشاءالله با کمک و یاری همدیگر این مسیر را ادامه می‌دهیم. هم سلامت مردم، هم نیازمندی‌های ضروری مردم، هم دنیا، هم آخرت، هم علم، هم دین، تفکیک در اینگونه امور ناصحیح است، تفکیک ناپذیر است؛ اینها همه در کنار هم هستند.

امیدواریم عنایت ولی عصر امام زمان(عج) که این ایام متعلق به اوست، شامل حال ما شود و از عنایات و از دعای او بهره مند شویم و ان شاءالله هر چه سریع‌تر با کمک همدیگر از این مرحله سخت عبور کنیم، انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.


انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید