Performancing Metrics

عقب‌نشینی بورس‌های جهانی | اتاق خبر
کد خبر: 441558
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1399 - 14:14
بیشتر شاخص‌های بورسی در سراسر جهان با ریزش بسته شدند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در شرایطی که ویروس کرونا روز به روز در سطح جهان پیشروی می‌کند و شمار مبتلایان و قربانیان در جهان کماکان رو به افزایش است، تلاش ها برای یافتن واکسن کرونا بیش از پیش شدت گرفته است.  

پس از آن که برخی از منابع خبری از بهبود شمار بالایی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستانی در شهر شیکاگو پس از استفاده از یک داروی جدید خبر داده اند، اکنون واحد تحقیقات دارویی دانشگاه آکسفورد از آزمایش یک داروی جدید بر روی دو انسان پس از طی کردن موفق مراحل ابتدایی خبر داده است. در صورتی که نتایج آزمایشات موفق باشد، حدود شش ماه برای تولید محدود واکسن زمان لازم خواهد بود.  

در آسیا پیش بینی می شود رشد اقتصادی کشورها برای نخستین بار در طول ۶۰ سال اخیر وارد محدوده منفی شود. در چین بخش بزرگی از فعالیت‌های تولیدی در استان‌های مختلف از سر گرفته شده اما رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال برای نخستین بار در نیم قرن اخیر منفی شده است. کره جنوبی نیز اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه منتهی به مارس به منفی ۱.۴ درصد رسیده است.  

کریستین لاگارد،  رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به کوچک شدن ۱۵ درصدی اندازه اقتصاد اروپا در نتیجه شیوع کرونا هشدار داده است.  در شرایطی که مشخص نیست بازگشت به کار چه زمانی عادی خواهد شد، رشد اقتصادی کشورهای اروپایی به ویژه در اقتصادهای بزرگ تر با کاهش محسوس مواجه شده است؛ به ویژه در ایتالیا که اکنون میزان تولیدات صنعتی به کمترین سطح خود در طول ۱۱ سال اخیر رسیده و طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول اقتصاد این کشور حدودا یک دهم نسبت به اندازه سال قبل خود کوچکتر خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی امسال بیشتر کشورهای جهان تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها منفی شود. به گفته صندوق بین المللی پول، متوسط رشد اقتصادی امسال جهان منفی سه درصد خواهد بود که بسیار پایین تر از متوسط رشد ۳.۳ درصدی پیش بینی شده در زمان قبل کرونا است.  

آخرین بار در جریان رکود مالی بزرگ سال ۲۰۰۸ متوسط رشد اقتصادی کشورها منفی و آن هم به تنها منفی ۰.۱ درصد رسیده بود و همین مساله نشان دهنده جدی بودن ریسک کرونا برای اقتصاد جهانی است.  

میشل چاگینو، مدیر سبد دارایی در موسسه " پثفیک است منیجمنت" گفت: خیلی نمی توان دقیق پیش بینی کرد که در روزهای اخیر با چه چیزهایی مواجه خواهیم شد.

تداوم بسته نگه داشته شدن واحدهای اقتصادی در سراسر جهان باعث شده است تا شرکت های بزرگ از بانک ها و خودروسازها گرفته تا شرکت های هواپیمایی زیان های سنگینی را در صورت سود و زیان سه ماهه نخست امسال خود اعلام کنند و بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز با خطر ورشکستگی و اخراج نیروهایشان مواجه هستند.  در آلمان اتحادیه رستوران ها و هتلداری ها از دولت درخواست حمایت ۱۰ میلیارد یورویی برای جلوگیری از بیکاری بیش از ۲۰۰ هزار نفر شده است.  

هانا اندرسون، کارشناس ارشد بازار در بانک ' جی پی مورگان' گفت: کرونا کماکان اصلی ترین موضوع مورد توجه معامله گران است و هنوز زمان برگشت به وضعیت قبل از بحران مشخص نیست. در نتیجه یک روز شاخص صعودی شدن و روز دیگر شاهد نزولی شدن بازارها هستیم.  

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از برنامه ریزی های جدید برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور نظیر صنعت نفت و خطوط هوایی خبر داده و از طرف دیگر ورود مهاجران جدید به آمریکا را به مدت ۶۰ روز تعلیق کرده است. بانک مرکزی آمریکا نیز میزان خرید اوراق قرضه روزانه خود را به ۴۶ میلیارد دلار در روز افزایش داده که یکی از سنگین ترین مداخلات روزانه این بانک در قرن اخیر محسوب می شود.

تاکنون بیش از دو میلیون و ۷۲۶ هزار و ۲۷۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۹۱ هزار و ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۰ هزار و ۲۴۳ نفر، ایتالیا با ۲۵ هزار و ۵۴۹ نفر، اسپانیا با ۲۲ هزار و ۱۵۷ نفر، فرانسه با ۲۱ هزار و ۸۵۶ نفر و انگلیس با ۱۸ هزار و ۷۳۸ نفر بوده است.

وی فوک هاو، کارشناس سرمایه گذاری در موسسه دی بی اس گفت: تا زمانی که اخبار متناقض باشند شاهد ادامه نوسانات بازار خواهیم بود. برای آن که روند بهبودی پایداری را شاهد باشیم باید از مرحله پیک بیماری عبور کنیم و اقتصادها را باز کنیم.  

قرار است بانک مرکزی انگلیس حدود ۲۰۰ میلیارد پوند منابع مالی در اختیار دولت قرار دهد اما دولت علاوه بر استقراض از بانک مرکزی به عملیات انتشار اوراق قرضه در بازارهای مالی نیز ادامه خواهد داد. پیش از این نیز وزیر خزانه‌داری از برنامه ریزی برای رساندن میزان مخارج دولت به بالاترین سطح ۶۵ سال اخیر خبر داده بود.  در فرانسه نیز دولت این کشور اعلام کرد اعتبار بسته حمایتی خود از اقتصاد در برابر کرونا را ۱۰ میلیارد یورو دیگر افزایش می‌دهد و به ۱۱۰ میلیارد یورو می رساند.  

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص مهم بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۳ هزار و ۵۱۵.۲۸ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۵ درصد کاهش تا سطح ۲۷۹۷.۸۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ریزش ۰.۰۱ درصدی در سطح ۸۴۹۴.۷۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

این هفته دور تازه مذاکرات بین انگلیس و اتحادیه اروپا برای حل و فصل مساله برگزیت آغاز شده است و قرار است این مذاکرات ویدیوئی به مدت دست کم سه هفته ادامه یابد. این مذاکرات به صورت مقدماتی برای جمع بندی مباحث فنی خواهد بود.

 در حال حاضر ۱۱ سرفصل کلیدی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و طرفین تا ماه ژوئن برای رسیدن به توافقات اولیه فرصت دارند. مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در برگزیت از آمادگی کشورش برای به اشتراک گذاشتن بیشتر اطلاعات مالی با اتحادیه اروپا برای حصول توافق مقدماتی خبر داده است.  

اگر طرفین تا پپایان امسال به توافقی مشخص نرسند، انگلیس بازار واحد اروپایی را نیز ترک خواهد کرد و روابط تجاری دو طرف کانال مانش تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. دو طرف هم چنین تا ماه ژوئن برای رسیدن به چارچوب کلی فرصت دارند و در صورت منقضی شدن این مهلت می توانند با توافق یکدیگر آن را تمدید کنند.

 در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۹۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۲۶.۶۱ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با جهش ۰.۹۵ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۰ هزار و ۵۱۳.۷۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۸۹ درصدی در سطح ۴۴۵۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۴ درصد بالا رفت و به ۶۷۴۶.۵۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افت ۰.۸۶ درصدی تا سطح ۱۹ هزار و ۲۶۲  واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۳ هزار و ۸۵۰.۲۱ واحد بسته شد.  در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۰۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۳۷۸۸.۴۹  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۲۴۲.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد.  در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی  بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۹۱ درصد افزایش به ۱۶.۹۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با جهش ۱.۴۱ درصدی به ازای ۲۱.۶۳ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۲۹.۷۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۴۲ درصدی به ازای ۱۵.۵۹ دلار مبادله شد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید